הצפות, חסימות כבישים, ושלג ראשון בחרמון: המערכת החורפית שהחלה עוד בסוף השבוע האחרון ממשיכה להכות ברחבי הארץ גם היום (שני). רחובות ברהט הפכו לנהר והמכוניות שנתקעו במקום ניסו לפלס את דרכן, גם התשתיות בראשון לציון - אחת משיאניות הגשם במערכת הנוכחית - לא עמדו בכמות המשקעים המרשימה שנחתה על העיר, ומקטעים בכביש 40 ו-90 נחסמו. צפו בתיעוד מיוחד מעדשת הרחפן בתחילת הכתבה.
המשטרה הודיעה כי כביש 40 נחסם לתנועה מצומת ציפורים לצומת נפחא בשני הכיוונים, כביש 234 נחסם מגשר צאלים בשני הכיוונים וכביש 90 ממלונות ים המלח לעין גדי בשני הכיוונים. בנוסף, כביש 90 נחסם לכמה שעות מצומת קליה לצומת לידו בשני הכיוונים - אך מאז נפתח. זרימה מרהיבה נצפתה בנחל עומר שבערבה התיכונה, שזרם דרומית לכיוון צופר. מנתוני השירות המטאורולוגי עולה כי ביממה האחרונה (מהשעה 14:00 אתמול ועד היום בצהריים) ירדו לא פחות מ-75 מ"מ של גשם בגן יבנה, 74 מ"מ בתל אביב, 65 מ"מ בלוד ו-63 מ"מ של ממטרים ירדו בהרצליה.

8 צפייה בגלריה
שטפונות בנחל צופר
שטפונות בנחל צופר
שיטפונות בנחל צופר
(צילום: ניב, נוף צוקים)



כ-60 מ"מ ירדו באשדוד ו-57 מ"מ בבית דגן, בבירה ירושלים נמדדו 41 מ"מ של משקעים. בחיפה ירדו קרוב ל-40 מ"מ של גשם, באשקלון ירדו 35 מ"מ ובאזור להב שבנגב ירדו 27 מ"מ. בראש הנקרה נמדדו 23 מ"מ גשם.
ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, השיב באולפן ynet לביקורת על התמודדות העיר עם הגשם - וההצפות שנוצרו בעקבותיו ואמר: "כל הצוותים כולם עובדים 24/7. ראשון היא שיאנית בהכול. לא היו הצפות של למעלה מחצי שעה, פשוט המערכת ניקוז כשיורדת כזאת כמות ממטרים עצומה, שאין לה אח ורע, הכי הרבה במדינת ישראל, כשזה יורד בבום אחד ואירוע גשם רציף".
8 צפייה בגלריה
גשם בראשון לציון
גשם בראשון לציון
ההצפות בראשון לציון
(צילום: שירה רוזנבלום )
8 צפייה בגלריה
הצפות מהגשמים ביבנה
הצפות מהגשמים ביבנה
הצפות מהגשמים ביבנה
(צילום: גלעד מורג)

"יש אזורים שאנחנו יודעים ומכירים אותם - ובכל מקום שיירדו כמויות מים כאלה, וסביר להניח שעוד יירד - יש מוקדים שהמערכת עצמה לא יודעת להתמודד. ראשון בסוף חוגגת 140 שנה להיווסדה, יש תשתיות חדשות ויש ישנות, אבל להגיד לך שמחר הכול משתנה - לא. זה תהליכים", אמר קינסטליך.
ד"ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב, אמר בריאיון ל-ynet radio כי כמויות גשם גדולות בתוך פרק זמן קצר יחסית הן דבר מעט חריג, וקישר זאת לתופעת שינויי האקלים. "זה מדאיג כי זה עולה בכל שנה. בראשון לציון ירדו ביומיים האחרונים כמויות גשם של יותר מכל חודש דצמבר וזה גורם להצפות", אמר. הוא הסביר כי "ההתחממות הגלובלית גורמת לאוויר להכיל יותר אדי מים, דבר המוביל למערבוליות גבוהה הגורמת לסופות".
גבעתי מזהיר כי "במדינה צפופה ובנויה כמו אצלנו יהיו יותר ויותר הצפות בגלל כמויות הגשם בפרקי זמן קצרים. אם המנהיגים יעשו מה שהם מתחייבים וילחמו במשבר האקלים, אולי הוא ייבלם בדור הבא". לדבריו, "הממשלה בינתיים צריכה להיערך נכון. להכין את מערכות הניקוז שתוכננו לפני 50 שנה לכמויות גשם אחרות. צריך להשקיע המון כסף ובעולם כבר הבינו את זה".
8 צפייה בגלריה
עץ קרס על מכוניות בבת ים
עץ קרס על מכוניות בבת ים
בת ים, הערב
(צילום: ליאור ארמייב)
8 צפייה בגלריה
עץ קרס על מכוניות בבת ים
עץ קרס על מכוניות בבת ים
(צילום: ליאור ארמייב)
לא רק הצפות יש בראשון לציון: ברחוב צבי פרנק בעיר קרס הערב עץ, וכתוצאה מכך נפגע עמוד ונקרעו כבלים שפגעו בהולך רגל בן 29 שנפצע באורח קל בראשו. גם בבת ים קרס הערב עץ על מכונית ברחוב דניאל. לא היו נפגעים מהקריסה, אולם נגרם נזק. דניאל ארמייב, שתיעד את העץ שנפל, סיפר: "היה משב רוח חזק והעץ פתאום נפל. שמעתי בום ויצאתי. העץ חסם את הנתיב ולמזלנו נפל על רכב חונה. אם היה נופל על רכב נוסע - זה היה יכול להיגמר באסון".
למרות הגשמים שיורדים ברחבי הארץ, באזור הגולן והגליל גרעון הגשם הוא עצום. בשבוע הבא ניכנס לחודש ינואר ולשנה אזרחית חדשה, אך בינתיים אין סימנים למערכת גשם משמעותית.

השלג הראשון

בהר החרמון ירד הבוקר שלג ראשון, והמטיילים שהזדמנו למרומי ההר לא ציפו לחוויה שכזאת. פתיתי שלג קטנים ורכים מילאו את האוויר והם נהנו מבואו של השלג הראשון לעונת החורף. "שלג ראינו בעבר, אבל כשהוא יורד ומכסה את הקרקע, את זה מעולם לא חווינו", סיפרה ל-ynet נופר ברגמן, תושבת הקריות שעלתה לאתר עם בני משפחתה.

8 צפייה בגלריה
שלג באתר החרמון
שלג באתר החרמון
שלג באתר החרמון, היום. "כמו אבקת סוכר על סופגניה אחרונה של חנוכה"
(צילום: אפי שריר)
"אנחנו ישנים במלון במרום גולן, שמענו במקרה שיש שלג ואמרנו שאנחנו חייבים לראות אותו. עלינו על הרכב והוא קיבל את פנינו במופע מדהים", היא מתארת. לנופר ובר ברגמן שני ילדים קטנים, הבכור בן חמש והקטן בן שנתיים וחצי. "אני חוזר ברביעי לגן שלי ואני אספר לכל החברים על השלג שראיתי", אמר בהתלהבות רוי בן ה-5. הוא אוסף ומהדק כדור שלג קפוא, ידיו כמעט כחולות מהקור, והוא זורק אותו בחיוך רחב לעבר הפח הסמוך.
"זרקתי גם על סבתא", הוא משתף בחיוך מנצח ובני משפחתו משיבים בחיוך סלחני. הכניסה לאתר היא בחינם וכמו רבים שהגיעו, בחרו הברגמנים לעלות גם ברכבל למפלס העליון שם השלג נערם לכדי 10 ס"מ. "למעלה היה קפוא ורוחות מטורפות. רק המבוגרים העזו להוציא את האף מהמתחם הסגור", סיפרה נופר. "אנחנו שמחים שהרווחנו את השלג גם במפלס התחתון".
8 צפייה בגלריה
שלג באתר החרמון
שלג באתר החרמון
התיירים מסינגפור נדהמו
(צילום: אפי שריר)
8 צפייה בגלריה
שלג באתר החרמון
שלג באתר החרמון
שלג באתר החרמון
(צילום: אתר החרמון)
גם קבוצת תיירים מסינגפור הגיעה לאתר הבוקר, ועבורם השלג הוא מראה חריג במיוחד. עם אור ראשון עלה רפאל נווה, מנהל אתר החרמון וחבר המושב נווה אטי"ב אל ההר, ואמד את השלג הראשון. "זו ממש אבקת הסוכר שעל הסופגניה האחרונה של חנוכה", תיאר. החנוכיה בעלת שמונת הקנים המוארים שהוצבה ליד בובת "מוני חרמוני" המפורסמת נצבעה גם היא לבן.
"לרוב בזמן סופות שלגים האתר סגור למבקרים והיום השלג שירד ומזג האוויר הרגוע יחסית הפתיע את מי שזכו להגיע ונהנו מחוויה לא שגרתית", מספרת מיקי ענבר, דובר אתר החרמון. החורף השנה מתחיל מאוחר מהרגיל ועד כה אינו מעודד במיוחד אבל ענבר לא מאבדת מהאופטימיות. "זה אחלה סיפתח ואנחנו מברכים על השלג ומחכים לעוד מערכות שלג משמעותיות יותר ולתנאי גלישת סקי. לדעתי השלג יחזיק כמה ימים, לפחות עד סופ"ש. כרגע לא רואים באופק עוד מערכת חורפית ואני מקווה שנקבל אולי אפילו את הזנב של הציקלון מארה"ב".
השתתפו בהכנת הכתבה: חסן שעלאן, אילנה קוריאל, רועי רובינשטיין, אלכסנדרה לוקש, דודו ארז, יואב רבינוביץ