הקונסוליה הישראלית בניו יורק הפכה שלשום (שישי) כנראה לחמ"ל התקשורת החשוב בעולם, כשראשי תאגידי התקשורת הגדולים, שדרנים ועיתונאים בכירים התכנסו כדי לצפות בסרט של דובר צה"ל שמציג בצורה גרפית את הזוועות שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.
המבצע להקרנת הסרטון, לראשונה מחוץ לישראל, לא היה פשוט ודרש הקצאה של מחשב צה"לי מסווג ובו החומרים, ודרישה קשה מנשוא עבור אנשי תקשורת בימים אלה - להתנתק ממכשירי הסלולר והמכשירים האלקטרוניים למשך כשעה. בהקרנה נכחו נשיא פוקס ניוז, וראשי כלי התקשורת CNN ,NBC, CBS, ABC, הניו יורק טיימס, הוול סטריט ג'ורנל ומגישים בכירים.
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
הסרטון של דובר צה"ל מורכב מכמה מקורות, בהם צילומים ממצלמות גוף שהיו על מחבלי חמאס ותכנים ממצלמות אבטחה והרשת החברתית. הסצנות המתוארות בסרטון מראות את היקף האכזריות בפעולות שביצע חמאס, שכללו רצח, עינויים ועריפת ראשים של ישראלים רבים, החל מילדים צעירים ועד קשישים. אחרי ההקרנה האלוף (במיל') מיקי אדלשטיין, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, ומ"מ הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק אביב עזרא נתנו תדריכים לנוכחים.
התגובות לא איחרו להגיע לאחר הצפייה. "אין מילים להסביר", תיארה בפוסט אושיית פוקס ניוז מרתה מקאלום. "זה לראות את הרוע האפל ביותר שיכול להתקיים. מחבלי חמאס צוחקים ומתקשרים הביתה כדי להתפאר בכמה יהודים הם הרגו 'בידיהם'. שואלים אם ההורים שלהם גאים. בני אדם מכוסים בדם, חרוכים, קרועים לגזרים. את הבכי של הילדים אני אשמע לנצח. אני חולקת את זה איתכם כי העולם צריך לדעת מה קרה, וכדי שתוכלו לדמיין את זה - כי אני מקווה שלעולם לא תצטרכו לראות את זה".
ג'ון לוין, כתב ה"הניו יורק פוסט", צייץ: "צפיתי בזה היום עם מרתה, ואני יכול לאשר שזו הייתה אחת החוויות הנוראיות בחיי". עורכת הדעות של ה"ניו יורק פוסט", קלי ג'יין טורנס, הגיבה לו: "גם אני. יהיה לי הרבה מה לומר בהמשך. כרגע, המחשבות שלי עם אלה שנכנסים לעזה. הם מסכנים את חייהם לא רק למען ארצם והעם שלהם - הם מסכנים את חייהם למען הציביליזציה המערבית".
1 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
"אם לא נמשיך להציג את הזוועות - אין ספק שטבח כזה יתרחש שוב, ולא רק בישראל". ארדן
(צילום: Eduardo Munoz Alvarez/Getty Images/AFP)
לפני כן היא תקפה עיתונאי אחר שצפה בסרט: "הנה שורה אחת שכתב עיתונאי שראה את הצילומים בישראל - 'בקליפ אחר, לוחם עומד מעל אדם שנראה כאילו נורה במעיים ומכה בו מספר פעמים עם מעדר'. המילים 'טרוריסט' או 'טרור' אינן מופיעות במה שכתב. אני יכולה לומר לכם שזה לא 'לוחם' ש'עומד על גבר'. אלא קבוצת מחבלים מתווכחת מי זוכה לערוף את ראשו של האיש, שהוא עובד תאילנדי. מישהו תוקף אותו שוב ושוב עם מעדר, מנסה לערוף את ראשו. בכל פעם, המחבל צועק 'אללה אכבר!'".
במאמר המערכת של "הוול סטריט ג'ורנל" שפורסם אתמול בעקבות הצפייה בסרט נכתב כי "הסצנות של 7 באוקטובר מסבירות מדוע מלחמת ההגנה הישראלית הזו שונה - היא עוסקת בהישרדות יהודית. איש בהקרנה ביום שישי בניו יורק לא ישכח את מה שראה".
עוד נכתב באותו מאמר: "העיתונאי שלידנו, בקונסוליה הישראלית בניו יורק, בכה. נדמה היה שהפה נשאר פעור גם לאחר שהסתיימה הצגת ההשתוללות של מחבלי חמאס הצוהלים שתועדה ב-GoPros שלהם, ובכירים ישראלים ניסו להסביר לנו את מה שראינו. מדוע אנשי חמאס, כשראו גופה של נערה מתבגרת, החלו לעודד? מדוע הם התווכחו מי יזכה לערוף את ראשו של עובד זר תאילנדי, ואז הכריז 'אללה אכבר' בכל תנופה בצווארו? זו לא לאומיות פלסטינית, או הבנה נכונה של האיסלאם. זה ג'יהאד ניהיליסטי (כפירה במשטר המדיני, החברתי או הכלכלי הקיים - ד.א.)".
"בעוד ישראל ממשיכה בהגנה הצודקת וההכרחית שלה נגד חמאס בעזה וברחבי העולם, אזרחיה לא ישכחו את התמונות שתועדו מ-7 באוקטובר. גם כולנו לא צריכים לשכוח", סיכם המאמר.
ההקרנה היא פעולה משותפת של הקונסוליה בניו יורק והמשלחת הישראלית לאו״ם. דובר הקונסוליה הישראלית בניו יורק, איתי מילנר, מסר: "בחרנו בקפידה את 20 אנשי התקשורת הכי משפיעים בארה"ב, בעיקר בדרג הנשיאים והעורכים הראשיים של גופי התקשורת הגדולים. הם אלו שמתווים את המדיניות ויש עליהם אחריות ליידע את הציבור. חשוב שהם ייחשפו לתמונות האלו ויידעו את האמת".
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, אמר כי "נמשיך להציג את הזוועות שביצע חמאס באזרחים חפים מפשע כדי להמחיש לעולם שאנחנו מתמודדים עם ארגון טרור ג'יאהדיסטי שמחויב להשמדת ישראל. הקרנת הזוועות ממחישה לכלי התקשורת מדוע צה"ל מחויב להמשיך את המבצע עד לריסוק החמאס ותשתיות הטרור שלו, ועד להחזרת החטופים. אם לא נעשה זאת - אין ספק שטבח כזה יתרחש שוב, ולא רק בישראל".