3 צפייה בגלריה
השגריר יוסי לוי ומנהיגת האופוזיציה בבלארוס
השגריר יוסי לוי ומנהיגת האופוזיציה בבלארוס
השגריר בליטא יוסי לוי עם מנהיגת האופוזיציה בבלארוס, סווטלנה טיחנובסקיה
האם ישראל משנה באופן דרמטי את המדיניות שלה כלפי בלארוס, השקועה במשבר חריף אחרי כשלושה עשורים בשליטת אלכסנדר לוקשנקו, המכונה "הדיקטטור האחרון באירופה"?
באקט חריג נפגש בסוף השבוע שגריר ישראל בליטא, יוסי לוי, עם מנהיגת האופוזיציה של בלארוס השכנה, סווטלנה טיחנובסקאיה, שקיבלה מקלט מדיני בווילנה. על פי הגרסה הישראלית הוא הביע בפניה "אמפתיה כלפי העם בבלארוס והבעת תקווה שהמשבר במדינה ייפתר במהרה".
אלא שהגרסה שפרסמה טיחנובסקיה שונה: לדבריה נדונה בפגישה הבעת תמיכה ישראלית מלאה בשאיפתו של העם בבלארוס לחירות ולדמוקרטיה, או במלים אחרות - התנערות ממשטרו של לוקשנקו.
מקורות בירושלים אמרו אתמול (א') שברקע הפגישה בין לוי לטיחנובסקיה בווילנה עומד טקס הגשת כתב ההאמנה שהגיש השגריר הישראלי החדש לבלארוס, אלכס שיינמן, לידיו של לוקשנקו עצמו במינסק, וזאת אף שמרבית המדינות במערב מחרימות אותו למעשה.
הטקס עורר כעס רב הן בקרב האופוזיציה בבלארוס והן בקרב קהילת יוצאי בלארוס בישראל, התומכת ברובה באופוזיציה הדמוקרטית. נראה כי הפגישה בווילנה, שיזם השגריר לוי, נועדה לאותת למנהיגת האופוזיציה שישראל אינה תומכת באופן עיוור בשלטונו הממושך של לוקשנקו, אלא מביטה אל היום שאחרי עזיבתו את השלטון.
3 צפייה בגלריה
בלארוס מחאה נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו עם עובדים ב מפעל
בלארוס מחאה נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו עם עובדים ב מפעל
אלכסנדר לוקשנקו. הצהיר שיפרוש אחרי כינון חוקה
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
השגריר יוסי לוי ומנהיגת האופוזיציה בבלארוס
השגריר יוסי לוי ומנהיגת האופוזיציה בבלארוס
הפגישה של השגריר לוי עם טיחנובסקיה. תמיכה בעם בבלארוס?
לצד זאת, בירושלים רואים בחומרה את השימוש שעושים באופוזיציה הבלארוסית בשואה כדי לקדם את המשוואה שלפיה לוקשנקו הוא היטלר האירופאי המודרני. בירושלים דוחים מכל וכל את השימוש שעושה האופוזיציה במחאה נגד הרודן בטלאי צהוב ובסמלים אחרים המקושרים לגרמניה הנאצית. דברים ברוח זו אמר גם השגריר לוי לטיחנובסקיה, וביקש ממנה להתנער פומבית מאמירות אנטישמיות שנשמעות בדיאלוג הפנים בלארוסי.
בסוף נובמבר, אחרי שלושה חודשי הפגנות עיקשות של האופוזיציה בבלארוס, הצהיר הנשיא לוקשנקו שיפרוש מתפקידו אחרי שתאומץ חוקה חדשה למדינה. מדובר בהצעת הפשרה הגדולה ביותר שהציג מאז תחילת המחאה העממית והיא עשויה לאותת כי גם הוא מבין ששלטונו ארוך השנים קרב אל קיצו.
לוקשנקו מתמודד עם הפגנות ענק נגדו מאז הבחירות לנשיאות ב-9 באוגוסט. בבחירות אלה הוא ניצב בפני האתגר הפוליטי הגדול ביותר שנשקף לו מאז עלייתו לשלטון ב-1994, ובתום מערכה פוליטית שבה דוכאו יריביו מהאופוזיציה וצעדיהם הוצרו לאורך כל הקמפיין, הוא הוכרז כמנצח בפער עצום, עם כ-80% מהקולות.
המונים יצאו מאז לרחובות והתעמתו עם כוחות הביטחון של לוקשנקו. רבבות מתכנסים להפגנות ענק נגדו מדי סוף שבוע, ולגדולות שבהן הגיעו יותר מ-100 אלף איש. לפי ארגוני זכויות אדם, מאז תחילת המחאה נעצרו בבלארוס יותר מ-19 אלף מפגינים, ואלפים ספגו מכות מידי כוחות הביטחון.
פורסם לראשונה: 22:03, 13.12.20