הלחימה בקיבוץ כפר עזה נמשכת גם הבוקר (ראשון) מול מחבלים שהסתתרו שם במהלך הלילה. דווח על חילופי אש משמעותיים בקיבוץ עם עשרה מחבלים לפחות. תושבים וקרוביהם סיפרו כי יש עדיין אנשים נצורים בבתים והבוקר מפנים את אחרוני התושבים. מחבלים אותרו גם בקיבוצים זיקים וכיסופים וכן ביישוב יתד.
6 צפייה בגלריה
כפר עזה פינוי תושבים
כפר עזה פינוי תושבים
פינוי תושבים מכפר עזה
( צילום: אילנה קוריאל)
6 צפייה בגלריה
כפר עזה פינוי תושבים
כפר עזה פינוי תושבים
( צילום: אילנה קוריאל)
"כפר עזה עדיין שדה קרב", אמרה תושבת הקיבוץ שפונתה הלילה לקיבוץ שפיים. "יש קטע במרכז הקיבוץ שלא מצליחים לפנות עדיין. בלילה כשפינו אותנו, זה נראה כמו קוסובו כל הדרך החוצה, ובתוך הקיבוץ, נוראי, יש פצועים שעוד לא פינו".
תושבת נוספת סיפרה כי "הקיבוץ עדיין נצור. אנחנו לא יודעים אם יש מחבלים, כנראה שכן. הם הסתתרו עם אופנועים בתוך הבתים של התושבים. מתחילים לפנות אזרחים. טרגדיה נוראית. יש לנו הרבה הרוגים ופצועים. אנחנו אפילו לא יודעים כמה. אבל הרבה".
תמי גוטליב, מנהלת קהילה בכפר עזה, פרסמה הבוקר הודעה לתושבים. "הלוואי שיכולתי לומר לכם שקמנו לבוקר של יום חדש. אבל לא. יותר מ-26 שעות מפרוץ האירוע, יש עדיין לחימה בקיבוץ. הצבא טרם הצליח להשתלט על המחבלים. הפינויים נמשכים אבל גם הלחימה, ותוכנית/מפת הפינויים לא ברורה ולא מתועדפת על ידינו אלא על ידי הצבא. מאחר שאין קשר מאתמול עם אנשי הביטחון שלנו בקיבוץ - הצבא לא מתקשר ישירות איתנו, הנהלת הקיבוץ, כי 'אנחנו אזרחים'", כתבה.
6 צפייה בגלריה
כפר עזה פינוי תושבים
כפר עזה פינוי תושבים
פינוי תושבים מכפר עזה
( צילום: אילנה קוריאל)
6 צפייה בגלריה
כפר עזה פינוי תושבים
כפר עזה פינוי תושבים
( צילום: אילנה קוריאל)
לדברי גוטליב, בהנהלת הקיבוץ עוסקים "בכל הכוח ביצירת קשר ישיר עם הצבא על מנת שיבינו שהמפתח למזעור, ולו במעט, של הנזק הנוראי, הוא בניהול והכוונת הסריקות והפינוי על ידי הנהלת הקיבוץ. אנשים בסכנת חיים. אנחנו יודעים על כל משפחה של פצועים, של מנותקי קשר, על אנשים שברגע זה תחת התקפה. אני מאמינה בשקיפות, כל פיסת מידע שתהיה לנו - נעביר הלאה אליכם".
נעמה צורף פרסמה הלילה פוסט בפייסבוק שבו סיפרה על קרוביה שנצורים בכפר עזה. הבוקר עדכנה כי הם חולצו בשלום. "יותר מ-25 שעות, קרובי משפחה שלנו, זוג הורים ובתם בת השנה. הם בלי שירותים, נגמרו להם החיתולים והאלתורים, הם עם מעט מים ואוכל", כתבה לפני החילוץ. "הם שומעים את הצעקות והיריות מבחוץ. חברי כיתת הכוננות שנתקלו במחבלים נעדרים. הם סומכים על חיילי צה"ל שיבואו לחלץ אותם".
6 צפייה בגלריה
חנות אלונית
חנות אלונית
חיילי צה"ל נחים מהלחימה בחנות אלונית בכפר עזה
(צילום: בתיה הולין)
מיקה (41), אחותו של לוחם דובדבן סרן אור רן שנפל בקרבות בכפר עזה, סיפרה בשיחה עם ynet: "הוא סימס לי אתמול בצהריים שהכול תקין, דיברנו אתמול בערב ומאז לא שמעתי ממנו. בשעה 21:30 הודיעו לנו מדובר צה"ל שהוא נהרג. אורוש נפל בידיים של הבן שלי, האחיין שלו, שהוא גם לוחם בדובדבן, הוא היה המפקד הישיר של הבן שלי. הם נתקלו במחבלים בכפר עזה בזמן שניסו לטהר את הקיבוץ. הם היו על הכלים שלהם ואז חטפו אר.פי.ג'י, היו חייבים לעזוב את הכלים ואז חטפו יריות של מחבלים.
"אורוש קיבל כדור בראשו ונהרג", הוסיפה מיקה. "אורוש הקים את יחידת הניוד של דובדבן כנהג מבצעי. הוא הקים את הפלגה הזאת ופיקד עליה. הוא היה האור של כולנו, של כל מי שהכיר אותו, חברים ומשפחה. היו לו אינספור חברים וחברות והיה באמת אור גדול, ילד שמח שמאוד אהב מוטוריקה, היה אופנוען, איש של אנשים ורכבים וטיולים ושטח. אור חי חיים מלאים ומדהימים והיה אהוב ואוהב, הוא נהרג כמו שהוא חי את החיים שלו בשליחות ובמסירות ובנתינה אין סופית, הוא קפץ לקרבות בלי היסוס והגיע לשם ב-08:00 עם הכוחות הראשונים".
6 צפייה בגלריה
סרן אור יוסף רן
סרן אור יוסף רן
נפל בידי אחיינו. סרן אור רן
(צילום: דובר צה"ל)


הבוקר נחשפים ממדי האסון גם בקיבוץ נחל עוז. לדברי התושבים לפחות 20 מחבלים חדרו אתמול לשטח הקיבוץ, יותר מחמישה נרצחו בהם גם ילדים. המחבלים גם לקחו איתם חטופים מהקיבוץ. התושבים מפונים למשמר הנגב. "המצב קשה ובלתי נתפס. הם חדרו לקיבוץ בקלות וללא הפרעה. כיתת הכוננות ניהלה מולם קרב פנים מול פנים. נפל עלינו אסון", אמר אחד התושבים. "הם עברו מדלת לדלת ורצחו כל מי שנקלע לדרכם. משפחות שלמות נרצחו או נפצעו".
מעיין אליעז מקיבוץ נחל עוז, שבנו תומר בן ה-16 ככל הנראה נחטף לעזה, סיפר: "מאז אתמול בבוקר אין לי קשר איתו. ראיתי סרטון שלו שמחבלים מובילים אותו בקיבוץ. אמא שלו גם נעדרת ובן זוגה נפצע. היינו במשטרה ועשו איכון לנייד שלו וראו שהוא בנחל עוז, אבל בקיבוץ סרקו את כל הבתים והם לא שם. אף אחד לא נותן לנו תשובות".
גם בקיבוץ בארי המראות קשים מנשוא, ולפי התושבים נרצחו שם יותר מ-20 בני אדם. התושבים שנותרו התפנו לעין גדי. "הקולות והרעשים לא יוצאים לי מהראש. הזעקות לעזרה בקבוצות וואטסאפ", אמר אחד התושבים. "זה היה נוראי. הסיוט הכי גדול של תושבי עוטף עזה התגשם. המראות של המחבלים עוברים בין הבתים ושורפים – פשוט זוועה. משפחות התפרקו כאן לגמרי. זה אסון לאומי".
בנתיב העשרה נרצחו לפחות 20 בני אדם. במושב נחתו אתמול שלושה טרקטורונים מעופפים ועליהם חמושים שרצחו אזרחים ושרפו בית של משפחה שהייתה בתוכו. גם בקיבוץ ניר עוז התרחש טבח נוראי. מחבלים עברו מבית לבית ורצחו משפחות שלמות.