3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. לקראת פשרה
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
במערכת הפוליטית, ובעיקר בקואליציה בראשות בנימין נתניהו מחד ובני גנץ מאידך, הביעו אמש (שבת) אופטימיות לקראת אפשרות של פתרון במשבר בין הליכוד לכחול לבן ומניעת הליכה לבחירות. ברקע הדברים בוטלה ישיבת הממשלה מחר. השרים קיבלו הודעה תמציתית: "שבוע טוב לכולם. מחר לא תתקיים ישיבת ממשלה".
יומיים לפני פיזור אפשרי של הכנסת בגלל אי העברת תקציב המדינה, הציע ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) הצעת פשרה שעליה אמרו גורמים בליכוד וגם בכחול לבן: "זאת אפשרות טובה וריאלית".

"התנהגות חסרת אחריות"

למרות הצעת הפשרה, הצדדים המשיכו להתקוטט גם אמש: שר החוץ ומספר 2 בכחול לבן גבי אשכנזי הביע מורת רוח על החלטת ראש הממשלה נתניהו למנוע ממנו ומיו"ר מפלגתו גנץ קבלת מידע מוקדם על הסכם השלום המסתמן עם איחוד האמירויות הערביות.
"אני נותן לנתניהו ציון נכשל על מידור שר הביטחון ושר החוץ", צייץ אשכנזי. "זו התנהגות חסרת אחריות. חזר לדפוסי התנהלות כמו בפרשת משעל, מנהרות הכותל ופרשת הצוללות".
בליכוד מיהרו להגיב: "גבי אשכנזי ממשיך להיות חתרן בלתי נלאה. עד הרגע האחרון אשכנזי ממשיך לעשות כל מאמץ לגרור את ישראל לבחירות כדי להדיח את גנץ. מוטב שאשכנזי יחלק ציונים במה שהוא מתמחה: הדלפות ביטחוניות חמורות, סיכול מועמדים לרמטכ"לות וחתירה פלילית נגד הדרג המדיני".
3 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי באולפן ynet
גבי אשכנזי באולפן ynet
שר החוץ אשכנזי
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
ח"כ האוזר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
במסגרת הצעת הפשרה, שתי המפלגות יתמכו בחוק לדחיית אישור תקציב המדינה ב-100 ימים. החוק של האוזר בנושא כבר עבר בקריאה ראשונה וממתין להמשך חקיקה בוועדת הכספים של הכנסת ולאישור בקריאה שנייה ושלישית.
עוד מוצע כי במהלך 100 הימים יוסכם על תקציב וחוק הסדרים לייצוב הכלכלה הישראלית. עד אז, כך מציע ח"כ האוזר, יפעלו לפי תקציב 1 חלקי 12 של תקציב 2019 עם תוספת אחוזית שתוסכם בין הצדדים.
במקביל תוקם מיד הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים שעליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני. עד קבלת מסקנות הוועדה, יוקפא המצב הקיים ולא יבוצעו מינויים.
כמו כן יפעלו הליכוד וכחול לבן למטרה שלשמה הוקמה ממשלת האחדות של נתניהו וגנץ: התמקדות במאבק בנגיף הקורונה ובשפעת לקראת החורף ובאתגרי הביטחון בגבולות ברצועת עזה ובצפון הארץ.
כאמור, עד יום שני בחצות הכנסת חייבת לאשר את תקציב המדינה - ולא, הכנסת ה-23 תפוזר והבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו בתוך 90 יום.
בשבועות האחרונים התחדדו המחלוקות העמוקות בין הליכוד לכחול לבן כשכל צד האשים את האחר ברצון להליכה לבחירות.
פורסם לראשונה: 20:51, 22.08.20