נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עבר אתמול (יום ו') בדיקת קולונוסקופיה בבית החולים. לפני הבדיקה, שהייתה בהרדמה, העביר ביידן את סמכויותיו לסגניתו קמלה האריס. הבית הלבן מסר שסמכויות הנשיא הועברו להאריס אתמול ב-10:10 (שעון מקומי). ביידן חזר לשמש כנשיא ב-11:35.
ביידן, שהיום חוגג יום הולדת 79, עבר אתמול סדרת בדיקות תקופתית בבית החולים הצבאי וולטר ריד בפרברי וושינגטון. דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה שאחרי הבדיקה הפולשנית שוחח הנשיא האמריקני עם קמלה האריס ועם רון קליין, ראש הסגל בבית הלבן, והיה במצב רוח טוב. סאקי אמרה שבמהלך 85 הדקות שבהן שימה כנשיאה עבדה האריס מלשכתה באגף המערבי של הבית הלבן.
האריס היא סגנית הנשיא הראשונה בהיסטוריה האמריקנית. אף אישה עדיין לא כיהנה כנשיאת ארה"ב. דבי וולש, ראש מכון המחקר "המרכז לנשים ולפוליטיקה אמריקנית", אמרה שלא צריך להתייחס לאירוע כפעם הראשונה שבו אישה מכהנת כנשיאה, אך מדובר בתזכורת לתפקיד הבכיר שבו נמצאת האריס - ולכך שהיא האדם הראשון שמקבל את סמכויתיו של הנשיא כשנבצר ממנו למלא את תפקידו. "זו עדיין לא הנשיאות. תקרת הזכוכית עדיין לא התנפצה", אמרה וולש.
2 צפייה בגלריה
(צילום: AFP )
ביידן הוא הנשיא המבוגר בהיסטוריה האמריקנית. סדרת הבדיקות שעבר אתמול נמשכה יותר מחמש שעות, והייתה הראשונה שלו מאז שהושבע לתפקיד הנשיא בחודש ינואר.
סאקי ציינה שהנסיבות שבהן העביר הנשיא את סמכויותיו אינן חסרות תקדים, ושהוא פעל בהתאם לתיקון בחוקה. גם ג'ורג' בוש העביר את סמכויותיו כשעבר בדיקות קולונוסקופיה, ב-2002 וב-2007.