1 צפייה בגלריה
מטוסי F-35
מטוסי F-35
מטוסי F-35, ארכיון
(צילום: EPA)
צה"ל יירט לפני כשנה שני כטב"מים איראניים שנשאו אקדחים בדרכם לרצועת עזה - מחוץ למרחב האווירי של ישראל. כך הותר לפרסום אמש (ראשון). במערכת הביטחון מעריכים שמדובר בניסוי כלים איראני להבריח אמל"ח לעזה בצורה זו. היירוט בוצע על-ידי מטוסי "אדיר" F-35.
מדובר צה"ל נמסר כי "יירוטי המל"טים בוצעו בשמי האזור תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל. המל"טים היו במעקב מערכות הבקרה והגילוי במהלך כל טיסתם". ככל הנראה זהו המקרה הראשון בעולם של יירוט מל"טים באמצעות F-35.

העובדה שהמקרה התרחש לפני כשנה ומתפרסם רק כעת איננה מקרית. הרקע הוא ככל הנראה החתימה הממשמשת ובאה על חידוש הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן.
איראן שכללה מאוד את יכולות הכטב"מים שלה בשנים האחרונות, אם כי יכולותיה עדיין רחוקות מאלו של ישראל. טהרן הצליחה לפתח יכולות של כלי טיס בלתי מאוישים בגדלים שונים ולמשימות מגוונות, מתצפית ועד נשיאת חומרי נפץ לפעולות תקיפה רחוקות, בטווחים של מאות רבות של קילומטרים. מי שמוביל את הפרויקט הוא חיל האוויר האיראני, יחד עם משמרות המהפכה וכוח קודס שמייצאים אותו לשלוחיהם במרחב - בעיראק, בתימן, בסוריה ובלבנון.
בשנים האחרונות ניתן היה לראות את השיפור בביצועים של מערך הכטב"מים האיראני גם בפעולות בסעודיה נגד מתקני הנפט של חברת "אראמקו", בהמשך בתימן על ידי החותים ובתקיפות האחרונות באמירויות. בכל הנקודות האלו הציבו האיראנים בסיסים עבור המל"טים, שיכולים להגיע לישראל בתקיפות משולבות. זהו אחד האיומים המרכזיים שחיל האוויר מתמודד איתם כעת. באזור אילת, למשל, ניתן לראות את הפריסה של מערכת ההגנה האווירית שנועדה לסכל חדירה מתימן, ובצפון את מערכת "טל שמיים" כשהיא גלויה לכל באוויר.
פורסם לראשונה: 22:42, 06.03.22