"יצאתי מהבידוד בתחילת פברואר ועדיין הייתה הרגשה של חולשה ועייפות ברמות שלא הכרתי", מספרת רינת גרוסברג, בת 44 מחולון. היא ובעלה נדבקו בנגיף לפני כחודש, אחרי שכבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה. הם החלימו לפני כשבועיים, אך לדבריה, אף שכבר אינה חיובית לנגיף היא ממשיכה להתמודד עם תסמינים רבים.
"הקורונה הרגישה כמו שפעת בתוספת כאבי ראש, חולשה וגם דלקת עיניים", סיפרה גרוסברג. "אחרי שיצאתי מהבידוד יצאתי החוצה לנשום אוויר ואחרי דקה של הליכה הרגשתי שאני לא יכולה לנשום. הדופק שלי היה גבוה מאוד למרות שהלכתי ממש לאט".
5 צפייה בגלריה
רינת גרוסברג
רינת גרוסברג
"מעצבן שאנשים מזלזלים בקורונה", רינת גרוסברג

גרוסברג נמצאת בבית וטרם חזרה לעבודתה. ״אני עדיין בחופשת מחלה. מה שמטריד אותי זו החולשה והעייפות וגם דפיקות הלב שיש לי שמגיעות פתאום, גם אם אני לא עושה משהו מיוחד", אומרת גרוסברג. "זה מרגיש כאילו הלב הולך להתפוצץ וזה רק הולך ומחמיר וזה מלחיץ מאוד. אני מתעוררת מדפיקות לב ומפחדת לחזור לישון. אני בקשר עם הרופא והוא הפנה אותי לכל מיני בדיקות. הבנתי שזו תופעה די מוכרת למחלימים מקורונה וברוב המקרים זה עובר, אבל לפעמים גם יכול להיות שלא ואני חיה בחשש שזה לא יעבור בכלל. אי אפשר לדעת מה יהיה".
לדבריה, התסמינים מגבילים את התפקוד שלה. "אני לא יכולה לעשות דברים כמו פעם", אומרת גרוסברג. "בהתחלה אפילו לקום ולהתלבש היה פרויקט והיום אני מרגישה קצת שיפור. אני מקווה שזה ימשיך ועושה הכול כדי לחזק את עצמי בתקווה שזה יעזור, אבל תמיד קיים החשש שזה יישאר איתי לעוד הרבה זמן".
5 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ב בית שמש
בדיקות קורונה ב בית שמש
מתחם בדיקות קורונה בבית שמש
(צילום: EPA)
"זה מאוד מעצבן שיש אנשים שמזלזלים בקורונה", אומרת גרוסברג. "הם לא יודעים מה התסמינים של המחלה ומה ההשלכות. גם אני וגם בעלי היינו אחרי החיסון הראשון ושבוע לפני החיסון השני. זה ממש מעצבן כי היינו ממש בישורת האחרונה, החמצה מאוד גדולה מבחינתנו".
"גם אני וגם בעלי היינו אחרי החיסון ראשון ושבוע לפני החיסון השני. זה ממש מעצבן כי היינו ממש בישורת האחרונה, החמצה מאוד גדולה מבחינתנו"
שאול ג'רבי, בן 64, ממושב זיתן שבמרכז הארץ חלה לפני חודשיים בקורונה ונחשב לחולה קל, כמעט ללא תסמינים. למרות זאת הוא מספר על כאבים קשים שנמשכים עוד הרבה אחרי שהחלים. "היה לי מאוד קשה, היו לי כאבי שרירים בכל הגוף וכאבים בחזה שהיו לי ממש סיוט, כאילו שמים לי משקולת על בית החזה".
5 צפייה בגלריה
שאול גרבי
שאול גרבי
"לא משחק ילדים". שאול ג'רבי
ג'רבי חשב שזה זמני ולא העלה בדעתו שזה יימשך זה רב כל כך אחרי שהחלים מהקורונה. "מסתבר שזה ממשיך איתי ולמרות שהחלמתי, עדיין יש לי כאבים בכל הגוף והרופא אמר לי שאין מה לעשות עם זה. זה מפריע לי לתפקד ביום יום ולפעמים זה נמשך שעות ארוכות. אני לא מצליח להירדם בלילה בגלל שהכאבים בשרירים לא נותנים לי לישון. זה ממש סיוט ולא מאחל את זה לאף אחד".
לדבריו, "זה ממש מכעיס שאנשים מזלזלים בקורונה כי אני ממש סובל מזה. אני אף פעם לא זלזלתי ותמיד פחדתי מזה. זה אמיתי, זה לא משחק ילדים. יש לי גם תחושת פספוס גדולה כי נדבקתי קצת לפני שהגיע החיסון והיה אפשר למנוע את כל הסבל הזה שלא ברור עד מתי זה יימשך".
5 צפייה בגלריה
אושר אברג'יל
אושר אברג'יל
"רוצה לתפקד כרגיל אבל זה בלתי אפשרי". אושר אברג'יל
אושר אברג'יל, בת 29 מבית שמש, חלתה גם היא בקורונה לפני כחודש והחלימה, אך גם היא כמו רבים אחרים סובלת עדיין מתסמינים קשים. "כשחליתי זה התחיל בלי תסמינים אבל אחרי יומיים זה הדרדר והרגיש כמו שפעת קשה", סיפרה אברג'יל. אחרי עשרה ימים החלמתי וחזר לי חוש הטעם. חשבתי שאני אחרי זה, אבל לפני שבוע וחצי התחילו לי כאבי ראש, לקחתי קצת כדורים וחשבתי שזה יעבור אבל הכאבים ממש החמירו ואני מוצאת את עצמי סביב הכדורים כל היום מבלי שאני יכולה לתפקד".
לאחר התייעצות עם רופאה, קיבלה אברג'יל תשובה כי הכאבים אמורים לעבור. אבל לא ברור מתי ואם בכלל. ״שאלתי את הרופאה 'ככה אני הולכת לסבול כל הזמן'? אז היא אמרה שזה סוג של התקף שכנראה יעבור אבל היא לא יודעת עוד כמה זמן", סיפרה. "אף אחד לא יודע כמה זמן זה יימשך ומה ההשלכות של זה. התחילו לי חרדות עם קושי בנשימה והבנתי שזה גם חלק מהפוסט קורונה כי אין על זה שום מידע".
"אני רוצה לתפקד כרגיל וזה לא באמת אפשרי", אומרת אברג'יל. "רוב היום אני לא מתפקדת. אני עם ילד קטן וההורים שלי צריכים לעזור לי. לקחתי חופש מהעבודה בינתיים והתחלתי טיפול של דיקור סיני. מקווה שזה יעזור לי".
5 צפייה בגלריה
נגה פירדי
נגה פירדי
"טעם הקפה כבר לא אותו הדבר". נגה פירדי
נגה פירדי, בת 24 מירושלים, נדבקה לפני ארבעה חודשים בקורונה אך לדבריה עדיין סובלת מירידה בתחושת הטעם והריח, אחד מתסמיני המחלה הנפוצים. לדבריה, "זה התחיל מצינון ואחר כך זה התפתח לעייפות, כאבי ראש, יובש בעיניים ועוד כל מיני תסמינים קלאסיים ובסוף הייתה ירידה משמעותית בטעם ובריח".
פירדי לא העלתה בדעתה שגם ארבעה חודשים אחרי שהחלימה תצטרך להתמודד עם תופעות הנגיף. "עדיין אין לי לגמרי טעם וריח. החושים חזרו באופן חלקי בערך", לדבריה. "הטעם שלי קצת מעוות, הטעמים שונים. לשתות קפה זה כבר לא אותו טעם כמו לפני, זה מרגיש כמו קפה עם תמצית בצל. משהו בתפיסה של הטעם נדפק וזה נורא מוזר. הגוף שלי כמעט לא מבחין בריח אפילו של חומרים חזקים כמו אקונומיקה. לא העליתי בדעתי שזה יימשך כל כך הרבה זמן וזה קצת מפחיד, אבל יש לי תקווה גדולה שזה יחזור".