5 צפייה בגלריה
 דובאי. "באיחוד האמירויות פעילות של גורמי טרור"
 דובאי. "באיחוד האמירויות פעילות של גורמי טרור"
דובאי. "באיחוד האמירויות פעילות של גורמי טרור"
(צילום: AP)
בשארם א-שייח רמת האיום נמוכה יחסית, אבל כדאי להימנע מנסיעות לא חיוניות לדובאי, לטורקיה ולבחריין: זוהי המלצת האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי (מל"ל), שפרסם היום (חמישי) את הערכת המצב וסטטוס אזהרות המסע לרגל חגי האביב ועונת התיירות. מבין 198 מדינות, כיום ישנן 48 אזהרות מסע ברמות שונות. מתוכן חל איסור נסיעה על פי חוק לשש מדינות עבור כל אזרח ישראלי, לרבות בעל אזרחות נוספת - איראן, תימן, לבנון, סוריה, עיראק וסעודיה.
בהודעה נכתב כי מדרג אזהרות המסע עודכן ושונה, באישור הקבינט המדיני-ביטחוני, ומוצג כעת על ידי 4 רמות חדשות: רמה 1: משמעותה שמדובר במדינה ללא אזהרה חריגה ומומלץ לנקוט באמצעי זהירות רגילים. רמה 2: איום מזדמן, מומלץ לנקוט באמצעי זהירות מוגברים. רמה 3: איום בינוני, מומלץ להימנע מנסיעות שאינן חיוניות, כגון פנאי, נופש, צרכי עבודה שאינם מחייבים מפגש פרונטלי וכדומה. רמה 4: איום גבוה, מומלץ להימנע מהגעה למדינה.
המל"ל קורא בהמלצה שלו להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לאיחוד האמירויות שמסווגת ברמת איום בינוני - רמה מספר 3, אחת לפני הכי חמורה. "באיחוד האמירויות מתקיימת פעילות של גורמי טרור, המהווה סיכון ממשי לישראלים ששוהים או מבקרים במדינה", נכתב. "לאחרונה המיליציה החות'ית בתימן ומיליציות עיראקיות (פרו-איראניות) ביצעו מתקפת טילים וכלי טיס בלתי מאוישים, על אזורים במדינה, ואלו עלולים להוות סיכון לישראלים אשר יבקרו במדינה".
5 צפייה בגלריה
איסטנבול טורקיה
איסטנבול טורקיה
איסטנבול. "בטורקיה נוכחות של פעילי טרור מארגוני ג'יהאד עולמי"
(צילום: צור שיזף )
5 צפייה בגלריה
מנאמה בירת בחריין
מנאמה בירת בחריין
מנאמה. רמת איום בינונית בבחריין
(צילום: shutterstock)
כמו איחוד האמירויות, גם בטורקיה רמת האיום היא בינונית - רמה 3 - עם קריאה להימנע מנסיעות שאינן חיוניות. על פי המל"ל, בטורקיה מתקיימת נוכחות של פעילי טרור מארגונים שונים בהם ארגוני ג'יהאד עולמי. "אלו מהווים סיכון ישיר לישראלים השוהים במדינה. לאור זאת מומלץ לנקוט באמצעות זהירות מוגברים בעת ביקור בטורקיה", כתבו. גם לגבי בחריין יש המלצה להימנע מנסיעות שאינן חיוניות - איום בינוני ברמה 3.
במדינה מוסלמית אחרת שהיא יעד תיירותי, מרוקו, רמת האיום היא הנמוכה ביותר - רמה 1 - ולמעשה אין כלל אזהרת מסע למדינה. השכנה ממזרח ירדן נמצאת ברמת איום 2, עם המלצה לאמצעי זהירות מוגברים וזאת בשל איומי טרור מתמשכים, ועקב עוינות חלקים מהציבור הירדני לישראל.
לגבי סיני, רמת האיום בצפון סיני היא הגבוהה ביותר (רמה 4) עם המלצה שלא להגיע למרחב. "בצפון סיני מבוצעות תקיפות מצד מחוז סיני של דאעש אשר איים כמה פעמים לפגוע בישראל ובישראלים. במרחב קיים סיכון גבוה מאוד לישראלים. לצד זאת, קיים חשש כי פעילי הארגון ינסו לפגוע ביעדים שונים, בהם יעדי תיירות בדרום סיני אותם פוקדים ישראלים רבים. עם זאת, לגבי דרום סיני ושארם א-שייח, לשם נפתח קו תעופה ישיר מנתב"ג, האזהרה ברמה נמוכה יחסית, רמה 2, כאשר מומלץ לנקוט באמצעי זהירות מוגברים.
5 צפייה בגלריה
שארם א-שייח. רמת איום נמוכה יחסית
שארם א-שייח. רמת איום נמוכה יחסית
שארם א-שייח. רמת איום נמוכה יחסית
(צילום: getty images)
5 צפייה בגלריה
קזבלנקה מרוקו
קזבלנקה מרוקו
קזבלנקה. אין אזהרת מסע למרוקו
(צילום: shutterstock)
בהודעת המל"ל נכתב כי "בשנה וחצי האחרונות מגבירים איראן ושלוחותיה את פעילותם בחו"ל. במסגרת זאת, גורמים איראניים שבים ומאיימים לפגוע במטרות ישראליות, ומשקפים מוטיבציה גוברת מצד איראן לפגיעה בישראלים וביהודים ברחבי העולם. במהלך שנת 2021 סוכלו כמה כוונות איראניות להתנקש בחיי ישראלים - בקולומביה, קפריסין וטורקיה. ההערכה היא כי בתקופה הקרובה איראן תמשיך לפעול לקידום פגיעה ביעדים ישראלים ברחבי העולם. זירות בעלות סבירות גבוהה יותר לפעילות כזו הן מדינות בקרבת איראן, וכן מדינות אויב או כאלו שלישראל אין עימן יחסים רשמיים".
"בחודשים האחרונים אנו עדים לניסיונות הולכים וגוברים מצד גורמים איראניים ליצור קשר עם גורמים ישראלים לטובת הוצאתם מחוץ לישראל ואז לפגוע בהם", נכתב. "התנהלות בהתאם להנחיות המפורטות באזהרות המסע עשויה לצמצם את סיכויי ההצלחה של מימוש כוונות אלו". הם ציינו בנוסף כי "דאעש ויתר ארגוני הג'יהאד העולמי ממשיכים להפגין מוטיבציה להוציא אל הפועל פיגועים, כולל נגד מטרות יהודיות וישראליות, במדינות שונות בעולם. לארגונים אלו תשתיות ופעילות ענפה באפריקה, במזרח התיכון (בדגש על צפון סיני) ובאסיה".