1 צפייה בגלריה
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
שנה לאחר מעצרו של מחבל מרצועת עזה והגשת כתב אישום נגדו לפיו היה מעורב בתקרית שבה נהרגו רס"ן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי - התיק קרס: המחבל עבדאללה דגמה (39) ירצה בהסדר טיעון עד 90 חודשי מאסר בגין עבירות של קשירת קשר וניהול ארגון טרור, אך סעיף האישום המרכזי - שידול לרצח - נמחק.
כל זאת, לאחר שניהול התיק העלה קשיים ראייתיים ולא ניתן היה להוכיח את הקשר בין מעשיו לבין התקרית שבה נהרגו סביאטקובסקי ופרץ, בנה של כלת פרס ישראל מרים פרץ שהפסידה ליצחק הרצוג במרוץ לנשיאות. על פי הסדר הטיעון, הפרקליטות תטען לעונש של 90 חודשי מאסר, ואילו סנגוריו של דגמה יוכלו לטעון לעונש קל יותר.

התיק שניהלה פרקליטות מחוז דרום קרס, לאחר שהתברר כי אין די ראיות כי להרשיע את דגמה בעבירות שייוחסו לו. בפועל, דגמה הודה רק כי ביקש לעשות פיגוע לאחר שאחותו נהרגה במבצע "עופרת יצוקה", אך הפיגוע לא יצא לפועל.
דגמה נעצר לפני כשנה לאחר שנכנס לישראל כדי לתרום מח עצם לאחיו החולה. הפרקליטות הגישה נגדו כתב אישום המייחס לו שידול לרצח וחברות וניהול בארגון טרור לפי חוק המאבק בטרור, ואחרי מעצרו אף התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו למרים פרץ ובישר לה על מעצר המחבל.
על פי כתב האישום, שכאמור מרביתו נמחק, דגמה הצטרף לגדודי חללי אל-אקצה בשנת 2002 ונטל חלק בניהול הארגון. הוא עסק הנאשם באיתור וגיוס פעילים אשר עברו אימוני ירי על מנת לבצע פיגועי טרור נגד חיילי צה"ל ולגרום למותם.

באישום המקורי נכתב כי יחד עם שותפיו תכנן דגמה הטמנת מטען חבלה במשקל של 25-30 קילוגרמים ליד גדר הגבול בין עזה לישראל, ושידל את המחבל בסאם אבו דגמה לבצע את הפיגוע לפני 12 שנים.
באותו כתב האישום נכתב כי בשנת 2010 הוביל אבו דגמה פעילים נוספים, אשר הטמינו את המטען במקום שתוכנן מראש ליד קו דיווח 161 בגדר המערכת. המטען לא התפוצץ והם החלו להתרחק מהמקום, כשהם יורים לעבר החיילים שהוקפצו לאזור. מהירי נהרגו סגן מפקד גדוד בחטיבת גולני, רס"ן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי, ונפצעו שני חיילים נוספים.
סנגוריו של דגמה, עו"ד אורי דייגי וראוף נג'אר מהסנגוריה הציבורית, מסרו בתגובה: "מעיון בחומרי החקירה עולה כי בכלל לא היה קשר ישיר בין מותם הטרגי של החיילים למעשיו של הנאשם. נראה לכאורה כי בשל לחצים פוליטיים הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום בגין שידול לרצח, אך כאשר הגיעו לנהל את התיק בבית המשפט הבינו די מהר שאין לכך כל בסיס בחומר הראיות והעבירה נמחקה. ראוי לטעמנו שהפרקליטות תמשיך לעמוד כחומה בצורה בפני הכנסת לחצים זרים ושיקולים זרים לתיקים פליליים".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "הנאשם הודה בקשירת קשר לרצח עם מחבל שרצח את שני חיילי צה"ל, הורשע גם בעבירות לפי חוק המאבק בטרור והפרקליטות תבקש מבית המשפט להשית עליו עונש של שבע וחצי שנות מאסר. הסדר הטיעון נערך לאור קשיים ראייתיים ונסיבות אחרות שקשורות לחומר חסוי, שפרסומו עלול היה לסכן את הציבור. מדובר בהסדר ראוי בנסיבות העניין".