שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) התבטאה הבוקר (יום ג') נגד ראש המפלגה שבה היא החלה את דרכה הפוליטית. "יאיר לפיד לא יכול להיות ראש הממשלה בעיניי. צדק עפר שלח שאמר שיש לו כבר את תקרת הזכוכית. ברמה הלאומית לפיד לא יכול להנהיג את המדינה", אמרה תמנו שטה בריאיון באולפן ynet.
התערערות היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הגיעה בימים האחרונים לשיא, ובעקבות כך גוברת ההערכה במערכת הפוליטית שהשותפות בין שני המנהיגים עומדת לקרוס. ברקע האפשרות להקדמת הבחירות, נבדק מתחת לפני השטח אם גנץ ישוב לשתף פעולה עם יו"ר יש עתיד-תל"ם ויו"ר האופוזיציה לפיד.
מדברי השרה תמנו שטה קשה לראות כיצד גנץ ולפיד אכן יחזרו לשלב ידיים מול נתניהו. "ביש עתיד משתדלים כבר שמונה שנים למצב את לפיד בפרונט וכמועמד לראשות הממשלה".
- היית שם, אני מזכיר לך. "בוודאי, גם עזבתי".
- השאלה אם יש אופציה שתחזרי לשם? "יש מועמד אחד לראשות הממשלה וזה בני גנץ".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
ח"כ לפיד. "הוא בחר להיות ביציע"
(צילום: שאול גולן)
- אם יתברר לכם שהאיחוד יכול לעבוד לא תחזרו לשתף פעולה עם יש עתיד? "זה לא שאלה של אגו. כרגע לפיד באופוזיציה ואנחנו בקואליציה בתוך הממשלה הזאת. אנחנו בחרנו להיכנס, הוא בחר להיות ביציע. כל הקלפים פתוחים ברגע שיוצאים לבחירות, לכן אני לא חוזה את העתיד".
- תסבירי למה לפיד לא ראוי להיות ראש ממשלה. "אנחנו רואים את הסקרים ומה הציבור חושב עליו, שזה מבחינה אובייקטיבית. את לפיד אני מעריכה, היו לנו יחסי ידידות וחברות מאוד קרובים. אבל כשאנחנו מדברים ברמה הלאומית - האם הוא ראוי להנהיג את המדינה, בעיניי לא".
- עד כדי כך? "כן, בשל ההתנהגות וההתנהלות שלו. בסופו של דבר כשיש משבר, אנשים נמדדים בשעת המשבר, וזה לא לבוא ולהטיח רק האשמות ולצעוק מן היציע. אני חושבת שזה היה ראוי שגם הוא ייכנס מתחת לאלונקה. אנחנו נכנסנו כי זה הדבר הנכון ביותר לעשות למדינת ישראל ולאזרחי מדינת ישראל".
- בשבוע הבא את הולכת להצביע עם לפיד על פיזור הכנסת? "אני לא רוקדת לפי החליל של לפיד. אם אנחנו נרצה לפרק את הממשלה ככחול לבן אנחנו נעשה את זה בצעדים שלנו, בכל נקודת זמן. יש לנו מגוון כלים לעשות את זה. כל האופציות על השולחן כולל חקיקה. אנחנו מדברים עם כל סיעות הבית, יש לנו את המהלכים שלנו".
מיש עתיד-תל"ם נמסר בתגובה לדברי השרה תמנו שטה: "עצוב לראות אישה שנמצאת בסוף הקריירה הפוליטית שלה שמוכנה להגיד הכול כדי שמישהו יתייחס אליה. זה מה שקורה למי שמוכר את הבוחרים שלו בעבור ג'וב".

"נתניהו יצטרך להגיד לאזרחי ישראל רימיתי אתכם"

בהתייחסה לאפשרות של פירוק החבילה עם הליכוד אמרה השרה מכחול לבן כי "עדיין אפשר למנוע בחירות. זה תלוי בבן אדם אחד שקוראים לו נתניהו, ראש ממשלת ישראל".
- אבל הוא אומר "איך אני אשב איתכם" כשאתם מקימים ועדת בדיקה בנושא הצוללות? "לא הכול אישי, יש גם לאומי, ובתוך הלאומי, אם ראש הממשלה רוצה שהממשלה תמשיך לתפקד הוא צריך לשחרר את המינויים, צריך לאשר את התקציב, צריך לדאוג שיהיה תקנון לממשלה כדי שהממשלה תתחיל לתפקד".
- ראש הממשלה לא יאפשר לכם רוטציה. איך מתקדמים מפה? "בסוף הוא יצטרך להישיר מבט לכל אזרחי מדינת ישראל שלהם הוא אמר 'בלי שטיקים ובלי טריקים אני הולך למלא אחר ההבטחה שלי'. הוא יצטרך לומר לאזרחי ישראל רימיתי אתכם. זה לא האינטרס עכשיו שבני גנץ צריך לשבת על כיסא ראש הממשלה, יש פה הסכם ואנחנו מאמינים שצריך לכבדו. כחול לבן צריכה לקבל את המושכות לידיים בתחילת נובמבר הבא".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. "יש הסכם וצריך לכבד אותו"
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
- אבל בסקרים אתם באזור 10 מנדטים. "אני לא מתרגשת. יש עליות ויש ירידות. זה שנחתם הסכם מלכתחילה - צריך לכבד אותו. זה לא משנה אם הסקרים משתנים לכאן או לכאן. זה טיעון שבעיניי הוא טיעון לא נכון, טיעון שקצת מרמה את הציבור, לבוא ולומר 'הנה ירדתם במנדטים, אז אין לכם את המנדט לשבת על כיסא ראש הממשלה'. אני לא מסכימה עם הגישה הזאת".
- אז יש לכם תקווה שההסכם יכובד? "זה לא עניין של תקווה, זה עניין של דברים שצריכים לקרות. אם יהיה תקציב מדינה הממשלה תישאר על כנה. אם נראה שיש שחרור של המינויים ושהמדינה תתפקד - אז נישאר בממשלה. אם הדברים האלה לא יקרו, המנהיגות שלנו והאחריות שלנו יובילו לזה שלא נישאר בממשלה הזאת.
"האחריות לסחוב את המדינה שוב פעם לבחירות תחול על נתניהו. זה מצער ופשוט לא הגיוני שתוך שנתיים-שלוש נהיה במערכת בחירות רביעית. זה מטורלל, זה מטורף, בטח כשאנחנו נמצאים בתקופת משבר. אני לא חושבת שכחול לבן חפצה בבחירות, אבל אם נצטרך נצא לבחירות כי אנחנו רואים שהליכוד איבד את הדרך לחלוטין ולא מסוגלים להתנהל ולא מבינים שזה לא עסק פרטי וזה חורבן למדינה".

"הם התרגלו במשך עשור להיות בעלי הבית"

תמנו שטה ציינה כי למרות המחלוקות מפלגתה הצליחה להוביל כמה מהלכים בתחומים שבאחריות שרי כחול לבן, ואף בלמה כמה הצעות חוק שנוגעות לבדיקת הנעשה במערכת המשפטית. "כל זה לא אומר שאנחנו נחיה עם העובדה שאין תקציב למדינה. זה דבר שמבחינתנו הוא קו אדום. אי אפשר להתנהל בתוך ממשלה שתוקעת את כל המינויים.
"אני חושבת שראש הממשלה צריך להחליט כרגע האם הוא רוצה בחירות או האם רוצה שהמדינה הזאת תתפקד. הוא כל הזמן צעק עד כמה המשבר הזה נורא ושכולם צריכים להתעלות, הוא זה שצריך להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים והמשחקים המאוד ילדותיים בעיניי. הקושי האמיתי בליכוד זה שהם לא מבינים שיש להם שותפים שמנהלים את העסק. הם התרגלו במשך למעלה מעשור שהם בעלי הבית".
- אנחנו רואים בנושא שקרוב לליבך, הנושא של הפלשמורה, יש בעיה בגלל המלחמה של צבא אתיופיה סמוך לגבול סודן. "זה נורא, יש ימים שאני לא ישנה בלילה ולפעמים מסתובבת עם דמעות בכנסת. אתמול פגשתי אימא שמפגינה מול משרד ראש הממשלה והיא מחכה כ-20 שנה לילדים שלה והתעוורה והיא בת 90, זה כואב מאוד. מדינת ישראל ידעה לעשות מבצעי חילוץ ברגעים של משבר, וכרגע המצב באתיופיה הוא קשה מאוד.
"אני בחרתי להיות הקול שלהם ואני אלחם עבור העלייה הזאת. העובדה שבסוף נתנו לי תקציב זעום שמביא רק 2,000 עולים כאילו מדובר באיזה הקצבה של האנשים היא נוראית. אני קוראת לראש הממשלה וגם לשר הפנים ולעוד שרים שנוגעים בעניין הזה להרים את הכפפה".
3 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"מדינת ישראל ידעה לעשות מבצעי חילוץ ברגעי משבר". השרה תמנו שטה באולפן ynet
- בני גנץ לא יכול לעזור לך? "ראשית, שר החוץ בתמונה, אבל בסוף אנחנו צריכים הוראה של ראש הממשלה שבוחן את המצב הביטחוני כרגע באתיופיה ונותן אור ירוק למהלכים כאלה ואחרים שיפה להם השתיקה".
- אז למה הוא לא עושה את זה? "צריך לשאול אותו, מדובר בדיני נפשות".
- הוא מפקיר אותם? "כרגע התחושה היא שזה לא מעניין אותו ולא רבים בממשלה ואני מצרה על כך. זה שאני בת הקהילה זה לא אומר שרק אני צריכה להתעניין בנושא הזה. אני מקבלת גיבוי מגנץ, אתמול הייתה לנו שיחה ארוכה בישיבת הסיעה גם עם שר הביטחון וגם עם שר החוץ. אני חושבת שמדינת ישראל מביישת את ההיסטוריה שלה בזה שהיא מתעלמת מהורים שיושבים פה, מודאגים ולא יודעים מה יעלה בגורל הילדים שלהם במצב הביטחוני הרעוע באתיופיה".
בליכוד בחרו לא להתייחס לדברים.