סוף השבוע הראשון של יאיר לפיד כראש הממשלה סבב בעיקר סביב הנושא הביטחוני. זה התחיל כבר ביום שישי, בפגישות העדכון הראשונות של לפיד עם ראש השב"כ רונן בר ומתאם שבויים ונעדרים ירון בלום. זה המשיך בשיחות עדכון ביטחוניות.
אתמול כבר יוחסה לישראל תקיפה בסוריה ליד לטקיה, כך שיש להניח שזה היה האירוע הביטחוני הראשון של לפיד בתפקיד. כעבור כמה שעות הגיע עוד אירוע ביטחוני, משמעותי עוד יותר: יירוט הכטב"מים ששלח חיזבאללה למאגר כריש. לפיד היה בתמונה, אישר את ההחלטות המבצעיות, ובמהלך השבת עשה הערכות מצב טלפוניות.
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
נאום ראשון כראש ממשלה, תוך כדי מערכת בחירות שכבר יצאה לדרך
(צילום: לע"מ)
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
יאיר לפיד בפגישה עם רונן בר
נפגש עם ראש השב"כ. גם סוגיית בלפור נידונה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
8 צפייה בגלריה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע הועבר לאמריקנים, יגיע לבחינה ישראלית
לפיד גם ניהל מגעים מול האמריקנים, מתוקף תפקידו כראש ממשלה ושר חוץ, בשאלת העברת הקליע שממנו נהרגה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה. האמריקנים עדכנו את לפיד שהפלסטינים מתכוונים להעביר אליהם את הקליע, ולפי גורמים ישראליים הוא כבר הועבר. בהמשך יעבירו אותו לבחינה בישראל בשאיפה לסיים את הפרשה הזאת עוד לפני ביקור ביידן בישראל. פקיד ישראלי אמר שישראל צפויה לפרסם את ממצאי הבדיקה, גם אם יתברר שאבו עאקלה אכן נהרגה מאש צה"ל.
במוצאי השבת הגיע לפיד ללשכת ראש הממשלה ומסר הצהרה ראשונה לציבור, שבו הציג את ה"אני מאמין" שלו כראש הממשלה, שנזכיר, גם מתמודד כמועמד לתפקיד בבחירות שייערכו ב-1 בנובמבר.
לאחר הנאום המשיך למתחם המאובטח בבלפור, שם הוא יעביר לילה ראשון עם רעייתו ליהיא לפיד. לפיד מיהרה לפרסם ברשתות החברתיות תיעוד מהדירה המאובטחת, ובו רואים מזוודה ופרחים וברקע סלון הדירה. לתמונה הוסיפה כיתוב: "התחלה חדשה".
מדובר בדירת שלושה חדרים צנועה, שנמצאת בבניין במתחם, אך לא בתוך מעון ראש הממשלה שבו בוצעו הריסות שלא מאפשרות בו מגורים בינתיים. לדירה הועבר ריהוט מהמעון הרשמי בבלפור, והיא מרוחקת כמה עשרות מטרים ממנו. בפגישה האמורה בין לפיד לראש השב"כ רונן בר, נידונה בין השאר סוגיית המעבר למעון בבלפור. בפגישה הובהר כי מרבית הליקויים התשתיתיים שפורטו בדוח מבקר המדינה טרם תוקנו, זאת לצד התקדמות בשדרוג אמצעי האבטחה שבאחריות שב"כ.
8 צפייה בגלריה
דירת המאבטחים של יאיר לפיד
דירת המאבטחים של יאיר לפיד
"התחלה חדשה". התיעוד שפרסמה ליהיא לפיד מהמעון המאובטח
(מתוך האינסטגרם של ליהיא לפיד)
8 צפייה בגלריה
בית רה"מ לפיד בירושלים
בית רה"מ לפיד בירושלים
בינתיים לפיד יתגורר פה. דירת המאבטחים בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
8 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
היום היא תנוהל על ידי לפיד. מישיבת הממשלה האחרונה של בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
מלשכתו של לפיד נמסר: "סוכם כי ייבחן סדר הפעולות המהיר ביותר על מנת לזרז את השיפוץ האבטחתי והתשתיתי במעון בבלפור. כחלופה למעון בבלפור, ראש הממשלה לפיד יעשה שימוש בדירת צוות האבטחה של השב"כ במתחם המאובטח בלפור.
"ראש שב"כ הדגיש כי הוצאות שדרוג האבטחה המתחייבות בתקן שב"כ, בביתו של לפיד בתל אביב, יהיו הכרחיות ומינימליות וזאת תוך התחשבות ומינימום פגיעה בשגרת החיים של השכנים המתגוררים בסמוך. עוד נאמר כי כדי לצמצם עלויות, ייעשה שימוש גם באמצעי אבטחה קיימים שניתן להעבירם ממשימות אחרות".
8 צפייה בגלריה
לפיד ומקרון
לפיד ומקרון
לפיד ומקרון ייפגשו בשלישי. יחסי ידידות קרובים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם
לפיד "בונה" על הבמה הזו. העצרת הכללית של האו"ם
(צילום: EPA)
ומה מצפה ללפיד בשבוע הקרוב? הבוקר מחכה לו יום אינטנסיבי במיוחד שכולל ישיבת ממשלה ראשונה בראשותו, ישיבת ראשי קואליציה, דיון קורונה ראשון ועוד שיחות ביטחוניות. ביום שלישי השבוע הוא יטוס לביקור בזק בפריז שבמהלכו ייפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שגם מיודד איתו מאוד. הביקור נקבע עוד בימיו של בנט. משרד רה"מ יחכור עבורו מטוס מיוחד, וללפיד אין כל כוונה להשתמש ב"כנף ציון".
ללפיד, שכאמור גם מנהל קמפיין בחירות תוך כדי הכניסה לתפקיד החדש, יש כבר תוכניות לעתיד הרחוק יותר. הוא מתכוון לצאת בחודש ספטמבר לניו יורק כדי לנאום בעצרת האו"ם. מבחינת לפיד מדובר בנאום חשוב מאוד שמתרחש בשיא מערכת הבחירות ונועד להראות לציבור את כישורי המדינאות של לפיד כנואם באנגלית בפורום בינ"ל חשוב כזה. בשולי העצרת צפוי לפיד לקיים גם פגישות עם מנהיגים מכל העולם. זאת תהיה ללא ספק "מתנת בחירות" חשובה מאוד עבור לפיד.
פורסם לראשונה: 22:49, 02.07.22