עוד ניסיון לפעול להידברות: נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (רביעי) שוב למשבר הפוליטי והמשפטי בעקבות המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה - וקרא לאחדות. ynet העביר בשידור חי את טקס סיום קורס חובלים מחזור 146 שנערך בבסיס חיל הים בחיפה.
"ביקרתי אתמול את משפחת יניב (ששני בניה הלל ויגל נרצחו השבוע בפיגוע בחווארה. ל"א) האבלה, ומילותיה של האם אסתי עדיין מהדהדות באוזניי. 'אנחנו רוצים אחדות, אחים אנחנו', זעקה אסתי" אמר הנשיא הרצוג בטקס. "בימים אלו על כולנו להתייצב יחד ולזכור - לא נתפצל, יש לנו עם אחד ומדינה אחת".
על רקע שורת ההפגנות והמחאות במהלך היום, שבהן עשרות מוחים נפצעו ונעצרו, אמר הנשיא הרצוג: "כולנו נמצאים בשעה קשה של משבר פנימי, עמוק וחמור שמאיים על כולנו. הוא מאיים על החוסן הפנימי ועל הסולידריות הישראלית. הוא מסוכן. מסוכן מאוד.
"אני פונה מכאן לאזרחיות ואזרחי ישראל ביום הקשה והכואב הזה: אני שומע את קולכם, אחיי ואחיותיי, קולות של אזרחים ישראלים פטריוטים החרדים לדמוקרטיה הישראלית. אני רואה את המחאה, את החרדה ואת החשש הבוקע מעומק ליבכם - חשש שאותו הבעתי גם אני לגבי החקיקה כפי שהיא מובאת כעת. אני מרגיש היטב את עומק הכאב, ואת עומק הדאגה לגורלה של המדינה".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
נשיא המדינה הרצוג בטקס
(צילום: גיל נחושתן)
הרצוג אמר עוד: "אנחנו עלולים להידרדר לתהום נוראה ומנגד אנחנו יכולים להגיע לפתרון בהסכמה רחבה. לא אתן למדינת ישראל שלנו - של כולנו - להגיע אל נקודת האל-חזור, לא אתן לאסון ההיסטורי הזה להתרחש. לעולם לא אוותר על אף חלק בחברה הישראלית - וגם לא על הסיכוי להגיע להסכמה רחבה. אני יודע שרבים רבים רבים מכם כמהים לכך ואני איתכם. אני חרד לגורלנו המשותף. חרד למדינה שלנו, שעצם הקמתה היה נס גלוי, ושהצלחתה היא פרי עמלנו כולנו.
"לוותר או להרים ידיים - זה פתרון קל, אבל זו לא תוכנית עבודה. בחודשיים האחרונים אני מחפש את ההזדמנות בתוככי המשבר, אני מאמין בכל ליבי שאפשר להפוך את רגע המשבר הזה לרגע חוקתי מכונן. רגע שבו נבצר לדורות את הדמוקרטיה שלנו, את עקרונות מגילת העצמאות, את עליונות החוק, את זכויות האדם, ואת האיזונים והבלמים בין הרשויות. אני מאמין שאפשר להפוך את הקרקע הבוערת תחת רגלינו לאדמה פורייה ובשלה להסכמות".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ויואב גלנט קורס חובלים
יצחק הרצוג ויואב גלנט קורס חובלים
הנשיא הרצוג לצד שר הביטחון גלנט
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
הנשיא עם אחד ממסיימי הקורס
(צילום: גיל נחושתן)
שר הביטחון יואב גלנט שב בטקס על עמדתו נגד הקריאה לסרבנות. "בימים אלו, חיוני כי נזכיר לעצמנו כי כוחנו באחדותנו- כעם, ובעיקר כצבא העם - צבא הגנה לישראל. יש עוד עקרון שעלינו לזכור היטב בעת הזאת: כל מי שמעלה על דל שפתיו אפשרות לבחור בסרבנות לשרת, ולראות בה כלי במאבק פוליטי או אידאולוגי – מסכן את ביטחון ישראל.
"על כולנו לדחות על הסף כל שיח המעודד סרבנות, של חיילים בסדיר או במילואים, ולשמור את צה"ל, צבא העם, מעל ומחוץ לכל מחלוקת. שנים ארוכות לחמתי, ולידי הלכו או שחו לוחמים מכל שדרות העם, אנשי ההתיישבות העובדת, בני עיירות הפיתוח. לצערי, ראיתי גם נפגעים וחללים רבים- כדורי האויב לא הבחינו בשיוכם או באמונתם. זו דרכנו וזה גורלנו".

"גם את שהתפתח בחווארה היה עלינו למנוע"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס בנאומו בטקס למעצרם של כמה מתנחלים שתקפו השבוע לפי החשד לוחמים של צה"ל בשומרון. "אלימות כלפי חיילי צה"ל ופגיעה בתושבים וברכוש כפעולת נקם הן דבר שיש להוקיע אותו. התופעות האלה פסולות מהיסוד ומסיטות את כוחות צה"ל מהלחימה בטרור".
רא"ל הלוי הוסיף: "צה"ל מונע בכל שבוע פיגועים רבים. למרבה הצער, לא הצלחנו למנוע את אלה האחרונים ועלינו להמשיך ולעשות הכול ואף יותר מכך. לא נוותר ולא ננוח. גם את שהתפתח בעקבות הפיגוע בחווארה היה עלינו למנוע".
ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור להשתתף בטקס, אך ביטל את הגעתו לאירוע.