כ-140 אלף איש הפגינו אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב, ואליהם הצטרפו עוד עשרות אלפים ברחבי הארץ - בין השאר בנתניה (כ-24 אלף), בחיפה ובאר שבע (כ-6,000), בהרצליה (כ-10 אלף), ברחובות, בכפר סבא, בערבה, בצומת הגומא ובשורת מוקדים נוספים. מולם הפגינו רק כמה מאות בעד המהפכה המשפטית, חרף הגעתם של שרים וח"כים מהקואליציה לכמה מהמחאות הללו.
12 צפייה בגלריה
רבעים הפגנה מהפכה משפטית
רבעים הפגנה מהפכה משפטית
(צילום: דרור גלבוע, יאיר שגיא,רויטרס, חיים הורנשטיין )
12 צפייה בגלריה
דוד מזרחי בהפגנה בתל אביב
דוד מזרחי בהפגנה בתל אביב
"היום ז'בוטינסקי היה מוסיף מם שישית". דודי מזרחי בהפגנה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
מדורה הודלקה על רחוב בגין בתל אביב
מדורה הודלקה על רחוב בגין בתל אביב
מדורה ברחוב בגין, אחרי ההפגנה בקפלן
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
מדורה הודלקה על איילון
מדורה הודלקה על איילון
מכבים את המדורה באיילון
(צילום: יובל חן)
12 צפייה בגלריה
מייצג הנרצח הראשון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
מייצג הנרצח הראשון בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה בקפלן, אמש
(צילום: EPA)
בתל אביב אחד הנואמים המרכזיים היה דודי מזרחי, לשעבר חבר לה-פמיליה שמאז הפך לפעיל חברתי. "אחרי כל משחק הייתי הולך מכות עם אוהדים אחרים, וכמובן מי שספג הכי הרבה היו ערבים, סתם ערבים", אמר. "עבורי הם היו האויב – זה מה שלימדו אותנו". הוא סיפר את סיפור חייו ועל כך שגדל בעוני, ועל השינוי שעבר אחרי המחאה נגד צירוף השחקנים המוסלמים הצ'צ'נים לבית"ר.
"דווקא במקום הנמוך ביותר בחיי חל השינוי", אמר מזרחי. "פגשתי והתיידדתי עם פועלים פלסטיניים שעבדו איתי במפעל, ודרכם הבנתי שכולנו בני אדם ושלכולנו מגיע שוויון הזדמנויות. החלטתי שאפשר לתקן ולהשתנות, ומאז אני משקיע את חיי בעשייה חינוכית. פגשתי אלפי בני נוער בכל רחבי הארץ בלמעלה מ-200 בתי ספר ודיברנו על אהבה, סובלנות, כבוד ושוויון. ועכשיו, כשאנחנו עומדים מול בליץ החקיקה שנועד לחולל הפיכה משטרית, אני שואל את חבריי הליכודניקים – מה עם חמשת המ"מים שז'בוטינסקי דיבר עליהם: מזון, מורה, מרפא, מלבוש ומדור? מה עם בליץ חקיקה למען השכבות החלשות כדי שנצליח לסגור את החודש ולחיות בכבוד? האם יש משהו שהממשלה הזו עושה למען ישראל השנייה, השלישית או הרביעית?".
"איך זה שבמדינה כל כך עשירה יש כל כך הרבה עניים וילדים שמדחיקים את החלומות שלהם?", תהה מזרחי. "הנורמה של נבחרי הציבור, ובראשם נתניהו, נהייתה כוח, כסף וכבוד. טובת האזרח בישראל לא מעניינת אותם והם ממשיכים לייצר מסע של שנאה, הסתה ופירוד. לו ז'בוטינסקי היה חי היום הוא היה מוסיף מם שישית – משפט. מערכת משפט עצמאית. אני קורא לנבחרי הציבור לעשות חשבון נפש".
12 צפייה בגלריה
הדלקת נר זיכרון בהפגנה בחיפה
הדלקת נר זיכרון בהפגנה בחיפה
"אחים לצער וליגון". מדליקים נרות זיכרון בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בהפגנה בחיפה הדליקו מפגינים נרות זיכרון, ואבי ליסיצקי, אחיו של סגן-משנה ברי ליסיצקי שנהרג במלחמת יום הכיפורים בקרב באזור "החווה הסינית", קרא לפוליטיקאים שלא להגיע לבית העלמין ביום הזיכרון. "זה יום חשוב לכולנו, האחים שלנו מתים על קידוש המדינה הזו", אמר. "הם עשו זאת כדי שהיא תהיה מדינה של עם אחד וגם דמוקרטיה. הממשלה לא שועה לרחשי ליבנו לא לנאום ביום הזיכרון ולא נותנת גם תשובות, ולכן החלטנו להפגין ולספר את סיפורינו".
לדבריו, "בנקודת הזמן הזו, כשיש חילוקי דעות משמעותיים, אנחנו מבקשים מאוד שלא יגיעו פוליטיקאים לבתי העלמין. משם התחילה כל המחאה. עד השבוע הזה הלכנו ומחינו באופן פרטי ובנפרד. אנחנו אחים לצער וליגון, יש לנו אחים ימנים ושמאלנים ואני מסתדר איתם טוב מאוד".
עידו אטיאס, ממארגני המחאה בבאר שבע, אמר כי "במקום להילחם בפשיעה הממשלה נלחמת בדמוקרטיה. אנחנו לא ניתן להם, ישראל שווה יותר. סרטון האולפנה, כמו הפרעות בחווארה, יצרו סדק בין הימין השפוי המסורתי לבין הקיצונים".
12 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
"מורות מתלבטות אם להגיד את דעתן". באר שבע, אמש
(צילום: חיים הורנשטיין)
12 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
אורית פיירברג, מנהלת פדגוגית בתיכון כוכבי המדבר שבנגב, אמרה כי "מה צופה העתיד? האם מורה לאזרחות תלמד מושג חדש? אפליה מוכרת? האם נלמד שניתן לסרב שירות לאישה שלא לבושה בצניעות? האם נלמד שניתן למנוע טיפול רפואי מאדם רק מכיוון ששייכותו האתנית שונה משלנו? לא ניתן שזה יקרה. בכיתה מורות מתלבטות אם להביע את דעתן. מה אם הורים או תלמידים יתלוננו? אנחנו עשויות לאבד את מקום העבודה".
לדבריה, "תפקידנו הוא לדבר עם התלמידים על החיים האמיתיים, מה שקורה מעבר לקירות הכיתה, לדבר איתם על נושאים פוליטיים. האם לא יתייגו אותי כשמאלנית? זו האחריות שלי והחובה שלנו. אני לא יכולה לחנך למעורבות לאכפתיות ולא לצאת לרחובות. לא אתן לאף אחד להפחיד אותי. כשרוצים לפגוע בזכויות ובמי ששומר עליהם אסור לשתוק. אני קוראת לכל המורות ולמורים לא לפחד ולהצטרף למחאה".
12 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ב הפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתניה
יאיר לפיד ב הפגנה נגד המהפכה המשפטית בנתניה
לפיד נואם למתנגדי המהפכה המשפטית בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהפגנה בעד המהפכה המשפטית בנתניה
איתמר בן גביר בהפגנה בעד המהפכה המשפטית בנתניה
בן גביר מול תומכי המהפכה המשפטית בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
אל מול האלפים שהפגינו נגד המהפכה בבאר שבע, עמדו גם כ-30 מפגינים שהפגינו בעדה. "אני רוצה מדינה יהודית וציונית, רפורמה משפטית וביטחון", אמר אהרון חדד. ידידיה נעים הוסיף: "אני חושב שלבג"ץ יש יותר מדי כוח היום. בשביל זה הרפורמה המשפטית נחוצה". גלעד קרונמן טען כי "יש הידרדרות לסרבנות ולאנרכיה. אנחנו מוחים על שטיפת המוח, יש כאן מימון זר ומעורבות של רמטכ"לים לשעבר שמגיעים ממניעים אישיים. נחרב לנו הבית פעמיים. צריך כבוד בסיסי ולכבד את הבחירות, אנחנו עם אחד".
בנתניה אמרה יו"ר איגוד העובדים והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, כי "דרושה רפורמה לשיפור מערכת המשפט, אך אין שום קשר בין ההפיכה השלטונית לבין הצרכים האמיתיים של המערכת. דרושה רפורמה בכמות המשאבים המוזרמים למערכת. דרושה רפורמה באשר לפרקי הזמן שבו נאשמים וקורבנות עבירה ממתינים להכרעת הדין. דרושה רפורמה שתתמודד עם הפערים בנגישות לצדק וסיוע משפטי, שכיום זועקים לשמיים. דרושה רפורמה תפישתית באשר לענישה ושיקום. לא דרושה הפיכה משטרית שתוביל להחלשת כוחו של האזרח מול מגפי השלטון הדורסניים".
12 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
קרן פלס בקפלן
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
נעה תשבי בהפגנה בנתניה
נעה תשבי בהפגנה בנתניה
נעה תשבי בנתניה
(צילום: מושיקו לבהר)
בזמן שבתל אביב קרא דן חלוץ ליאיר לפיד ולבני גנץ להפסיק את המשא ומתן בבית הנשיא, הסביר ראש האופוזיציה בהפגנה בנתניה כי אנשיו "נמצאים שם כדי לוודא שלא עושים לנו טריקים ושטיקים. הם שם כדי לבדוק אם אפשר להגיע להסכמה היסטורית שתלווה אותנו מאה שנה קדימה. הם גם שם כדי להגיד לצד השני – גמרנו להיות פרייארים".
אל מול כ-24 אלף המפגינים בנתניה מחו כ-700 איש בעד המהפכה המשפטית. חברת הכנסת טלי גוטליב הגיעה לשם גם היא, ובין השאר האשימה כי "השמאל בגד במדינת ישראל", אמרה שצריך לפטר את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וקראה להעמיד את אהוד ברק לדין על המרדה. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בא גם הוא בטענות ליועמ"שית - ואמר כי "בעזרת השם" המהפכה המשפטית תעבור. "הממשלה שלנו טובה פי אלף מהקודמת", אמר. בצד השני, אגב, לעגו למספר המפגינים במחאה:


לטענת אנשי המחאה, שנוטים לרוב לפרסם מספרים גבוהים יחסית, בסך הכול הפגינו כ-400 מאות אלף איש ברחבי הארץ. בין השאר הם טענו כי בקפלן היו כ-180 אלף מפגינים, וביתר המוקדים כ-212,372. ההפגנות הבולטות מלבד תל אביב היו בין השאר ברחובות, בירושלים, בראשון לציון, בפתח תקווה, בנתניה, במודיעין, בכפר סבא, בחדרה, בהרצליה, בקריית טבעון, קריית אונו, באר שבע, חיפה, גבעתיים, רמת השרון וכרכור.
פורסם לראשונה: 23:04, 15.04.23