משרד הרווחה והביטחון החברתי הודיע היום (שלישי) כי יממן רכישת מזון תינוקות למשפחות נזקקות, על רקע של עוני או של סיכון לתינוקות מלידתם ועד גיל שנה. למרות שמדובר במוצר הכרחי להזנת תינוקות בשנה הראשונה לחייהם, תחליפי החלב לתינוקות אינם מפקוחים, והעלות לחבילה אחת נעה בין 55 ל-80 שקלים - כך שההוצאה החודשית הממוצעת על מזון תינוקות עומדת על 164 שקלים והיא יכולה להיות יקרה אף יותר.
עבור משפחות במצוקה כלכלית שגם ככה מתקשות להחזיק את הראש מעל המים, מדובר במוצר שעל אף שהינו הכרחי, הוא לא תמיד בהישג יד. "קופסת מזון לא מספיקה אפילו לשבוע", סיפרה בעבר אם יחידנית לתינוקת בת שנה. "ולא מדובר רק בתחליפי חלב לתינוק - הרי יש צורך גם בחיתולים, במגבונים, בכל מיני משחקי התפתחות. אני סופרת כל שקל, מצמצמת בכל מה שאפשר - רק לא בילדה".
1 צפייה בגלריה
ההוצאה החודשית הממוצעת על מזון תינוקות - 164 שקלים. אילוסטרציה
ההוצאה החודשית הממוצעת על מזון תינוקות - 164 שקלים. אילוסטרציה
ההוצאה החודשית הממוצעת על מזון תינוקות - 164 שקלים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ממחקר שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי ההוצאה החודשית על מזון תינוקות בשנים 2018-2013 זינקה ב-31%, גבוה יותר מהגידול בהוצאה על צריכה שעמד על 27.7% באותה התקופה. עוד עולה מהמחקר כי בחמישון התחתון עמד שיעור ההוצאה על מזון תינוקות בשנת 2018 על 4.6% מכלל ההוצאה על המזון.
על פי ההחלטה של משרד הרווחה, המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות יספקו תווי קנייה לרכישת מזון תינוקות בשווי של 240 שקלים לחודש (שש חבילות) כך שכרטיס הרכישה אמור להספיק לכל תצרוכת המזון של התינוקות מדי חודש ואף יותר מכך. משפחות עם יותר מתינוק אחד בגיל לידה עד שנה יזכו בתלושים עבור כל ילד בנפרד. במשרד צופים שהזכאות תחל בחודש הבא.
"המצב שבו ישנם פעוטות במדינת ישראל שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי עקב המצב הכלכלי של הוריהם הוא בלתי נסבל והחל מהחודש הבא הוא יהיה נחלת העבר", אמר שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן. "כשנכנסתי לתפקיד הגדרתי את התוכניות לביטחון תזונתי ולסיוע ליציאה מעוני כתוכניות דגל ותקצבתי אותם בהתאם. את התוצאות של המדיניות הזאת כולם ייראו כבר בחודשים הקרובים".
מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן, הוסיפה כי "מדובר בבשורה אדירה לאלפי משפחות בישראל שנמצאות בעוני. מדיניות רווחה שמוכוונת למוביליות חברתית ולצמצום פערים ניתנת ליישום רק כאשר הצרכים הבסיסיים ביותר של אדם מתמלאים. אני שמחה שנפלה בחלקנו הזכות לשים סוף לתופעה החמור שבה פעוטות".
בשבוע שעבר הודיע המשרד גם על הרחבת המיזם לביטחון תזונתי ליותר מ-40 אלף משפחות במסגרת ההגדלה התקציבית של המיזם ל-155 מיליון שקלים, ועל הגדלת התמיכה בעמותות אשר מסייעות לאנשים לקראת החגים מ-50 ל-60 מיליון שקלים בשנה.
גורמים בשירותי הרווחה מברכים על הצעד, אך מעבירים ביקורת על ההחלטה לעשות את החלוקה בלשכות הרווחה ולא על ידי הביטוח הלאומי. שכן בלשכות כיום מתמקדים בטיפול ושיקום ולא בסיוע חומרי.