4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
משנה כיוון מול סעודיה? הנשיא ביידן
(צילום: AP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הודה כי הוא שוקל לבקר בסוף החודש בסעודיה - אך בניגוד לדיווחים בכלי התקשורת הגדולים של ארה"ב, אמר כי מוקדם מדי לומר אם יסכים להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, איתו הוא מסרב לקיים קשר ישיר בשל מעורבותו בחיסול העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בטורקיה.
בתדרוך שערך אמש (שישי) לעיתונאים שהתלוו אליו לסיור בדלאוור, אמר ביידן כי "יש אפשרות שאפגש עם הישראלים ומדינות ערב. סעודיה ברשימה, אבל התוכנית עדיין לא סגורה".
ביידן התחייב בעבר להתייחס לסעודיה כאל מדינה מצורעת ושלל את האפשרות להיפגש עם יורש העצר של ממלכת הנפט, אך בכלי התקשורת האמריקנים דווח לאחרונה כי עניין הנסיעה לסעודיה נמצא באוויר מזה זמן מה. לפי "ניו יורק טיימס" וה"וושינגטון פוסט", ביידן כבר החליט להיפגש עם השליט בפועל בסעודיה, אף שהתעקש שהגורם שאמור להתנהל מולו הוא אביו, המלך סלמאן.
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
עדיין לא מודה שייפגש עם יורש העצר. בן סלמאן
(צילום: AP)
דו"ח המודיעין האמריקני - שאת ממצאיו אימץ ביידן זמן קצר לאחר השבעתו אשתקד - קבע כי יורש העצר היה זה שאישר את חיסול העיתונאי שביקר את השלטון הסעודי. על אף הברית האסטרטגית עם סעודיה, ביידן החליט אז לכייל מחדש את היחסים עם הממלכה, בדגש על יחסה לזכויות אדם.
"אני לא הולך לשנות את דעתי בכל הנוגע לזכויות אדם", אמר אמש ביידן והדגיש: "אך כנשיאה של ארצות הברית תפקידי הוא לקדם את השלום כמה שאפשר - וזה מה שאני מנסה לעשות כעת". גם כשנשאל אם ייפגש עם יורש העצר התעקש ביידן על תשובתו ואמר כי הוא מתמקד כעת בהשגת השלום בין ישראל למדינות ערב.
האמריקנים והסעודים זקוקים זה לזה: מצד אחד, המלחמה באוקראינה מייקרת את מחירי הנפט והגז למערב, וביידן ינסה לשכנע את הסעודים להגדיל את תפוקת הנפט כדי למתן את מחירי הדלק בארה"ב ולבלום את האינפלציה, ואילו הסעודים צריכים את הסיוע הצבאי האמריקני לאור המגעים להסכם גרעין עם איראן.
כל זאת קורה במקביל לדיווחים על התחממות ביחסים הלא רשמיים בין הסעודים לישראלים. גורמים ישראלים ואמריקנים הבהירו שהממלכה עדיין לא מוכנה לנורמליזציה מלאה ולהסכמי שלום בדומה לאמירויות.

יום אחד בישראל, יום אחד ברשות הפלסטינית

אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי ביידן צפוי לנחות בישראל לביקור ראשון כנשיא ב-23 ביוני ליום אחד עמוס מאוד, ואת היום למחרת יקדיש לביקור ברשות הפלסטינית, אך לא ברמאללה.
לפי התוכנית המסתמנת, בשעה 11:00 בבוקר ינחת ביידן בנמל התעופה בן גוריון, שם תיערך לו קבלת פנים ממלכתית במעמד סגל א', כלומר ראשי המדינה. לפי גורמים במשרד החוץ, בסיום קבלת הפנים בנתב"ג יבקר ביידן בסוללת כיפת ברזל בבסיס פלמחים – ביקור שנועד לסמל את תרומתו של ביידן לביטחון ישראל, כאשר החליט על חבילת סיוע של מיליארד דולרים לישראל, לטובת מילוי המלאים של מיירטי כיפת ברזל לאחר מבצע שומר החומות.
4 צפייה בגלריה
פגישת ג'ו ביידן ונפתלי בנט בבית הלבן
פגישת ג'ו ביידן ונפתלי בנט בבית הלבן
הפגישה הראשונה. ג'ו ביידן ונפתלי בנט
(צילום: AP)
בהמשך יבקר ביידן במוסד יד ושם בירושלים, וייפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג. בסיום כל אחת מהפגישות צפויה גם הצהרה משותפת. בערב יתארח הנשיא האמריקני לארוחת ערב ממלכתית – ככל הנראה בבית הנשיא בירושלים.
את יום הביקור השני צפוי כאמור ביידן להקדיש לפלסטינים. הוא יבקר בבית חולים במזרח ירושלים ויודיע על סיוע אמריקני לפלסטינים. לאחר מכן יבקר בבית לחם – שם ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ויבקר בכנסיית המולד. בצהריים יעזוב את ישראל, ככל הנראה למדינה אחרת במזרח התיכון.
פרטי הביקור נסגרו כמעט סופית במהלך ביקורו השבוע של היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא בוושינגטון, והודעה רשמית של הבית הלבן בנוגע לביקור צפויה להתפרסם בימים הקרובים.
האמריקנים התמהמהו מאוד בסגירת פרטי הביקור ונמנעו בשבועות האחרונים לפרסם הודעה רשמית לגביו, לא מעט בגלל המצב הפוליטי בישראל והחשש האמריקאי שהממשלה קרובה ליפול עד הביקור או בסמוך לו. החשש בוושינגטון היה שביקור נשיאותי בעת הזאת ייתפס כסיוע לאחד הצדדים.
פורסם לראשונה: 19:39, 03.06.22