2 צפייה בגלריה
תמונה של מוטי כהן
תמונה של מוטי כהן
מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן
(צילום: יריב כץ)
שעות אחרי שהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הודיע היום (שלישי) כי מפקד משמר הגבול, ניצב קובי שבתאי, הוא המועמד מטעמו לתפקיד מפכ"ל המשטרה - הודיע ממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, כי הוא פורש משורות הארגון. השר אוחנה הגיב על דבריו של ניצב כהן: "שר אמור להיות מעורב בענייני משרדו, והשר לביטחון פנים חייב להיות מעורב בעבודת המשטרה, גם אם זו תופעה חדשה עבור מישהו במשטרה או בשירות הציבורי בכלל".
לקריאת האיגרת ששלח מ"מ המפכ"ל לשוטרים לחצו כאן
"לצד האתגרים המוכרים", כתב ניצב כהן באיגרת לשוטרים, "בתקופה האחרונה נאלצתי להתמודד גם עם אתגרים מסוג חדש: ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל; מעורבות שאין לה מקום בארגון ולא נתתי לה יד. לנגד עיניי עומדת כל העת חובת השמירה על עצמאות המשטרה. לכן, עשיתי כל שלאל ידי על-מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר.
2 צפייה בגלריה
ניצב קובי שבתאי
ניצב קובי שבתאי
ניצב קובי שבתאי
(צילום: עידו ארז)
"סוד גלוי הוא", המשיך ניצב כהן, "כי ניתן היה במספר הזדמנויות במהלך השנתיים האחרונות למנות מפכ"ל במינוי קבע. במשטרת ישראל קצינים בכירים רבים הראויים להמשיך ולהוביל את הארגון ובכוחם לייצר בו יציבות.

"נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע משך זמן כה ממושך לא הייתה נטולת שיקולים זרים. שנתיים הן תקופה ארוכה לשמש בה כממלא מקום מפכ"ל ועדיין, בחרתי להמשיך ולמלא את התפקיד עד למינוי מפכ"ל קבע לארגון. זאת, מתוך הבנה והכרה בגודל האחריות ותחושת השליחות בהובלת הארגון ובניהולו, במיוחד בתקופה לא יציבה זו. ראשית עבור הארגון, עבורכם השוטרים ועבור אזרחי מדינת ישראל.
ניצב כהן: "בתקופה האחרונה נאלצתי להתמודד גם עם אתגרים מסוג חדש - ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל. עשיתי כל שלאל ידי על-מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר"
"שוטרים ומפקדים יקרים, בימים הקרובים אצא לחופשה לקראת פרישתי מהארגון. בנימה אישית אל כל אחת ואחד מכם אומר, כי בכל שעשיתי תמיד ראיתי את טובת הארגון והמדינה לפני טובתי האישית. אני מסיים את דרכי ממקום של אהבת הארגון ואנשיו. מדינת ישראל זכתה בהיותכם שוטריה ומפקדיה. המשיכו לעשות חיל".
מוקדם יותר, כפי שצוין, החליט השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כי ניצב קובי שבתאי הוא המועמד שלו לתפקיד מפכ"ל המשטרה החדש. המפכ"ל המיועד יצטרך לקבל כעת את אישור ועדת גולדברג, ואת אישור הממשלה. אך בכל מקרה יתחיל עד לסוף השבוע בגיבוש התוכנית לכהונתו. כמו כן הודיע אוחנה על מינויה של גונדר קטי פרי לנציבת שב"ס.
ניצב שבתאי, שמכהן מאז פברואר 2016 כמפקד משמר הגבול, נחשב למועמד המפתיע שהגיע לקו הגמר של שלושת המועמדים האחרונים - ניצב בדימוס יורם הלוי ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד - לאחר שהותיר רושם חיובי על אוחנה בעקבות התוכניות שהציג לו לניהול הארגון.


באירוע "שבתרבות" בבאר שבע לפני כשלוש שנים אמר נשאל ניצב שבתאי מתי, לדעתו, יהיה מפכ"ל ראשון משורות משמר הגבול. הוא השיב: "לא יודע, זה לא יהיה אני. אני לא רואה את זה כרגע בתוכניות. אני משרת למעלה מ-32 שנים בשורות כוחות הביטחון. אני חושב שיש טובים ממני. את מה שאני עושה עכשיו - אני עושה כמיטב יכולתי. לא בטוח שאני יכול להיות מפכ"ל מחר".
בחודשים האחרונים נפגש אוחנה עם כל הניצבים המכהנים במשטרה ועם כמה ניצבים בדימוס. ביממה האחרונה הוא ערך שיחות נוספות עם כמה מועמדים לתפקיד. אישור המינוי בממשלה ידרוש הסכמות בין הליכוד לכחול לבן, שעדיין לא ברור אם יושגו.
"ניצב יעקב (קובי) שבתאי הוא קצין ערכי, יוזם, בעל ניסיון עשיר ועטור צל"שים", אמר השר. "הוא הוביל את החיל בתקופה הקשה והמאתגרת של אינתיפאדת הסכינים, במהלכה לוחמי ולוחמות משמר הגבול ניצבו בחזית לשמירה על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. משמר הגבול הפך תחת פיקודו לחיל המבוקש ביותר לשירות בקרב צעירות וצעירים בישראל, לפני כל היחידות הצה"ליות, וזאת באופן חסר תקדים. כל האמור, בצירוף חזונו למשטרת ישראל ותכונות אופיו, הביאו אותי למסקנה שהוא האדם המתאים להוביל את המשטרה ולחזק את אמון הציבור בה".
ניצב שבתאי, בן 56, הוא נשוי ואב לשלושה. הוא התגייס למשטרה לפני כ-30 שנה כלוחם בימ"מ. מאז שירת בשורת תפקידים ובהם מפקד תחנה, ומפקד של שני מרחבים. ב-1995 הוענק לו עיטור המופת של המשטרה וב-2004 עיטור האומץ על פעולותיו המבצעיות. שבתאי הוא בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.