1 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית ונתניהו. הודעה חריגה
(צילום: יואב דודקביץ)
מעלים הילוך בבליץ החקיקה כחלק מהמהפכה המשפטית - ומבהירים שחור על גבי לבן כי ראש הממשלה והשרים יוכלו לפעול בניגוד לחוות דעת משפטיות: יממה לאחר שב-ynet נחשפה טיוטת הצעת שר המשפטים יריב לוין, הועברה הלילה (חמישי) לחברי ועדת חוקה, חוק ומשפט טיוטת התיקון לחוק יסוד: הממשלה, הנוגע לסמכויות היועץ המשפטי לממשלה והיועמ"שים במשרדים השונים.
לפי ההצעה של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), למעשה עמדת היועמ"שים לא תהיה מעתה מחייבת, וראש הממשלה והשרים לא יצטרכו לכבד חוות דעת משפטיות.
במקביל, פורסמה מלשכת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודעה חריגה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובה נכתב: "צר לנו שראש הממשלה בחר לשתף פרסום כוזב". ההודעה נמסרה בעקבות כתבה בערוץ 14, שבה נטען כי בהרב-מיארה פנתה לראש להב 433. לכאורה, במוקד השיחה עמדה השאלה "מדוע אתה לא פותח בחקירות נגד חברי הקואליציה". נתניהו שיתף את אותה כתבה.


בהצעה של רוטמן נכתב מפורשות כי "עצה משפטית שתינתן לממשלה לא תחייב אותה ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורה. עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, לא תחייב אותם, ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורם. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה".
בנוסף צוין כי ראש הממשלה והשרים הם שיקבעו אם היועמ"ש ייצג אותם בעתירות לבית המשפט העליון - או ייצוג פרטי, כפי שניתן בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו בבג"ץ דרעי. "הממשלה, ראש הממשלה וכל שר בתחומי משרדו, רשאים לקבוע לפי שיקול דעתם כי עמדתם, או עמדת רשות מנהלית הנתונה לאחריותם, בהליך מסוים, תיוצג בפני כל מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין בידי מייצג לפי בחירתם, לרבות ייצוג בידי עורך דין פרטי", נכתב. בבג"ץ דרעי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הייתה זו שאישרה ייצוג פרטי לנתניהו.
במכתב לחברי הוועדה ציין רוטמן כי זהו נוסח ראשוני מטעמו בהמשך לבקשות חברי הוועדה שעלו במהלך ישיבת הוועדה, ואמר כי הנוסח ישמש מצע לדיון והצעת נוסח ראשונית לקראת ישיבת הוועדה ביום שני הקרוב.
חבר הוועדה, ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד), אמר כי "הצעת החוק שהפיץ רוטמן היא הצעת חוק המאפשרת לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם במשרד עליו הם מופקדים ללא עכבות וללא גבולות, רק כי הם יכולים. זהו חלק ממהלך כולל של ריסוק מוסדות השלטון והעצמת השחיתות".


אמש פעילי ליכוד הפגינו בשעת לילה ובאופן חריג מול ביתו בתל אביב של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק, שיצא נגד הרפורמה של לוין. "אתה מושחת, אתה יושב בראש ארגון פשע", קראה במגפון פעילת הליכוד אורלי לב.
בתגובה לכך הפגינו הבוקר פעילים נגד הרפורמה מול ביתו במודיעין של שר המשפטים לוין. הם כרזו: "לא רפורמה משפטית - הפיכה משטרית", "לא רפורמה ולא באג, גם לוין יגמור בהאג", ו"גם בשנות ה-30 היו אותם תהליכים".
המוחים אמרו כי ההפגנה היא "פעולת תגמול בעקבות ההטרדה הלילית המכוערת שקיימו אמש תומכי נתניהו מול בית אהרן ברק. נגמרו הימים שחבורת הביריונים של הנאשם תטיל אימה ברחוב ללא תגובה הולמת. חברי הממשלה העבריינית יפגשו אותנו מקרוב".
פורסם לראשונה: 08:02, 12.01.23