הארכיון הלאומי של ארצות הברית אישר כי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לקח עמו מהבית הלבן מסמכים ביטחוניים מסווגים לאחר שסיים את תפקידו. במכתב ששלח הממונה על הארכיון הלאומי לקונגרס נכתב כי "זוהו פריטים המכילים מידע מסווג הנוגע לביטחון הלאומי" בתוך ארגזים שטראמפ לקח עמו לביתו בפלורידה לאחר שסיים את תפקידו בינואר 2021.
הארכיון הלאומי הודיע כי דיווח על כך למשרד המשפטים, שאמור להחליט אם לנהל חקירה בנושא. את המכתב שלח דייוויד פריירו, הארכיונאי שעומד בראש הארכיון הלאומי של ארצות הברית, לקרוליין מלוני, יו"ר ועדת הפיקוח והרפורמה של בית הנבחרים האמריקני. הוועדה של מלוני בוחנת בין היתר את הטיפול של טראמפ ברשומות ובמסמכים.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. הצוות שלו טרם הגיב
(צילום: GettyImages)
"הגילויים החדשים הללו מעמיקים את החששות לגבי ההתעלמות הבוטה של הנשיא לשעבר טראמפ מחוקי הרישומים הפדרליים ומההשפעה הפוטנציאלית שיש לכך על התיעוד ההיסטורי שלנו", אמרה מלוני בהצהרה. דוברו של טראמפ טרם הגיב לטענות.
"וושינגטון פוסט" דיווח לאחרונה כי כשעזב את הבית הלבן לקח איתו טראמפ אל האחוזה הפרטית שלו במאר א-לאגו שבפלורידה מסמכים היסטוריים ב-15 ארגזים. נציגי טראמפ גילו אותם שם, דיווחו על כך לארכיון, והם הועברו מהאחוזה אל הגנזך הלאומי.
חוק פדרלי בארה"ב קובע כי כל הרישומים הנשיאותיים, של כל ממשל אמריקני שהוא, חייבים להיות מועברים לארכיון הלאומי כשהנשיא מסיים את תפקידו. היסטוריונים מדגישים כי שימור מסמכיהם של נשיאים, בהם גם המסמכים הרגישים ביותר, הוא הליך חשוב למדי, משום שרק בדיעבד, בראי ההיסטוריה, אפשר לשפוט את המנהיג ולמדוד את הצלחתו. הם מדגישים כי יש לעשות זאת באמצעות הכרת מכלול השיקולים שניצבו בפני הנשיא מאחורי הקלעים, ולמסמכים המוחזקים בארכיון יש חלק חשוב בכך.
2 צפייה בגלריה
מאר-א-לאגו, בית נופש בפאלם ביץ' שבפלורידה, אשר בבעלות של דולנלד טראמפ
מאר-א-לאגו, בית נופש בפאלם ביץ' שבפלורידה, אשר בבעלות של דולנלד טראמפ
אחוזת מאר-א-לאגו של טראמפ בפלורידה. שם נמצאו המסמכים
(צילום: AP)
שאלות בנוגע להתנהלות טראמפ בכל הקשור לשימור מסמכים עלו כבר ב-2018, כשהאתר "פוליטיקו" דיווח כי עוזרי הנשיא, מחשש שהוא מפר את החוק, נוהגים לחבר קרעי מסמכים בחזרה באמצעות נייר דבק, בשל מנהגו של טראמפ לקרוע את הניירות. בספר חדש העוסק בכהונתו של טראמפ כנשיא נטען שהוא גרם בכמה הזדמנויות לסתימה בשירותים בבית הלבן - בגלל שניסה להוריד מסמכים רשמיים באסלה. בספר "איש אמון", שכתבה עיתונאית "ניו יורק טיימס" מגי הברמן, נכתב שהצוות במעון של טראמפ "גילה מעת לעת חתיכות נייר שסותמות את השירותים, והעריך שהנשיא הוריד את הנייר באסלה".