שישה בני אדם נפצעו הבוקר (חמישי) בפיגוע ירי ליד מחסום כביש המנהרות בירושלים, בהם אחד שמצבו מוגדר אנוש ועוד חמישה שמצבם מוגדר קל עד בינוני. שלושה מחבלים פתחו באש - וחוסלו. לפי המשטרה, החוליה הגיעה ברכב מאזור יהודה ושומרון למעבר, שם ירו לעבר הכוחות במקום. "הם התכוונו לבצע טבח, פיגוע בהיקפים אחרים לגמרי. גם התמרים שאותרו ברשותם מעידים על כך", אמר המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי. חמאס נטל אחריות לפיגוע.

לפי הערכות שב"כ והמשטרה, כוונת המחבלים הייתה להגיע לירושלים - ושם לבצע את הפיגוע. גורם במשטרה העריך כי "אם הכוח לא היה עוצר את הרכב לבדיקה - הם היו מגיעים לירושלים". ברשותם וברכב שבו הגיעו נמצאו שני רובי M-16, שני אקדחים, מאות כדורים לנשק, עשר מחסניות מלאות בכדורים, שני גרזנים, תמרים ועם לבוש דמוי מדי צה"ל. הם גם הציבו לוחיות רישוי מזויפות ישראליות על הרכב שאיתו הגיעו. גם בטבח ב-7 באוקטובר המחבלים הביאו איתם תמרים, כחלק מהכוונה לשהות זמן ממושך בשטח ישראל.
שניים מהמחבלים, תושבי חברון, זוהו: עאבד אל קאדר קוואסמה (26), פעיל חמאס, וחסן מאמון קפישה (28) המזוהה עם חמאס. אביו של קוואסמה, עבדאללה קוואסמה, שימש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בחברון וחוסל בשנת 2003. דודו של קפישה הוא אימן קפישה שגורש ב-2011 לטורקיה. זהותו של המחבל השלישי טרם אומתה.
בעקבות הפיגוע ובשל חשד למטען שהונח בזירה, כלל הצירים המובילים לכביש המנהרות נסגרו לתנועה. בנוסף, בשל חשד להימלטות של מחבל נוסף, צה"ל פתח בסריקות בכפרים הפלסטיניים מסביב. בהמשך נשלל החשד למטען ולמחבל נוסף.
במשטרה הבהירו כי "כוחות גדולים פועלים לסריקות באזור ולביצוע פעולות משלימות בזירת הפיגוע". מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, הגיע לזירה - שם נתפסו שני האקדחים ונשק מסוג M16 ששימשו את המחבלים בפיגוע. הוא אמר בהצהרה כי "מצאנו תחמושת נוספת ועוד אמצעים. שניים מהם תושבי חברון - ואנחנו ממשיכים את הטיפול באירוע. אני מניח שהייתה להם כוונה להיכנס לירושלים". הוא התייחס למתיחות בגזרה בצל המלחמה ואמר כי "זה ברור שהמוטיבציה קיימת".
בעקבות הפיגוע, כוחות הביטחון של חטיבת יהודה בודקים רכב-רכב בכלל היציאות מחברון ובכניסות לעיר. בהמשך הכוחות צפויים לסגור על בתי המחבלים, לצד המשך הסריקות והחקירה המודעינית. בשבוע האחרון ערכה חטיבת יהודה יותר מ-110 פעילויות התקפיות, ובלילה האחרון עצרו שישה פעילי חמאס בחברון. בנוסף, הוחרמו מחרטות לייצור אמצעי לחימה, ציוד צבאי, כלי נשק ותחמושת. מתחילת המלחמה נעשו יותר מ-500 פעילויות התקפיות במרחב חטיבת יהודה, ונעצרו יותר מ-350 מבוקשים, רובם פעילי חמאס.
4 צפייה בגלריה
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
זירת הפיגוע, הבוקר
(צילום: לירן תמרי)
4 צפייה בגלריה
פיגוע ירי בכביש המנהרות בירושלים
פיגוע ירי בכביש המנהרות בירושלים
כלי הנשק ששימשו את המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
אמל"ח שנתפס ברכב המחבלים בירושלים
אמל"ח שנתפס ברכב המחבלים בירושלים
אמצעי הלחימה שנתפסו אצל המחבלים וברכבם
(צילום: דוברות המשטרה)
הדיווח הראשוני במוקד 101 של מד"א התקבל בשעה 09:07 על "מספר פצועים בפיגוע". בהמשך התברר כי מדובר בשישה פצועים, בהם צעיר מחוסר הכרה. בנוסף, בזירה צוותי מד"א טיפלו גם בשלושה נפגעי חרדה. ששת הפצועים פונו לבתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם בירושלים.
חובש רפואת חירום במד"א, בנימין רוזנס, והפרמדיקים רונן ימיני ואהב עליאן שהגיעו לזירה סיפרו: "הגענו במהירות למקום וראינו ארבעה פצועים מירי ששכבו במקום, אחד מהם צעיר עם פצעי ירי בפלג גופו העליון, הענקנו לו טיפול רפואי ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים שערי צדק כשבדרך אנחנו נלחמים על חייו. בנוסף טיפלנו גם במספר נפגעי חרדה".
עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת, אמר בעקבות הפיגוע כי "אנחנו שבים ומתריעים שהמחסום בשל צוואר הבקבוק שיוצר הפך למלכודת מוות המסכנת את התושבים שעומדים לאורך הציר זמן ארוך מידי ובצפיפות שאינה מאפשרת מענה באירוע אסון".
עינב חלבי השתתפה בהכנת הידיעה