בצה"ל מאשרים לראשונה שהיו "סימנים מסוימים" בלילה שלפני פתיחת המלחמה, אבל טוענים כי "התרעה מודיעינית לאירוע כזה לא הייתה". דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי מתחילת המלחמה נמסרו הודעות ל-220 משפחות חללי צה"ל שנפלו בקרבות. ל-81 משפחות נמסרה הודעה כי יקיריהם נחטפו לעזה.

על סוגיית ההתרעה לפני מתקפת הפתע של חמאס אמר הגרי כי "לא הייתה אצלנו הבנה לאירוע כזה. עלו סימנים מסוימים בלילה שלפני, אבל לא למהלך כזה ולא לכדי התרעה, ואנו נתחקר הכל באופן נוקב".
בעקבות הסימנים המחשידים ברצועת עזה ביממה שקדמה למתקפת הפתע, התקיימו בצבא כמה דיונים, אבל לא התרשמו שמדובר במוכנות למהלך נגד ישראל. לכן בצבא לא העלו את רמת הכוננות בדרום ולא דיווחו על כך לדרג המדיני.
ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול בצהריים כי המודיעין זיהה זינוק בפעילות של רשתות חמושי חמאס שאחריהן עקב. שני גורמי ביטחון ישראלים בכירים, שציינו זאת, אמרו כי במודיעין הבינו שדבר מה חריג מתרחש, ושלחו אזהרה ללוחמים בגבול עזה. אבל האזהרה, כאמור, לא הובילה לפעולה.
בתדריך שהעביר אמר תא"ל הגרי כי הבוקר הושלם גל תקיפות נגד הנוכבא, כוח הקומנדו של חמאס, בכל רחבי הרצועה, "על בסיס המודיעין שהוצאנו בחקירות השבויים שתפסנו בשבת. קיבלנו מהם מידע על עמדות שיגור, מנהרות ונקודות כינוס בעשרות מטרות של הנוכבא".
הכוח מורכב ממחבלים שנבחרו על ידי בכירי חמאס אשר ייעודם לבצע פעולות טרור כמארבים, פשיטות, פעולות חבלה, ירי נ״ט ורקטות, צליפות, הסוואה וחדירה במנהרות. כוח זה היה ממובילי הכוחות שחדרו לישראל בשבת. בתקיפות חוסל בכיר מוחמד אבו שאמלה, פעיל בכיר מהמערך הימי של חמאס בחטיבת רפיח. ביתו של אבו שאמלה שימש גם לאחסון אמצעי לחימה ימיים.
"נסגור חשבון עם כל מי שהיה מעורב בזוועות", אמר תא"ל הגרי. "אנו משתמשים בכל הסרטונים מהזוועות בטכנולוגיות מתקדמות שלנו כדי לאתר את המשתתפים בברבריות. כך חיסלנו את מוסטפא שהין שתיעד את הזוועות במסע הברברי ברשת ופעיל נוסף שהסתיר אמצעי לחימה ימיים. חמאס נמצא באנדרלמוסיה ביכולות שלו כריבון ושליטתו ברצועה כתוצאה מתקיפתנו".
דובר צה"ל הודה כי עדיין יש היתקלויות בעוטף. לדבריו, חמישה מחבלים חוסלו בארבע היתקלויות ביממה האחרונה ותפסנו שניים לא חמושים בשדה תימן. מל"ט זיק זיהה אתמול רכב חמאס מתקרב מעזה לגבול ותקף אותו. יש עשרות טנקים ותלוליות אדמה שהקמנו בגבול. כל מי שמתקרב לגדר ייהרג".
הוא אמר כי בצפון צה"ל נמצא בעירנות שיא ושתי האוגדות בגליל ובגולן עובו. בנוגע להתרעת השווא אמש, שהובילה לכך שמאות אלפים נכנסו לממ"דים למשך כשעתיים, אמר: "היה חשש של חדירת כלי טיס לצפון ולכן תחילה התרענו רק בטווח של 15 ק"מ. זה לא סייבר ולא תקלת טכנולוגיה, אלא פרשנות לא נכונה שלנו ושגיאות של אנשים אצלנו בהבנה. אנו לומדים ומתחקרים מהאירוע.