שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, בשיתוף עם הקונסוליה הישראלית, קיים אתמול (יום שישי) הקרנה מיוחדת של סרט הזוועות שיצר דובר צה"ל, המאגד סרטונים אותנטיים מהטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, לשגרירים ודיפלומטים בכירים.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בבית המשפט המחוזי בירושלים
גלעד ארדן בבית המשפט המחוזי בירושלים
גלעד ארדן ואלי כהן
(צילום: רויטרס, רפי קוץ)
להקרנה הוזמנו עשרות שגרירי או"ם, דיפלומטים בכירים וקונסולים כלליים. הסרט כלל חומרים גרפיים, לרבות תיעוד של מקרי רצח רבים ותקיפות ויזואליות קשות לצפייה.
להקרנה הגיעו שגרירים וקונסולים ממדינות שונות, בהן ארצות הברית, אנגליה, צרפת, גרמניה, אלבניה, קנדה, קרואטיה, צ'כיה, קפריסין, יוון, גואטמלה, הונגריה, סלובניה, בולגריה, פולין, פיג'י ונוספות.

"נמשיך להציג את הזוועות שביצע הארגון הנאצי חמאס באזרחים חפים מפשע - באו"ם, לשגרירים, לדיפלומטים בכירים ולכל מקבל החלטות או בעל השפעה, כדי להראות ולהזכיר לעולם שאנחנו מתמודדים עם ארגון טרור שמטרתו השמדת ישראל", אמר ארדן. "הזוועות ותאוות הרצח בסרטון ממחישות זאת בצורה החזקה ביותר, ולכן ישראל לא תעצור ולא תהיה הפסקת אש עד שנעמוד ביעדים שהצבנו - ריסוק החמאס והשבת החטופים לביתם".
מ"מ הקונסול הכללי בניו יורק, אביב עזרא, הוסיף: "לא נפסיק להזכיר לעולם את האכזריות הבלתי נתפסת של חמאס, במיוחד כעת כשהמבצע ברצועה בהתעצמות. חשוב שהעולם יבין מדוע קריטי להמשיך את המבצע עד להסרת האיום החמאסי והחזרת החטופים".
בינתיים, סרטון הזוועות הוקרן גם בדנמרק ובקרואטיה, אך שם ההקרנה לא עברה חלק. הסיבה טמונה בפליטת פה של השגריר הישראלי גרי קורן, שגרמה לתקרית דיפלומטית עם סרביה ואילצה את שר החוץ אלי כהן להתנער מדבריו של קורן.
2 צפייה בגלריה
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
אלי כהן בדיון במועצת הביטחון באו"ם
שר החוץ אלי כהן
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
השגריר קורן הציג הסרט בפני עיתונאים קרואטים ובין היתר אמר: "אנחנו לא נוצרים, ולכן לא נפנה את הלחי השנייה. הסרבים שהתגוררו בקרואטיה היו ברי מזל שסרביה רצתה לקבל אותם לחיקה (במלחמת יוגוסלביה בשנות ה-90) - בניגוד לפלסטינים, שאינם רצויים במצרים ובמדינות ערב".
בסרביה, שהיא מדינה ידידותית לישראל, לא אהבו את דבריו של השגריר הישראלי - ובעיתונות הסרבית אף אמרו שהוא "השווה בין חמאס לסרביה". הרשתות החברתיות התמלאו בגינויים לדבריו בטענה שאין כל מקום להשוואה שעשה.
בעקבות המחאות נאלץ שר החוץ אלי כהן לפרסם ציוץ שבו התנער מדבריו של קורן: "אנו מרחיקים את עצמנו באופן חד משמעי מההצהרות המיוחסות לשגריר ישראל בקרואטיה. סרביה ואנשיה הם ידידים מוערכים של ישראל, ואנו אסירי תודה על התמיכה והשותפות המתמשכת בין מדינותינו".
גורמים במשרד החוץ אמרו כי דבריו של קורן לא הובנו וכוונתו הייתה דווקא להחמיא לסרבים, אך הוא נתפס כמי שאומר דברים בגנותם, מה שעורר את התקרית הלא רצויה.
פורסם לראשונה: 23:39, 03.11.23