שר הבריאות: מתנגד להטלת סגר עכשיו
(צילום: לע"מ, סטס קופולו)

2,662 ישראלים קיבלו היום (ראשון) תשובה חיובית לקורונה, ומתוך כ-77,000 בדיקות שנערכו היום (ללא בדיקות סקר ובדיקות מחלימים) עומד על 3.95% - הנתון הגבוה ביותר בחודשים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם
(צילום: שמיר אלבז)
בתוך כך, נמשכת העלייה במספר חולי הקורונה שמצבם קשה והערב עומד מספרם על 364. מבין החולים הקשים – 53 מחוברים למכונות הנשמה. מנתוני משרד הבריאות עולה 35 חולים שמוגדרים במצב קשה הם בני פחות 49. רק שישה מתוכם מחוסנים. בין החולים הקשים נער וצעיר בשנות ה-20 לחייו. כמו כן, היום נפטר עוד חולה קורונה, לאחר שבסוף השבוע נפטרו 20 חולים. בכך מגיע מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה ל-6,542 – 65 מהם מתחילת החודש.
במקביל, עדכן משרד הבריאות כי מספר הישראלים שקיבלו את מנת החיסון השלישית עומד על 464,810. היום קיבלו 2,259 ישראלים את מנת החיסון הראשונה ועוד ו-1,369 את השנייה. בסך הכול מתחילת החודש קיבלו 22,818 ישראלים את מנת החיסון הראשונה – אך יש עדיין כמיליון ישראלים בני 12 ומעלה שלא הגיעו לקבל את המנה הראשונה של החיסון.

מדגם: תופעות הלוואי של החיסון ה-3 – דומות לשני

קופת החולים כללית ערכה מדגם בקרב 4,500 מתחסנים בני יותר מ-60, שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפני יותר משבוע, וממנו עולה כי 88% מהמשיבים דיווחו על תחושה דומה או טובה יותר לעומת התחושה בימים שלאחר מנת החיסון השנייה. 31% מהמשיבים דיווחו על תופעת לוואי אחת או יותר לאחר החיסון.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון שלישי
מתחסנים בחיסון שלישי
חיסון שלישי בתל אביב. מעט מאוד דיווחו על תופעות חריגות
(צילום: מוטי קמחי)
הסקר התנהל באופן משולב – טלפוני ואלקטרוני. מניתוח תופעות הלוואי שעליהן דיווחו המתחסנים, עלו הממצאים הבאים: 31% מהנשאלים דיווחו על תופעת לוואי אחת או יותר לאחר החיסון ונשים דיווחו על יותר תופעות מקומיות. 27% מהנשאלים דיווחו על תופעת לוואי מקומית, 24% על כאב במקום ההזרקה, 6% על נפיחות באזור ההזרקה, 1% על נפיחות בבתי השחי.
בכללית ציינו כי תופעות לוואי מערכתיות דווחו בשכיחות נמוכה יותר. 15% מהמשיבים דיווחו על תופעה מערכתית אחת לפחות. 9% דיווחו על עייפות, 6.1% על הרגשה כללית רעה, 4.3% על כאבי ראש ועל כאבי שרירים ו-1.4% דיווחו על חום גבוה מ-38 מעלות צלזיוס. 0.4% דיווחו על קשיי נשימה ו-0.3% על דופק לא סדיר וכאבים בחזה.
פרופ' רן בליצר, בכיר קופת החולים שעומד גם בראש קבינט המומחים לקורונה, מסר כי "מדובר בסקר הנרחב הראשון של אוכלוסייה זו המתפרסם בישראל או בעולם. התוצאות, גם אם ראשוניות ומדיווח עצמי, מספקות מידע על תופעות הלוואי המדווחות בשבוע שלאחר החיסון, ומאפשרות השוואה. מתברר כי הן ברוב הגדול של המקרים דומות או פחותות במנת הדחף".
בתוך כך, במכתב שנשלח הערב מקופת החולים מכבי, ביקשו ראש חטיבת הבריאות, ד"ר מירי מזרחי ראובני, ומנהל המאבק בקורונה ד"ר ארנון שחר, לבקש את הגישה לפיה 1,000 חולים במצב קשה זה קו אדום. לדברי המומחים מהקופה, ניתן להכפיל את מספר החולים ובכך לאפשר מרחב תמרון נוסף עד לקבלת החלטות משמעותיות על ההתנהלות מול הנגיף. "בישראל כמעט 900,000 נדבקים ומעל 6,000 נפטרים מאז מרץ 2020. הרוב המכריע של המטופלים, יותר מ-95%, מוגדרים במצב קל וטופלו בביתם על-ידי קופות החולים. בגלים הקודמים חווינו בהתדרדרות קלינית מהירה של חולי קורונה ובפתאומיות, אך נראה כי החיסון המסיבי של אוכלוסיית ישראל שינה את המהלך הקליני של המחלה ומיתן אותה".
במכתב הודגש כי מערכת הבריאות בישראל רחוקה מניצול מלא של יכולותיה, וקראו להקמת מערך אשפוז ביתי שיקל על הטיפול בחולים. "לקופות החולים יש יכולת לאשפז עוד כ-1,000 חולים בינוניים וקשים. האשפוז יבוצע בבית והצוות הרפואי יעניק להם טיפול מלא ומיטבי כנדרש. הם לא ייחשפו לזיהומים ולא יחשפו אחרים", כתבו המומחים. "רפואת הקהילה בישראל הוכיחה את עוצמתה ויכולתה להתארגן במהירות וביעילות אל מול אתגרי השעה הדרמטיים שהוצבו בפניה בשנה וחצי האחרונות. גם כעת, ביכולתה להתארגן במהירות ובהינתן המשאבים הנדרשים, מערך אשפוז בית לאומי יוסיף עוד 1,000 מיטות - ובכך הסף הלאומי לקבלת החלטות יעלה".