גל האומיקרון אילץ את האוכלוסייה המבוגרת להיכנס לבידוד וולונטרי או לשמור על ריחוק חברתי פעם נוספת, זאת לאחר שעם התפרצות המגפה הוגדרו האזרחים הוותיקים אוכלוסייה בסיכון חיים מרבי. בעקבות זאת נאלצו האזרחים הוותיקים לזנוח את שגרת חייהם ולהתרחק מהסביבה על מנת לשמור על עצמם מפני הנגיף. כדי לעזור להם לעבור את התקופה, משיק המשרד לשוויון חברתי תוכנית חדשה למתן סיוע נפשי ממוקד לאזרחים ותיקים.
הסגר והבידוד החברתי שהוטלו על האזרחים הוותיקים במהלך משבר הקורונה חשף אותם לבדידות רגשית, למצב רגשי ירוד ולהיעדר סיוע ותמיכה חברתית. זהו מצב קשה במיוחד עבור מבוגרים החיים לבדם או מטפלים בבן זוג חולה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
(צילום: shutterstock)
בסקר המיפוי שערך המשרד לשוויון חברתי בקרב אזרחים ותיקים עצמאיים במהלך גלי הקורונה של שנת 2021, השיבו יותר מ-3,700 נשאלים כי מצב החוסן הנפשי שלהם לא טוב. בנוסף, בשבועיים האחרונים התקבלו במוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי כ-30 פניות מקשישים הזקוקים לתמיכה נפשית, לעומת עשר פניות בשבועיים שקדמו לכך. כלומר, ישנה החמרה בחוסנם הנפשי של האזרחים הוותיקים עם התפשטות גל האומיקרון.
מטרת התוכנית היא לתת מענה לקשישים המתמודדים עם כאב נפשי, משברי חיים, טראומה, אובדן ושכול, שהחמירו בגלל המגפה. התוכנית תופעל באמצעות שתי עמותות ותציע טיפול הכולל עד שמונה מפגשים ללא עלות לאזרח הוותיק, שיינתנו על ידי פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים או מטפלים באומנות או באמצעות בעלי חיים. תקציב התוכנית יעמוד על כ-6.5 מיליון שקלים.
השירות יינתן כטיפול פרטני או קבוצתי. הקבוצות הטיפוליות יתקיימו סביב מכנה משותף לקבוצת האזרחים: התמודדות עם מוות של אחד מבני המשפחה מקורונה, אלמנות ואלמנים ואזרחים ותיקים עריריים או ללא עורף משפחתי. הטיפולים ייערכו במרכזי טיפול הפרוסים בכל הארץ, או בקליניקות פרטיות של המטפלים המוסמכים של העמותות. בנוסף, תהיה אפשרות לקבל טיפול טלפוני או מקוון דרך זום, שיחת וואטסאפ או שיחה טלפונית.
2 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
"מקיימים ביקורי בית ונחשפים לקשיים הנפשיים האדירים של קשישים". כהן
(צילום: יוחאי צוברי )
בשלב הראשוני יהיו זכאים להשתתף בתוכנית קשישים העומדים בקריטריונים הבאים: אזרחים ותיקים (גבר מעל גיל 67, אישה מעל גיל 62) החיים בקהילה (ולא בבתי אבות ודיור מוגן), החווים קושי רגשי מורכב ובעלי יכולת קוגניטיבית, ערירים וקשישים ללא עורף משפחתי או כאלו שבני משפחתם הגרעינית מתגוררים בחו"ל או במרחק העולה על 60 ק"מ.
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד) אמרה כי "אנחנו מקיימים ביקורי בית ונחשפים לקשיים הנפשיים האדירים של קשישים, אשר בשל מצב המגפה והחשש לצאת מהבית, נאלצים להתמודד עם חרדות, בדידות ולחץ נפשי, והלכה למעשה הולכים ודועכים במשך תקופה ארוכה. לכך נוספו גם המספרים הגבוהים של אזרחים ותיקים שאיבדו את יקיריהם בתקופת הקורונה, דבר שהעצים את מצוקתם הנפשית. רבים מהבודדים הקשישים הם אנשים שכששואלים אותם לשלומם, הבדידות והקושי הנפשי מתפרצים החוצה. עם תום השלב הראשון של התוכנית, נתכנס ונפיק לקחים ותובנות במטרה להרחיב את המענה הנפשי המקצועי הנדרש עבור מבוגרים רבים".
אזרחים ותיקים שיהיו מעוניינים לקחת חלק בתוכנית יוכלו לפנות למוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי בטלפון 8840*, שם מונה מוקדן ייעודי לאיסוף הפניות, בדיקת הזכאות והעברת פרטי הפונה לעמותות המטפלות ליצירת קשר.