מחה בחריפות, זעם על דרך קבלת ההחלטות בניגוד לדעת המומחים של משרד הבריאות - והותיר פתק הצבעה שעליו נכתב "נגד": שר המדע יזהר שי (כחול לבן) טען הלילה (בין רביעי לחמישי) כי מטרת החלטת הממשלה להטיל סגר כללי במדינה ממחר ב-14:00 ועד צאת שמחת תורה הייתה למנוע את ההפגנות מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
הדיון בקבינט הקורונה שקדם לישיבת הממשלה הלילית הופנה בתחילתו להפגנות ברחוב בלפור ולא להידוק הסגר ולתחלואה הנרחבת. שרי כחול לבן, בהם גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן, התעמתו עם נתניהו בעקבות דרישתו למנוע את קיום ההפגנות. אשכנזי אף הטיח בראש הממשלה: "אתה רק רוצה למנוע את ההפגנות נגדך".
1 צפייה בגלריה
יזהר שי
יזהר שי
השר שי
(צילום: עמית שעל)
השר שי התרעם שלאחר דיון ממושך ישיבת קבינט הקורונה המצומצם הסתיימה ללא הצבעה, וההכרעה עברה לישיבת הממשלה: "אנחנו עומדים להצביע הלילה על החלטה בקנה מידה היסטורי ללא שהתבצע תהליך ראוי לבחינת כל ההיבטים האפשריים של ההחלטה הזו בקבינט הקורונה", אמר השר שי לשרים לפני שהממשלה אישרה את החוק למצב חירום ותקנות למגבלות תנועה ושהייה שיובא בהמשך היום לאישור הכנסת.
השר שי הוסיף: "הייתה החלטה בין ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ושר הפנים בדיון טלפוני ביניהם וזו ההחלטה שמובאת בפנינו. יש לי כבוד אליך אדוני ראש הממשלה, כמובן שיש לי כבוד עצום למנהיג כחול לבן וכמובן למכובדיי השר אשכנזי והשר דרעי. אבל חשוב ששרי הממשלה יידעו: ההחלטה על סגר מלא, חמור מזה שחווינו בחודש מרץ, לא התקבלה בהצבעה בקבינט הקורונה.
"ההחלטה על סגר מלא היא בניגוד לדעתם של מומחי משרד הבריאות שדיברו בפני הקבינט, הן החוקרים שהציגו בפני הקבינט אמש והן אנשי המקצוע במשרד האוצר. ראש הממשלה אומר נכון, שזה בסמכותו, אבל חשוב ששרי הממשלה יידעו את זה, שוב: לא היה סיכום בקבינט הקורונה ולא הייתה הצבעה. היום אנחנו משלמים את המחיר על השאננות של החודשים האחרונים".

אחר כך עבר השר שי לצטט דברים מפיה של הכלכלנית הראשית שירה מרגלית שהעריכה כי עלות הנזק שייגרם למשק בעקבות הסגר הכללי נאמד ב-35 מיליארד שקל. לדברי שי, "היא אמרה שזה יהיה סגר חסר תקדים, החמור ביותר שכל מדינה אחרת נקטה בו בכל רחבי העולם במהלך המגפה הזו מאז החלה, והנזקים יהיו ארוכי טווח. המשמעות תהיה אבטלה חסרת תקדים וקריסה של עסקים".
שר המדע פנה לשר הפנים אריה דרעי וסיפר על מתווה קודם שסיכם עמו בנוגע לתפילות בבתי הכנסת. "אני שמח שעשיתי את זה, אני גאה בזה. אבל עכשיו אני רוצה להגיד לך משהו: אתה משאיר את בתי הכנסת פתוחים בסגר ההיסטורי הזה ובאותה נשימה פוגע בציבור אחר בישראל", אמר השר שי לדרעי.
השר שי הוסיף: "אז אני אגיד לך: מה שאנחנו עושים כאן עכשיו זה לא עוול לציבור החילוני בישראל, זה עוול לציבור הדתי. אין שום הסבר הגיוני שאפשר לתת כשמאפשרים אירוע תרבות באולם אבל לא מאפשרים תפילה בבית כנסת. אבל באותה נשימה, גם אין שום הסבר הגיוני כשמשאירים בתי כנסת פתוחים וסוגרים דברים אחרים".
בשלב זה הגיע השר שי לטענה העיקרית שלו: "ביומיים של דיונים ארוכים בקבינט הקורונה בזבזנו כאן כולנו, כל מי שהיו שם, אין סוף זמן על מה שמפלג בינינו ולא על מה שמאחד. נסחפנו להתווכח ויכוח עקר, מפלג ומיותר על ההפגנות במקום לדבר על מתווה בטיחותי לתפילות, במקום לדבר פרטי פרטים על הכלכלה ועל הקשישים ועל כל מה שצריך באמת.
"ואחרי שהחלטנו אמש להעביר את הנושא לצוות מקצועי, לא פוליטיקאים, היום אפילו לא קיימנו דיון במתווה שביקשנו מהם להביא בפנינו. אז הנה אני הולך איתך, הרב דרעי, בדיוק בדרך שבה אתה מתווה כאן עם ראש הממשלה ועם מנהיגי הסיעה שלי שהסכימו איתכם הערב על הנושא הזה ובכבוד רב אני פונה אל אנשי גוש כחול לבן בממשלה הזו: אל תצביעו בעד החוק שאוסר הפגנות.
"זה חוק ציני, לא ראוי ומפלג שלא לצורך. ממשלה שכואבת את כאב האזרחים ומבינה לליבם בעת הדרמטית הזו, לא מביאה חוק כזה לכנסת לחקיקת בזק, כמעט מחטף של הכנסת, בערב יום הכיפורים. כמו שהרב דרעי והמנהיגים הרוחניים קוראים לציבור שלא ללכת לתוך בתי הכנסת, בואו נקרא אנחנו לציבור המפגינים לשמור על נפשם, נקרא למנהיגים שלהם לשמור על שלום הציבור. בשביל זה לא צריך חוק בזק שהולך לשגע את המדינה ואת בית המחוקקים".
לסיכום דבריו אמר השר שי הוא מפקיד בידי מזכיר הממשלה את פתק ההצבעה שבו נכתב כי הוא מתנגד לסגר המלא, ואמר: "אני מצביע נגד החוק, שכמו שהוסבר לנו בישיבת קבינט הקורונה, כל מטרתו היא למנוע הפגנות. החוק הזה שהממשלה מתכוונת להעביר לכנסת לחקיקת בזק נעשה בתהליך לא ראוי ולא נכון שרק יעורר סערה, ריב ומדון, שלא לצורך בקרב אזרחי ישראל. בחלופות שאני הצעתי, אולי באחרות, לא נבזבז זמן על הפגנות".