חודש ויום לאחר שנמצאה גופתה של ספיר נחום, הודיעה המשטרה על השלמת חקירת הרצח - ומצביעה על אבי ילדיה, ולאא חלאילה (34) מעכו, כאחראי לחטיפתה ולמותה. המשטרה הגישה היום (חמישי) את הצהרת התובע לבית המשפט השלום בעכו, לפיה תוך חמישה ימים תגיש הפרקליטות את כתב האישום נגדו. היועצת המשפטית לממשלה אישרה למשטרה להאריך את מעצרו פעם נוספת.
במשטרה אמרו היום כי חלאילה, שנמצא במעצר עוד לפני איתור הגופה, חשוד בכך שרצח אותה אחרי שדרשה ממנו לשלם מזונות על ילדיהם המשותפים. עם זאת, למשטרה אין ראיות פורנזיות הקושרות את חלאילה לרצח, למרות שטענה כי היא מחזיקה בידיה תיעוד שלו באזור הזירה שבה אותרה הגופה ליד הכפר הבדואי איבטין. נציג הימ"ר אמר לשופט זיאד סלאח כי "לצוות החקירה היה ברור שמדובר ברוצח, אבל כמובן שבית המשפט יקבע".
7 צפייה בגלריה
ספיר נחום
ספיר נחום
ולאא חלאילה וספיר נחום
(צילום: נחום סגל )

7 צפייה בגלריה
חלאילה החשוד בבית המשפט
חלאילה החשוד בבית המשפט
החשוד חלאילה היום בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא)
7 צפייה בגלריה
עדן אחותה של ספיר
עדן אחותה של ספיר
עדן, אחותה של ספיר היום בדיון
(צילום: אביהו שפירא)
השופט אמר כי הוא לא יכול לקבוע את סיכויי ההרשעה, אך מהיכרותו עם התיק "ישנן ראיות נסיבתיות שיש בהן להקים תשתית ראייתית שלמה למעורבות החשוד". חלאילה הכחיש לאורך החקירה את מעורבותו ברצח. "עצרו אותי רק בגלל הסרטון בטיקטוק", טען בפני השופט. ראש צוות החקירה אמר בתגובה כי "יש מניע מובהק לרצח, הוא טוען בחקירה שהוא לא זוכר. לנו יש שני פרקליטים מלווים וכבר התחלנו לקבל בקשות להשלמות".
7 צפייה בגלריה
זירת הגופה שאותרה סמוך ליישוב איבטין
זירת הגופה שאותרה סמוך ליישוב איבטין
הזירה שבה אותרה הגופה
(צילום: נחום סגל)

"כמעט ביצע את 'הרצח המושלם', אבל נפל בקטנות"

במשטרה סיפרו כי חלאילה ישב בחקירה מול מפלג התשאול ביחידה המרכזית של מחוז חוף כשהוא זחוח, שחצן ובטוח בעצמו. גם ותיקי החוקרים מסכימים כי כמעט ועלה בידי חלאילה לבצע את "הרצח המושלם", לאחר שחשב כמעט על הכול, אבל בסופו של דבר "נפל בקטנות".
"האדם הזה לא הפסיק לשקר", אומרים במשטרה, "לאורך כל ימי החקירה, הוא עשה כל שהוא יכול כדי לשבש את החקירה".
במשך 40 ימים ולילות, עמלו חוקרי מחלק תפקידים מיוחדים במפלג תשאול בימ"ר חוף, בראשות רפ"ק ביאן מולא, על תיק ההיעדרות, החטיפה והרצח של ספיר נחום, אם לשתי פעוטות. כמו פאזל עם עשרת אלפים חלקים, הרכיבו החוקרים את התמונה כולה עד לפענוח. ביום שני הבא, יוגש נגד חלאילה כתב אישום לבית המשפט המחוזי בחיפה, בו הוא יואשם בחטיפתה ורציחתה של אם ילדיו.

על דבר אחד החוקרים אינם יכולים לספק תשובה חד משמעית, גם לאחר שבועות של חקירה. כיצד רצח חליאלה את נחום? מאחר והגופה נמצאה עשרה ימים לאחר הרצח, בתוך קבר שכרה החשוד בתא שטח הררי ומורכב סמוך לכפר איבטין, ובהיעדר חוות דעת סופית של המכון לרפואה משפטית באבו כביר, אין יודעים את גורם הרצח. בימ"ר חוף מציינים כי הראיות מצביעות על מסקנה לפיה נחום לא נרצחה בירייה או בדקירה. החוקרים מניחים כי חליאלה חנק אותה למוות, אז קבר אותה.
נחום נעלמה בבוקר יום חמישי, 9 ביוני. רק בשעה שמונה בערב של אותו היום, הודיעה אחותה למוקד 100 של המשטרה כי ספיר יצאה בבוקר לבושה פיג'מה, מכנסיים קצרים, גופיה ונעלי אצבע, לקחת את בתה הפעוטה אל הגן ולא חזרה. הטלפון הנייד של נחום והארנק נשארו בבית. חוקרי המשטרה ראו במצלמות את נחום הולכת מהבית לכיוון הגן, וחוזרת מהגן לכיוון הבית, אך לשם היא לא הגיעה יותר לעולם. אחותה סיפרה לחוקרי תחנת עכו כי לספיר היה בן זוג מעכו, יש להם בת ובן, ולדבריה הוא מכיר בילדה אבל לא מכיר בילד.
7 צפייה בגלריה
הארכת מעצאר ולאא חלאילה
הארכת מעצאר ולאא חלאילה
(צילום: גיל נחושתן)
משטרת עכו ניסתה לאתר את חלאילה, לשווא. רק למחרת בצהריים כאשר הגיע לביקור בבית החולים לגליל בנהריה, אותר חלאילה והועבר לחקירה. בעקבות תשובותיו, הוחלט לעצור אותו. מפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר, החליט להעביר את החקירה מתחנת עכו ליחידה המרכזית במחוז, מאחר ומהר מאוד הייתה הבנה כי זו לא היעלמות שגרתית, אלא היעלמות של מישהי שנסיבות היעלמה מאוד חריגות.
החוקרים, בראשות סנ"צ יוני חג'ג', ראש מפלג תשאול בימ"ר חוף, הבינו במהרה כי חלאילה קשור להיעלמה של נחום. מצלמות האבטחה הוכיחו כי בבוקר האירוע, הוא נראה נוסע עם מכוניתו סביב אזור הגן, ומיד כשנחום עוזבת את הגן והולכת לכיוון ביתה, זוהה החשוד במצלמות מגיע עם הרכב מאחוריה. החוקרים לא מזהים את נחום במצלמה הבאה ולכן הם מסיקים כי היא עלתה למכוניתו.
ואכן בחקירתו, סיפר החשוד כי אסף אותה, הם הסתובבו בעיר עם הרכב ולדבריו הוריד אותה באזור מסוים בעכו ליד הקניון. הוא לא זוכר לאן נסע משם אבל הוא כן זוכר שאחר הצהריים אסף את אמו. החוקרים מיהרו אל המצלמות באותו האזור ומגלים כי לא הגיע לשם כלל, בניגוד גמור למה שסיפר. במקביל, באמצעים טכנולוגיים ומצלמות אבטחה, התגלתה הגעה של החשוד לאזור שבין איבטין לבסמת טבעון. החוקרים מגלים כי לא רק שהחשוד הגיע לשם בבוקר ההיעלמות, אלא הגיע לשם גם יום לפני, למספר שעות וגם שלושה ימים לפני למספר שעות ושהה באותו שטח.

"מניפולטיבי ברמה הכי גבוהה, לא מפסיק לשקר לרגע"

על בסיס הנתונים האלו החוקרים מסיקים כי בהסתברות גבוהה מאוד, נחום נמצאת באותו תא שטח. הם יוצאים מנקודת הנחה כי נחום בחיים. באותו אזור הררי ומורכב, התמקדו החיפושים במשך 10 ימים, כאשר את החיפושים הוביל מפקד המחוז ניצב יורם סופר, ונטלו בו חלק כמעט כל שוטרי המחוז.

"זו הפעם הראשונה שאני נחשף לחיפושים בסדר גודל הזה", אומר סנ"צ חג'ג', "אין כמעט שוטר במחוז שלא השתתף בחיפושים, פרשים, כלבנים, מתנדבים, שוטרים שרוכבים על אופנועים. ביצענו חיפושים בשטח קשה מאוד. אני חושב שאין אבן שלא הפכו אותה לפחות שלוש פעמים, ואין שיח שלא נכנסו אליו. לרגע לא איבדו תקווה וככל שהתקדמנו בחקירה הבנו שהחשוד עם ספיר נחום ככל הנראה הגיעו לאותה זירה".
גופתה של נחום נמצאה בקבר שנכרה קודם לכן. היא הובאה לשם על רגליה בהליכה של שני ק"מ אל תוך שטח הררי ומורכב בתוך סבך קוצים עד למקום שבו נרצחה ונקברה. צוות החקירה השלים את איסוף הראיות נגד החשוד והם קובעים כי מי שעומד מאחורי הרצח הזה, הוא ולאא חלאילה. "הוא עשה זאת בעקבות מניע, דרישה של המנוחה לקבלת דמי מזונות. החשוד לא מכיר בילד בגלל השם היהודי שלו, ובילדה הוא מכיר אבל לא משלם מזונות".
"שבועיים-שלושה לפני הירצחה פנתה נחום לעורך דין והודיעה לחלאילה כי היא הולכת לפנות לבית המשפט לצורך קבלת דמי מזונות. הוא זעם על כך", הסבירו במשטרה. "מדובר בחשוד מניפולטיבי ברמה הכי גבוהה. אדם שלא מפסיק לשקר, שמשבש בכל דרך את החקירה", אומרים בימ"ר חוף.
7 צפייה בגלריה
רכבו של החשוד ברצח ספיר נחום
רכבו של החשוד ברצח ספיר נחום
רכבו של חלאילה עוקב אחרי נחום
(צילום: דוברות המשטרה, מתוך מצלמות האבטחה בעיריית עכו)
"נחום נלקחה ליער לנקודה בה היא נמצאה. היא נאלצה ללכת ברגל בתוך סבך של קוצים כשהיא לובשת גופיה מכנס קצר ונעלי אצבע. אנחנו עד היום מוציאים קוצים מהגוף שלנו, אנחנו לא רוצים לחשוב מה עבר עליה ביום שהיא הלכה במקום הזה", אומרים בימ"ר חוף, "היא נקברה במקום מאוד מורכב. אם לא עקשנות מפקד המחוז לקיים שם את החיפושים יש סיכוי גבוה שהיא גם לא הייתה נמצאת לעולם".

"גם כשאתה חושב שאתה חכם גדול, אתה עושה טעויות"

במהלך כל החקירה גילה חלאילה זחיחות ושחצנות כלפי השוטרים, והתייחס בזלזול גם בעימותים מול המשטרה וגם מול צוות החקירה. חלאילה זרק אמירות כמו "תמצאו את הגופה ונדבר אחר כך", "עד אז אל תבלבלו לי את השכל". כשהבין מפי החוקרים כי גופתה נמצאה, החל להשתולל, אך מהר מאוד חזר להיות נינוח עם נימוסים בריטיים, ישב רגל על רגל ואמר: 'אני שמח שמצאו אותה, זה חשוב מאוד'".
החוקרים הצליחו, כאמור, למקם את חלאילה בזירת הרצח בעזרת אמצעים טכנולוגיים סמוך לכפר איבטין. אנשי מקצוע בדקו מצלמות לאורך כל המסלול במרחב הציבורי, כדי לאתר את החשוד במצלמות ולמעשה "ללכוד" אותו בין שתי מצלמות ששמות אותו בתוך תא השטח הזה.
7 צפייה בגלריה
חיפושים אחר הנעדרת ספיר נחום
חיפושים אחר הנעדרת ספיר נחום
חיפושים אחר הנעדרת ספיר נחום
(צילום: אלעד גרשגורן)
כבר בתחילה נבדק חלאילה בדיקת פוליגרף. הוא יצא דובר שקר, אך החוקרים לא הטיחו בפניו את ממצאי הפוליגרף במשך 20 ימים. הם שאלו אותו שוב ושוב, "לא מסקרן אותך לדעת מה התוצאות?", הוא השיב להם בזלזול: "לא. אין לי שום בעיה לעשות פוליגרף, אני יודע שהתוצאות לא קבילות בבית המשפט. אני מוכן לעשות עוד בדיקות פוליגרף, בין כה וכה אין ערך משפטי לתוצאות".
חלאילה גם ביצע שיחת שיבוש לחקירה, לאחר ששלח בבוקר בו ככל הנראה חטף ורצח את נחום, הודעה כתובה לטלפון הנייד שלה שנשאר בבית, בה כתב: "בוקר טוב מאמי". החוקרים הטיחו בו מדוע שלח לה הודעה אם כבר פגש אותה בבוקר והסתובב איתה. הוא השיב, "כי לפעמים היא הולכת לישון". כאשר אמא של נחום חיפשה אותו וחייגה אליו מהטלפון הנייד של בתה, הוא ענה לה מיד: "הי, סוזאנה" למרות שזה הטלפון של ספיר. "גם כשאתה חושב שאתה חכם גדול, אתה עושה טעויות", אומרים במשטרה.
בדיונים האחרונים להארכת המעצר של חלאילה, התעמתו קרובי המשפחה של נחום עם חלאילה בבית המשפט וצעקו לעברו "רוצח". משפחתה של ספיר תקפה גם את עורך הדין שייצג את חלאילה ואמרו כי הוא לא ראוי לייצוג משפטי. האם, סוזי, צעקה באולם: "הוא רצח את הבת שלי. האמא של הילדים שלו. רצח אותה בדם קר, רק את הגולגולת השאיר לה". שמעון אבוטבול, דודה של ספיר, הוסיף: "לשרוף עליו (אותו) בתוך תא המעצר, לשפוך עליו חומצה. לא לתת לו אור יום".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות גם בערבית.