יום לאחר חשיפת ynet על אודות פרשת הקצין שהורשע באונס פלסטינית, כעת מתברר כי עוד קודם לכן עמד הקצין בפני ועדת הדחה לאחר שהטריד מינית חיילות הכפופות לו - אך בצה"ל החליטו להשאירו בתפקיד.
אתמול, לאחר חמש שנים שבהם פרטי הפרשה הוסתרו מהציבור, הותר לפרסום כי קצין בצה"ל מהמינהל האזרחי ניצל מינית ונפשית במשך שנתיים נשים פלסטיניות שהגיעו אליו כדי לקבל אישור עבודה בישראל. הקצין, שזהותו עדיין אסורה בפרסום, הורשע גם בחשיפת מידע מודיעיני הסיווג "סודי ביותר" שנגע לפעולה אפשרית של חמאס בשטחים.

פרשת הקצין - כתבות נוספות

אבל הכתובת הייתה על הקיר עוד לפני כן, ובצה"ל העדיפו להתעלם. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהקצין הסתבך, ומתברר כי יש לו עבר מפוקפק. ממסמך שהוגש לאכ"א לפני כתשע שנים והגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", עולה כי הקצין כמעט הודח משירות צבאי בעקבות שני אירועים שבהם הטריד מינית חיילות הכפופות לו. הוא הורשע בכך בדין משמעתי, אך הצליח לשכנע את ועדת התרת החוזים באכ"א כי יש להשאירו בצבא, תוך שהוא מציג מכתבי המלצה מקצינים אחרים ותעודות הצטיינות שקיבל במהלך שירותו.
2 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
הקצין בבית הדין וציטוטים מתוך פסק הדין
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
פסק הדין אישור קצין צה"ל
פסק הדין אישור קצין צה"ל
הקצין בבית הדין וציטוטים מתוך פסק הדין
(צילום: ירון ברנר)
בוועדה התגלו מקרים נוספים מעברו כקצין: כך, למשל, ב-2005 הוא סטר לחיילת, הציע לחיילת אחרת לישון איתו ובאירוע אחר צפה בסרט פורנו עם חיילים. עוד דווח כי הקצין היה מעורב בשלושה אירועים נוספים "בעלי אופי מיני, הטרדה מינית מילולית ואף פיזית", אך בגינם לא הועמד לדין. חודשים ספורים בלבד לאחר ששכנע את אכ"א להותירו בצבא ובתפקידיו הוא החל במסכת העבירות המיניות הקשות כלפי פלסטיניות, שנמשכה בין 2013 ל-2015.
להגנתו, טען הקצין כי אירועי ההטרדות המיניות לא תוחקרו בכלל ופרטיהם לא מדויקים ואף הוצאו מפרופורציה. באשר לאירוע שנטען כי תקף פיזית חיילת וסטר לה, הוא טען כי מדובר בנגיעה רגעית וקלה ואף התנצל בפניה. על כך נשלח עוד בתחילת העשור הקודם לשבוע מחבוש בכלא הצבאי. הקצין כפר גם ביתר האישומים המשמעתיים וטען עוד כי כלל לא הוזהר מפני פיטורים.
כאמור, הקצין הורשע באונס אישה פלסטינית, קבלת שוחד מיני, הטרדה מינית של תושבי ותושבות השטחים, מרמה, הפרת אמונים וחריגה מסמכות עד כדי סיכון ביטחון המדינה. על עבירות אלו נשלח ל-11 שנים בכלא. רוב הערעור שהגיש נדחה, וההרכב בראשות אלוף פיילס נעתר רק לבקשתו לבטל את רכיב ההדחה מהצבא ולהמירו בהורדה לדרגת טוראי באופן שעשוי להקנות לו או למשפחתו זכויות כספיות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מספר שנים לפני מעצרו, נשפט הקצין בדין משמעתי בגין אמירות בלתי הולמות כלפי חיילות. בעקבות אותם מעשים, הוחלט להביא את הקצין בפני הוועדה המייעצת לראש אכ"א דאז על מנת לבחון את המשך שירותו של הקצין. לבסוף הוחלט, במכלול נסיבות העניין, להזהיר את הקצין, ולא לשחררו משירות קבע באותה עת. ביחס לעבירות שבהן הורשע הקצין, קבע בית הדין הצבאי לערעורים כי מדובר באחת מהפרשות החמורות שהובאו בפני בתי הדין הצבאיים, וכי העונש שהוטל הולם את מעשיו של הנאשם".
בהליך הבקשה לחשיפת הפרשה ייצג את ynet עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך־מוזר־גליק.