צוות הטיפול במגפות דן במתן חיסון שלישי נגד קורונה לאוכלוסייה בשל העלייה במקרי ההדבקה - ובינתיים מקדם משרד הבריאות שני מחקרים רפואיים שיבחנו את יעילות החיסון וקצב דעיכתו כדי לקבל החלטה מתי או אם בכלל לחסן את האוכלוסייה במנת דחף (בוסטר).
מוקדם יותר היום (ב'), בדיון שכינסו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ בנושא החיסונים - הורה בנט על קידום המחקרים. בדיון השתתפו ראש המטה לביטחון לאומי, ממונה הקורונה, מנכ"ל משרד הבריאות, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות וגורמי מקצוע נוספים.
2 צפייה בגלריה
שרון אלרועי פרייס
שרון אלרועי פרייס
תרכז את המחקרים. ד"ר אלרעי-פרייס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנט והורוביץ החליטו כי משרד הבריאות יקדם שני מחקרים רפואיים שיספקו מידע חיוני לקבלת ההחלטות בנוגע לשאלה האם להקדים את החיסונים או להסתפק בחיסון בוסטר (חיסון שלישי). מטרת המחקרים, שייערכו בקרב חולים מאומתים שקיבלו חיסון בהתייחס למאפיינים שונים כגון גיל, מחלות רקע, מועד קבלת החיסון ועוד, לבדוק את יעילות החיסון וקצב דעיכתו, כפי שצוין, לאורך זמן על אנשים מקבוצות גיל שונות.

כמו כן, תיבדק החיסוניות התאית בקרב מחוסנים לאורך זמן על-ידי בדיקה סרולוגית. את המחקרים תרכז ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס והם ייערכו בשיתוף קופות החולים.
לפי הממצאים שהוצגו למשרד הבריאות, בין 2 במאי ל-5 ביוני, טרום ההתפרצויות הנקודתיות שבהמשך התרחבו משמעותית – יעילות החיסון בישראל בהגנה מפני הדבקה עמדה על 94.3% בממוצע. לעומת זאת, מ- 6 ביוני - חמישה ימים לאחר ביטול כל הגבלות הקורונה - ועד שלשום, שיעור היעילות של החיסון מפני הדבקה בקורונה צנח ועמד על 64% בלבד. בפרק הזמן הזה נרשמה גם ירידה זהה ביעילות החיסון בכל הנוגע להופעת סימפטומים של המחלה, אם כי יש לציין כי מדובר על סימפטומים קלים בלבד.
במשרד הבריאות הבהירו כי לפי שעה "אין כל המלצה או החלטה בשלב זה לחסן במנה שלישית את הציבור בישראל. יצוין כי אין למתן מנה שלישית פרוטוקול רפואי או אישור של הרשויות הרגלוטוריות. משרד הבריאות מקדם מתן מנת חיסון נוספת לאנשים עם ירידה במערכת החיסון (מדוכאי חיסון), בהם הייתה תגובה נמוכה לפרוטוקול החיסון הרגיל".
מוקדם יותר היום אמרה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, בריאיון לאולפן ynet: "אני מקווה שממש בקרוב אפשר יהיה לטפל בנושא מדוכאי חיסון ואולי לחסן במנה שלישית את הקשישים שכבר עבר זמן מאז שהם התחסנו ואנשים עם מחלות רקע. אני מאמינה שלא רחוק היום שבאמת ניתן מנה שלישית".

2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסון קורונה. ארכיון
(צילום: AFP)

עסקת חילופי החיסונים עם בריטניה כשלה, מגעים עם מדינות נוספות

ישראל מקיימת עם פייזר מגעים בנוגע לעסקת חילופי חיסונים עם מדינות שונות, בהן בריטניה - שעמה הם לא הבשילו: ישראל תעביר לאותן מדינות חיסונים שאמורים לפוג עד סוף החודש, ובתמורה תקבל לקראת חודש ספטמבר משלוח שמיועד לאותה מדינה.
ישראל תכננה להעביר לבריטים כמיליון חיסונים עודפים של חברת פייזר שככל הנראה לא היה צפוי בהם שימוש, ובתמורה אמורה הייתה לקבל את החיסונים שהחברה הייתה אמורה להעניק לבריטניה בעוד שלושה חודשים. סיבה נוספת שעמדה ברקע המגעים היא יעילות החיסונים נגד הווריאנט ההודי - אך מנתונים שהגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" יעילותם בשבועות האחרונים ירדה דרמטית.


בתוך כך, מחר יתכנס קבינט הקורונה לישיבה שנייה מאז הקמת הממשלה כדי לדון בהתפשטות זן הדלתא (הווריאנט ההודי) כדי לשקול הטלת מגבלות על התקהלויות והחזרת "התו הירוק" לילדים ומבוגרים. כמו כן, תיבחן חובת בידוד להורים שילדיהם נחשפו למאומתים ויישום תו ירוק לילדים כיוון שנראה כי בדומה לאוכלוסייה מבוגרת הם יותר רגישים לווריאנט החדש.
בין היתר נשקלת חזרה של מגבלת ההתקהלות, אבל סדר הגודל עדיין לא ברור. בנוסף, וכפי שאמר אתמול ראש הממשלה בנט, קיימת גם אפשרות שהתו הירוק יוחזר במתכונת כזו או אחרת. פרט לכך נשקלת גם הגבלת התקהלות לילדים, כך שלא יוכלו להיות יותר עשרות ילדים באירוע בודד בחלל סגור.

בנט: "אם המגמה תימשך - נשקול להחזיר הגבלות"

בפתח ישיבת הממשלה אתמול קרא בנט להקפיד על עטיית מסכות במקומות סגורים: "החיסון הכי טוב נגד הקורונה זה המסכות, אם לא יהיה לנו את שיתוף הפעולה של אזרחי ישראל ואם נראה שהיקף התחלואה ימשיך לעלות, אנחנו נשקול החזרת חלק ממגבלות 'התו הירוק' ולצורך זה נכנס את קבינט הקורונה".
ראש הממשלה הזכיר כי המועד האחרון לחיסון הראשון הולך ומתקרב: "ברחבי העולם זן הדלתא משתולל, בקצב הדבקה גבוה לאין ערוך מכל הזנים הקודמים, ואנחנו מתכוונים לשמור על אזרחי מדינת ישראל. הקצב היומי של בני הנוער שהתחסנו זינק פי 6 תוך שבוע, אבל זה לא מספיק. שעון החול הולך ואוזל. החיסון השני הוא קריטי נגד הזן החדש, וחמישה ימים ימים נותרו לקבלת הזריקה הראשונה כדי שנוכל לנצל את המנות הקיימות שתוקפן יפוג בסוף החודש".
בתוך כך, 369 ישראלים אובחנו מאז חצות ועד שעות הערב כחיוביים לקורונה. למרות שמדובר בנתון חלקי, מדובר במספר הנדבקים הגבוה ביותר בשלושת החודשים האחרונים.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי היום בוצעו כ-45 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים עומד על 0.8%. בחמשת הימים הראשונים של החודש אובחנו 1,522 חיוביים לקורונה, ממוצע של יותר מ-300 ביום. לשם השוואה, בכל חודש יוני – אז החלה ההתפרצות הנוכחית אובחנו 2,389 מאומתים ובחודש מאי אובחנו בישראל 918 מאומתים.
למרות העלייה החדה במספר המאומתים, מספר החולים שמצבם קשה – לא עולה באופן חד והערב הוא עומד על 35. בבתי החולים 16 חולי קורונה המחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,429 חולי קורונה, האחרון שבהם לפני 12 ימים.