2 צפייה בגלריה
סריקות כוחות הביטחון סמוך לגבול לבנון
סריקות כוחות הביטחון סמוך לגבול לבנון
תא"ל שי קלפר
(צילום: דובר צה"ל)
דקות ארוכות לאחר פיצוץ המוקש בגבול לבנון חששו בצה"ל כי מי שיזם אותו הוא ארגון חיזבאללה שרק בבוקר אותת באמצעות כלי התקשורת כי פניו להסלמה. בפיצוץ נפצע לוחם באורח קשה, ומצבו מוגדר כעת בינוני, ולוחם נוסף נפצע באורח קל. למרות החשש בצה"ל, הפעם, בניגוד לפיגוע בצומת מגידו בשבוע שעבר - ההערכה היא כי ארגון חיזבאללה לא אחראי על פיצוץ המוקש, שככל הנראה נסחף בעקבות הגשמים לפני שהלוחם דרך עליו.
קציני הנדסה שחקרו את הזירה העריכו, ובצדק, כי לא סביר שפעילי חיזבאללה הסתכנו בהטמנת המוקש, וכי סביר שמדובר במוקש ששייך לצה"ל.
2 צפייה בגלריה
מפת חיסול המחבל
מפת חיסול המחבל
(צילום: ישראל מושקוביץ)
אבל כל זה ממש לא מפחית מהמתיחות הגבוה בזירה הצפונית. תחקיר צה"ל לחדירת המחבל שביצע את הפיגוע בצומת מגידו הוצג לאלוף פיקוד הצפון אורי גורדין, וממנו עולה כי היו התרעות כלליות לכוחות והם נערכו לחדירה.
אתמול הותר לפרסום כי המחבל לא עבר במנהרה כפי שהופץ תחילה, אלא חצה באמצעות סולם בדומה לפיגוע שבוצע בקיבוץ מצובה בדיוק לפני 21 שנה.
לצה"ל ולשב"כ יש עוד מספר היבטים לתחקר. ראוי לציון מפקד אוגדה 91, תא"ל שי קלפר, שעמד מול כל צמרת צה"ל בכנס המבצעי שנערך בבסיס פלמחים ואמר: אני אחראי על הגזרה. אני כשלתי. תא"ל קלפר, מח"ט גולני לשעבר וקצין מוערך, תיאר את השתלשלות האירוע, את הכשלונות ואת ההצלחות, כדי להפיק לקחים.
בינתיים נמנעים בצבא מלקבוע שחיזבאללה הוא שעומד מאחורי הפיגוע ההוא, אף שיש להניח שפיגוע ברמה הזו לא יכול לצאת לפועל ללא הכוונת הארגון. נסראללה ממשיך מבחינתו להלהיט את הרוחות, לא רק בהצהרות על חולשת ישראל בגלל המשבר הפנימי אלא גם בפגישות שקיים עם זיאד נחאלה, ראש ארגון הג'יהאד האיסלמי.
אתמול, בעיתון אל אחבאר שנחשב ל"שופר" של ארגון הטרור, נכתב: "פלסטין - חימום לפני המערכה".
ישראל מחפשת תגובה, אך כזו שלא תגרום להסלמה. ההבנה היא שנסראללה, שמאותת ומתגרה, רוצה לשנות את כללי המשחק בגבול הצפוני אבל יש חילוקי דעות בצמרת צה"ל האם פניו להסלמה.
בכל מקרה, המציאות מחייבת את צה"ל להיערך למעבר מהיר משגרה לחירום, כי לאירוע מתפרץ בלתי נשלט אין כללים. מחר מתחיל הרמדאן. החשש, כפי שכתבנו כאן לא פעם, טמון בהתלכדות הזירות נגד ישראל. אמש, שישה אסירים ביטחוניים מבתי הכלא נפחא, קציעות, רמון וגלבוע כבר הודיעו על פתיחה בשביתת רעב. לפי שב"ס, האסירים שהכריזו על שביתת הרעב יטופלו משמעתית בהתאם לפקודות. האסירים הביטחוניים זוכים למעמד בחברה הפלסטינית וככזה משפיעים על ארגוני הטרור, במיוחד בעזה.