בכירים בוושינגטון אומרים כי לישראל אין אינטרס לדבר על "היום שאחרי" המלחמה מכיוון שהיא לא רוצה לשלוח מסר שהקרבות לקראת סיום. יחד עם זאת, בירושלים מבינים שצריך לדון בנושא אבל מול מהלך כזה יש מעט מאוד תכנון מדיני.
ככל שיש תוכנית מדינית, צריכים את מדינות ערב - ואלו מודאגות שישראל לא מוכנה לדבר על התוכנית הגדולה יותר. ישראל אמרה שלא תהיה מעורבות של הרשות הפלסטינית בשיקום עזה, ומדינות ערב מוכנות להיות מעורבות. ואולם, הן היו רוצות לדעת שישראל מוכנה לדון על יוזמה רחבה יותר.
4 צפייה בגלריה
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבו מאזן, וביידן
נתניהו, אבו מאזן וביידן
(צילום: אלכס קולומויסקי, GHANAIM / PPO / AFP, AP Photo/Evan Vucci)
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
בכירים אמריקנים אומרים שעמדת ארה"ב היא שהרשות הפלסטינית צריכה להיות מעורבת בשיקום עזה בדרך כלשהי, אבל אף אחד לא יודע איך זה ייראה. זה לא יהיה יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שייכנס וינהל את עזה, אבל לרשות חייבת להיות מעורבות כי אחרת היא לא תקבל שום תמיכה ממדינות ערב. לשיטת האמריקנים, זו תהיה "רשות פלסטינית חדשה" שתעבור שינוי ותחוזק.
לגבי ה"דד ליין", הבכירים האמריקנים אמרו שהדרישה של הבית הלבן היא לסיים את התקיפות האוויריות ושישראל תצטרך להוריד באופן משמעותי את קצב ההפצצות. אבל ברור שייקח עוד זמן לחסל את חמאס, כשם שלקח לארה"ב שנים לחסל את דאעש.
"לא תוכלו להמשיך בקצב התקיפות הנוכחי", אמר בכיר אמריקני. "לקראת חגיגות הכריסמס ותחילת השנה החדשה, ארה"ב תתמקד בזה. לא יודע אם יהיה עימות בין המדינות, אבל הבעיה שנתניהו רוצה למשוך את זה כמה שיותר, אבל אין לו אינטרס לסיים כי הוא יודע מה יקרה אחר כך".
4 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
וושינגטון וירושלים חלוקות בשאלת מעורבות הרשות הפלסטינית בשיקום רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. האמריקנים מצידם לוחצים על ישראל להיערך ליעד, והיו רוצים לראות סיום של התמרון הקרקעי המשמעותי של צה"ל במהלך ינואר הקרוב. למה דווקא במועד הזה? בישראל מעריכים שהדבר קשור לפוליטיקה האמריקנית ולכניסה לקמפיין בחירות 2024 של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.
לפני הטבח ב-7 באוקטובר, לאמריקנים הייתה תוכנית להביא לקראת האביב הסכם שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה - כדי להציג את המהלך כהישג המרכזי של הנשיא ביידן בתחום מדיניות החוץ. המלחמה בעזה טרפה את הקלפים ושינתה את התוכניות.
אבל האמריקנים עדיין חושבים שנורמליזציה עם סעודיה אפשרית במהלך השנה הקרובה, אבל רק אחרי סיום המלחמה בעזה ותקופת רגיעה מסוימת. גורם ישראלי בכיר ששוחח עם האמריקנים, אמר כי היעד הוא הרבעון השלישי של 2023. גם "הסכמי אברהם" הושגו חודשים בודדים לפני סיום הכהונה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
הבכיר הישראלי אמר כי הנחת העבודה שסעודיה מרגישה נוח יותר לעשות הסכם עם ממשל דמוקרטי לא השתנתה, מפני שאף אחד לא יודע מה יהיו תוצאות הבחירות בארה"ב, ולכן כדאי לסעודים לחתום בתקופת ממשל דמוקרטי. אם הדמוקרטים יפסידו בבחירות - הסיכוי להשיג תמיכה של שני שלישים בקונגרס בהסכם עם סעודיה יותר נמוך.
4 צפייה בגלריה
הריסות בחאן יונס
הריסות בחאן יונס
הריסות בחאן יונס
(צילום: REUTERS/Ahmed Zakot)
האמריקנים מדברים כאמור על שילוב הרשות הפלסטינית במאמצי השיקום של הרצועה. גורמים בישראל אמרו: "האמריקנים מבינים שהרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית לא תוכל לקחת שליטה על עזה, ולכן הם מדברים על 'רשות פלסטינית מחודשת'. בראיית האמריקנים יש לחזק את הרשות הפלסטינית, להכריח אותה להפעיל תוכנית דה-רדיקליזציה ולבנות את הדור הבא".
ישראל הבהירה לאמריקנים שרשות פלסטינית שמשלמת משכורות למחבלים עושה הסתה ולא מגנה טרור לא יכולה להיות הפרטנר ולקבל שליטה על עזה. גורם ישראלי בכיר אמר: "יש הבנה שצריך הנהגה מקומית פלסטינית בסוף היום אחרי תקופת ביניים. מצד שני זה גם מחלחל אצל האמריקנים שהרשות הפלסטינית במתכונת הנוכחית שלה היא בעייתית".

"כל עוד אני ראש ממשלת ישראל - זה לא יקרה"

ראש הממשלה נתניהו אמר היום בתגובה לדיווח בסקיי ניוז בערבית שלפיו יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מוכן לקבל את השליטה ברצועת עזה ובגדה המערבית: "כל עוד אני ראש ממשלת ישראל - זה לא יקרה. מי שמחנך את ילדיו לטרור, מממן טרור ותומך במשפחות מחבלים, לא יוכל לשלוט בעזה לאחר שנחסל את חמאס".
האמריקנים הבהירו שהם עומדים לצד ישראל ומגינים עליה בזירה הבינלאומית, אבל הסבירו שיש לחצים גוברים ושיקולים פוליטיים פנימיים. לדברי בכיר ישראל, ככל שהמלחמה תימשך הסיכוי להביא להסדר אזורי עד תום מועד הכהונה של ביידן קטן, ולכן רק אחרי שהמלחמה תסתיים ניתן יהיה לחשוב שוב על הסכם עם הסעודים.
בכירים בישראל אומרים ששאלת סיום המלחמה נמצאת בשיח בין ידידים ואולם ישראל מבינה שעומד לידה ידיד מאוד עוצמתי שהיא צריכה אותו. לדברי אחד הבכירים, "יש הבנה לישראל לצורך לחסל את חמאס ולהחזיר את החטופים. אם יש נוסחה שתוך כמה שבועות חמאס על הברכיים, נכנע, מחוסל מי שצריך והחטופים חוזרים - אין לנו אינטרס שזה יימשך עד קץ הגלות.
"הזמן נדרש מכורח המציאות. כל עוד ארה"ב איתנו, יש לנו גב במועצת הביטחון. אנחנו רואים עם העולם המערבי עין בעין את נושא חיסול חמאס והחזרת החטופים. נושא לוחות הזמנים שלנו נגזר מהמציאות בשטח. זה לא התעקשות לשם התעקשות".
4 צפייה בגלריה
פיליפ גורדון
פיליפ גורדון
ד"ר פיליפ גורדון. נפגש עם בכירים ישראלים
(צילום: REUTERS/Jose Cabezas)
האמריקנים עוסקים ברצינות ביום שאחרי ומנסים להכניס את ישראל ללב הדיונים האלה. לכן הם שלחו לארץ משלחת שבראשה עומד ד"ר פיליפ גורדון - היועץ לביטחון לאומי של סגנית הנשיא קאמלה האריס, שזה עתה חזרה משיחות עם מנהיגי ערב בוועידת האקלים בדובאי.
המשלחת בראשות ד"ר גורדון נפגשה עם הנשיא יצחק הרצוג, חבר קבינט המלחמה השר בני גנץ, ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, המשקיף בקבינט המלחמה השר גדי איזנקוט ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. בקשתה להיפגש עם שר הביטחון יואב גלנט לא התקבלה.
הפגישה עם מגוון רחב של פוליטיקאים ישראלים מעידה על כך שבבית הלבן מנסים להבין מה עומד מאחורי חוסר ההתלהבות הישראלי לעסוק בעתיד עזה עם שוך הקרבות. גורמים ששוחחו עם האמריקנים התרשמו שהנחת העבודה הלא-רשמית שלהם היא שראש הממשלה בנימין נתניהו לא ישרוד פוליטית, ולכן עדיף להבין מה חושבים השחקנים הישראלים בזירה הפוליטית המקומית.

"לעם הפלסטיני חייב להיות אופק פוליטי"

הבית הלבן מסר כי "ד"ר פיל גורדון, היועץ לביטחון לאומי של סגנית נשיא ארה"ב קאמלה האריס, דן בשיחותיו בישראל במאמצים לשיקום רצועת עזה לאחר סיום שלב הלחימה האינטנסיבית והבאת ביטחון וממשל בעזה. ד"ר גורדון הבהיר כי לעם הפלסטיני חייב להיות אופק פוליטי משמעותי וחזר על המחויבות של הממשל לפתרון שתי המדינות. ד"ר גורדון דן גם בדינמיקה רחבה יותר באזור ובמאמצים של ארה"ב להרתיע תוקפנות ולסייע במניעת הסלמה אזורית.
במהלך פגישותיו, ד"ר גורדון חזר על תמיכתו הנחרצת של ממשל ביידן-האריס בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול איום הטרור של חמאס. הוא דן ביעדים ובמבצעים הצבאיים של ישראל בעזה והדגיש את החשיבות של עמידה במשפט ההומניטרי הבינלאומי ואת ההכרח של מאמצים מוגברים לספק סיוע הומניטרי ולהגן על אזרחים.
ד"ר גורדון הדגיש כי חמאס הוא ארגון טרור ברברי וכי אף אומה לא יכולה לקבל את האיום שמציב חמאס, וכי ארה"ב תומכת ביעדים הצבאיים הלגיטימיים של ישראל. ד"ר גורדון הדגיש כי ממשל ביידן-האריס ימשיך לעשות כל מאמץ כדי להבטיח את שחרורם של כל החטופים המוחזקים על ידי מחבלי חמאס, כולל אמריקנים. ד"ר גורדון דן גם במצב בגדה המערבית, והביע את דאגת ארה"ב מצעדים שעלולים להסלים את המתיחות, לרבות אלימות קיצונית של מתנחלים.
בתוך כך, דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר התייחס לדיווחים שלפיהם ישראל מתכננת אזור חיץ בעזה, ואמר כי הבית הלבן מתנגד לכך נחרצות. "הבהרנו שאנחנו לא תומכים בצמצום טריטוריה פלסטינית", אמר מילר במהלך תדרוך עיתונאים.
הדובר גם הבהיר שהבית הלבן תומך בהישארות זמנית של כוחות צה״ל בעזה. "זה לא יעזור ואף יסכן את הפלסטינים אם הם פשוט יעזבו. צריך להיות תהליך טרנספורמציה. כמה זמן זה ייקח או מתי יסתיים? מוקדם מדי לומר, אבל זה חייב להיות זמני. הבהרנו שלא יכול להיות כיבוש מחדש של עזה. לא תהיה עקירה כפויה של פלסטינים. הבהרנו שיותר מדי פלסטינים מתו בסכסוך הזה, ואמרנו לממשלה הישראלית שהם צריכים לעשות הכול כדי למנוע כמה שיותר הרג אזרחים".