1 צפייה בגלריה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
אילוסטרציה
(מתוך אתר צה"ל)
התלונה על הטרדות מינית, החקירה הפלילית - והזיכוי המשמעתי: אלוף-משנה במיל' אורנה דוד, השופטת הצבאית לדין משמעתי, זיכתה בימים האחרונים איש קבע צעיר (22) בדרגת סמל-ראשון מעבירה של התנהגות שאינה הולמת, לאחר שנטען תחילה כי הטריד מינית שתי חיילות בשירות חובה ביחידה שבה שירתו.
האירוע שיוחס לאיש הקבע התרחש במאי השנה באחת ממפקדות החטיבות המרחביות של אוגדת איו"ש. המתלוננת הראשונה, בדרגת רב-טוראי, טענה בתלונתה למצ"ח כי הנגד הטריד אותה מינית באמירות ובמבטים שהפנה כלפיה.
לפי תלונתה, איש הקבע ששירת כעוזר לנגד המשמעת, צעק עליה במהלך מסדר ואמר לה שאסור לה לשבת עם חיילים, ובהמשך אף הוסיף: "אני לא רוצה שתגיעי למצב שגבר ייקח אותך לסיבוב ויגיד לך מילים יפות... אם לא היית יוצאת לקצונה אז הייתי מציע לך נישואין".
החיילת טענה בפניו כי היא דתייה ולא מדברת עם גברים בהקשרים מיניים, אך הנגד השיב לה כי הוא "מופתע שאין לה בן זוג", ושאל אם הייתה מוכנה לצאת עם מישהו כמוהו. לדבריה, היא התנגדה שוב ושוב להצעות החיזור שלו וחשה שלא בנוח, אך מצד שני חששה כי יתנכל לה מתוקף תפקידו: "הנגד בהה בישבני בחדר האוכל באופן שגרם לי להרגיש שלא בנוח והוא ביקש שאשלח לו הודעות למרות שלא עשיתי זאת, ותהה שוב מדוע אני לא רוצה קשר רומנטי איתו".
עדויות של חיילים אחרים חיזקו את גרסתה. חיילת אחרת בבסיס שגם התלוננה נגד איש הקבע ושירתה ישירות תחת פיקודו, טענה כי הוא הפנה לעברה הצעות בעלות אופי מיני בשני מקרים שונים ובאופן שגרמו לה לחוש שלא בנוח. בעקבות התלונות הנגד הושעה זמנית מתפקידו.

"היא לא שיקרה, לא הבינה אותי נכון"

הנגד, שיוצג ע"י עו"ד אופיר ברמלי, טען בחקירתו כי לא הטריד מינית את המתלוננות והבהיר כי בשום שלב לא הציע למתלוננת הראשונה הצעות רומנטיות אלא רק הבהיר לה כי עליה להתרחק מחיילים אחרים וממגוריהם במסגרת תפקידו כנגד משמעת. לדבריו, הוא לא חושב שהחיילת שיקרה בעדותה אלא לכל היותר הבינה אותו לא נכון.
"מעשי הנגד חצו את הסף המותר והאסור בשיח שבין חיילים שביניהם יש יחסי מרות, ועולים לכדי התנהגות שאינה הולמת", נכתב על ידי הפרקליטות הצבאית בסיכום החקירה ובהחלטה לסגור את התיק הפלילי נגד איש הקבע ולהסתפק בהליך משמעתי נגדו. "המתלוננת השנייה העדיפה שלא להעיד גם בהליך המשמעתי ולכן לא יינקטו נגדו צעדים באשר לתלונתה".
אלא שבהמשך זוכה כאמור איש הקבע בהליך המשמעתי מעבירת התנהגות שאינה הולמת שיוחסה לו. אל"מ במיל' דוד, שהעמידה את הנגד לדין משמעתי, סברה כי ניתן להסתפק בהערת מפקדו. "המתלוננת היא חיילת מאוד אמינה ואין לה כל אינטרס לומר דברים לא מדויקים", קבעה דוד בהחלטתה, ביחס להכחשות איש הקבע שלפיהן לא ניסה להתחיל אותה בכלל.
לדברי השופטת לדין משמעתי, "יש לתת אמון בדברי המתלוננת ולהעדיפם על גרסת הנאשם. הנאשם כשל וטעה, ואולם אין מקום לדעתי כי מעשים כאלה יובאו לשיפוט בפניי. אכן ראוי כי עוזר לנגד משמעת לא ינהג כפי שנהג וידבר כך עם חיילת ביחידה, אך המקרה מצדיק את זימון הנגד בפני מפקד בכיר שיעיר לו על מעשיו".
עו"ד אופיר ברמליעו"ד אופיר ברמלי
עורך הדין אופיר ברמלי מסר בתגובה כי "מדובר באיש קבע מצטיין המשרת כנגד משמעת ביחידה, אשר במסגרת תפקידו מוטלת עליו האחריות לאכוף את פקודות הצבא וביניהן ההנחיות בדבר שילוב ראוי של חיילים וחיילות בבסיס. כך פעל מרשי עת העיר למתלוננת בזמן שהבחין בה בשעת לילה מאוחרת במגורי הבנים ביחידה. לצערנו, מאחר ומילא את תפקידו נאמנה, המתלוננת בחרה להלין כנגדו תלונה לפיה הטרידה מינית - דבר אשר לא מצא כל ביסוס בראיות שנאספו. נהפוך הוא, הראיות שנאספו על ידי ההגנה העידו על אמינות גרסתו ולא בכדי מרשי זוכה בדין. אנו מברכים על החלטתה הנכונה והאמיצה של כב׳ השופטת דוד אשר בחרה לזכות את מרשי מכל אשמה".
דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה כל פגיעה על רקע מיני וימשיך לבדוק כל אירוע לעומקו ולנקוט במדיניות של אפס סובלנות כלפי מי שינהג כך. הנגד, בדרגת סמ"ר, עמד לדין משמעתי בגין התנהגות שאינה הולמת. קצינת השיפוט שדנה בעניינו של הנגד קבעה, כי נפגעת העבירה מהימנה, וכי הנגד טעה וכשל במעשיו. קצינת השיפוט התרשמה כי הנגד הפנים את משמעות המעשים, וקבעה כי הצעד המשמעתי הנכון בנסיבות העניין הוא כי מפקד בכיר יעיר לנגד על התנהלותו. מסיבה זו בלבד זוכה הנגד מהעבירה המשמעתית וזאת בנפרד מהקביעה כי נכון להעיר על התנהלותו. לנגד ייערך ראיון בפני גורמי הפיקוד בו יוחלט באיזה תפקיד ישרת. בניגוד לטענת הכתב, הפרקליטות הצבאית לא סגרה את התיק בעניינו של הנגד אלא הורתה על העמדתו לדין משמעתי. נפגעת העבירה מעודכנת בהליכים".