3 צפייה בגלריה
חיים ביבס, בנימין נתניהו
חיים ביבס, בנימין נתניהו
נתניהו וביבס
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, ראובן קסטרו)
הסערה הבאה אחרי החלטת האופוזיציה וחלקים מהקואליציה למנוע את הארכת תקנות יהודה ושומרון: חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין, פנה ליו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו ול-119 חברי הכנסת הנוספים בבקשה לאפשר למשרד לביטחון הפנים להאריך במליאת הכנסת את הוראת השעה לפעילות השיטור העירוני. במכתב, שהגיע לידי ynet, מדגיש ביבס בפני נתניהו את חשיבות הארכת פעילות השיטור העירוני שתוקפה פג בסוף החודש הנוכחי.
"זוהי שעת מבחן לכולנו, אני קורא לכם להירתם יחד, להניח למחלוקות ולפעול בדחיפות לאישור המשך פעילות יחידות השיטור העירוני במליאת הכנסת", כתב ביבס בשם ראשי הערים והמועצות במדינה, רבים מהם חברי תנועת הליכוד.

"חרדים לתוצאות הרות אסון"

ביבס, שנחשב בעצמו לבכיר בליכוד, כיתב במכתבו גם את ראש הממשלה נפתלי בנט. לדבריו, "השיטור העירוני פרוס על פני 74 רשויות במדינה, כאשר עד לסוף השנה מתוכננות להצטרף עוד 15 רשויות מקומיות ורשויות אזוריות. הובא לידיעתנו כי אין הסכמות על הארכת הוראת השעה בחוק. אנו ראשי הרשויות חרדים לתוצאות הרות אסון באם יחידות האכיפה העירוניות לא תוכלנה לבצע אכיפה מוגברת ופעילות הסברה ומניעה משמעותית לבני הנוער, במרחב הציבורי ברשויות".
עוד כתב ביבס כי "היעדר הסכמה בין סיעות הבית, לטובת הסדרת החקיקה, המאפשרת המשך פעילות 'השיטור העירוני', מובילה באופן ישיר לערעור בטיחותם וביטחונם האישי של מאות אלפי ילדים ובני נוער, וכפועל יוצא מכך יוביל לאסונות".
ביבס אמר ל-ynet כי "עם כל הכבוד, התכלית של השיטור העירוני הוא ביטחון הפנים. במיוחד בקיץ, שהילדים שלנו בפארקים, המשמעות לכך היא שבסוף החודש לא יהיה מי שישמור על הילדים שלנו".
3 צפייה בגלריה
שוטרים עירוניים בראשון לציון בשכונת נווה חוף
שוטרים עירוניים בראשון לציון בשכונת נווה חוף
"מכפיל כוח", שוטרים עירוניים בראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
השיטור העירוני החל לפני כ-15 שנים כפיילוט והסדרת פעילותו כהוראת שעה, שאחת לכמה שנים הכנסת האריכה אותה. מדובר בפרויקט מוצלח, שהיום בכירים במשטרה אומרים עליו כי הם "מתקשים לראות איך תחנות המשטרה ייתנו שירות וביטחון לתושבי הערים. מדובר בפרויקט שהולך ומורחב מדי שנה במיוחד במגזר הערבי".
המשרד לביטחון פנים מתקצב את הפרויקט בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה, ומדובר במאות שוטרים וניידות שפועלים תחת תחנת המשטרה המקומית. מרבית המימון של השיטור העירוני מגיע מהתקציב של הרשות המקומית, שמעמידה כוח אדם וניידות לטובת הגברת הנוכחות המשטרתית ברחובות הערים ומתן תגובה מיידית ומהירה לאירועי מוקד 100.
ערן חיים, מנהל השיטור העירוני בחברה לביטחון בעיריית ראשון לציון, אמר כי "השיטור העירוני בתחנת ראשון לציון בנוי מ-14 שוטרים של המשטרה ו-18 פקחים מסייעים. העירייה מעמידה שלוש ניידות למשמרת שבה יושב שוטר ופקח מסייע במשמרת מסביב לשעון, כשבסופי שבוע זה עולה לארבע ניידות של השיטור עירוני". הוא הוסיף כי "זאת מכת מוות לעיר. השיטור העירוני מחזיק את הביטחון השוטף בעיר בכל התחומים. אנשים כבר מחייגים למוקד 106 לעירייה או לחברה לביטחון לדווח על דברים פליליים ואנחנו בשיטור העירוני מטפלים״.
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"בגלל פוליטיקה קטנה של האופוזיציה, ביטחונם של אזרחים רבים במדינת ישראל יפגע", השר בר-לב
(צילום: מוטי קמחי )
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב חושש שב-1 ביולי ייפגע הביטחון של אזרחי המדינה, בגלל שמאות שוטרי השיטור העירוני שמסייעים ברחבי הארץ לא יוכלו לפעול, מאחר שאין תקנה המאשרת את פעילותם. אין לממשלה את הרוב בכנסת, שנמצא בידי האופוזיציה, להעביר את הוראת השעה שהוארכה אחת למספר שנים באופן אוטומטי.
השר בר-לב האשים את האופוזיציה כי אינה תומכת בהארכתה ואמר כי "בגלל פוליטיקה קטנה שלהם, ביטחונם של אזרחים רבים במדינת ישראל יפגע בתחילת החודש הבא. זו סוגיה שאיננה פוליטית, אלא לטובת התושבים כולם. ראשי רשויות פונים אליי בדאגה מאוד גדולה, ומצער מאוד שגם לסוגיה כזו נכנסת הפוליטיקה. שבוע אחר שבוע האופוזיציה מסרבת לתמוך בהארכת השיטור העירוני, אבל אנחנו ממשיכים לנסות להעביר את החוק הזה".
בר-לב הוסיף כי "השיטור העירוני הוא מכפיל כוח בכל הקשור לביטחון האישי של האזרחים בערים. תפקידם להגביר את הנוכחות של השיטור במרחב הציבורי וברחובות הערים, ומהווה מענה למצוקת התושבים שמגבירה את תחושת הביטחון של האזרחים".
תומר לוטן, מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, מסביר כי השיטור העירוני "עושה עבודת שיטור למען הציבור כמו כל שוטר. הרי ידוע שהמשטרה שלנו קטנה ואין מספיק שוטרים בתחנות". עוד אמר לוטן כי "בביטחון אזרחי המדינה, אין ימין ושמאל. הטרלול הפוליטי והכאוס יביאו בסוף לפגיעה בביטחון אל מול הפשיעה ואל מול גל הטרור שתקף אותנו בחודשים האחרונים".