ועדת השמות הממשלתית במשרד ראש הממשלה הודיעה אתמול (רביעי) לתנועה הקיבוצית כי היא מתנגדת להעניק את השם "מעלה אהרן" לקיבוץ החדש שעתיד להיבנות בנגב. בשבוע שעבר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי הוחלט על הקמת קיבוץ חדש באזור תל ערד שיישא את שמו של אהרן ידלין ז"ל, חתן פרס ישראל ושר החינוך לשעבר, שפעל רבות להתיישבות בנגב וחי באזור.
2 צפייה בגלריה
yk13531475
yk13531475
אהרן ידלין. "שם נרדף לציונות, התיישבות ואהבת הארץ"
(אלכס קולומויסקי)
גורמים שמעורבים בנושא מעריכים כי "עולה ניחוח פוליטי מההחלטה" ואף אומרים כי "אולי העובדה שבנו, אלוף במיל' עמוס ידלין, שמתבטא נגד החקיקה המשפטית והשלכותיה הביטחוניות על ישראל, תרמה להגשת ההתנגדות מטעם משרד ראש הממשלה".
2 צפייה בגלריה
ועדת ועדה השמות השמה קיבוץ חדש ב נגב אהרן ידלין  שמות על שם אישיות אנשי ציבור
ועדת ועדה השמות השמה קיבוץ חדש ב נגב אהרן ידלין  שמות על שם אישיות אנשי ציבור
הפרסום ב"ידיעות אחרונות". "תשובת המדינה מקוממת"
(מתוך "ידיעות אחרונות" )
במכתב שנשלח על ידי יו"ר ועדת השמות הממשלתית, פרופ' משה שרון, נכתב: "קראנו ב'ידיעות אחרונות' בשמחה את הבשורה על הכוונה להקים קיבוץ חדש בין צומת שוקת לתל ערד. אנו מכבדים מאוד את זיכרו, פועלו וזכויותיו בתחומים רבים של השר ידלין ז"ל. עם זאת, חשוב להזכיר: הגוף המוסמך להענקת שם ליישובים בארצנו הוא ועדת השמות הממשלתית".
פרופ' שרון טען כי "מדיניות הוועדה היא להימנע מקריאת יישובים על שם אישי ציבור או על שם נופלים. המקום המתאים לכך הוא בשמות רחובות ומוסדות. שמות יישובים אמורים קודם כל לשמר את השמות ההיסטוריים של הארץ בקרבת אתריהם המקוריים, ובמקרים אחרים לשקף את הנוף, את צמחייתו וגידוליו החקלאיים וכד', או לבטא את פריחת הארץ וקוממיות העם. נשמח מאוד לקבל מכם הצעות לשם הראוי למעשה החלוצי המבורך שלכם, קיבוץ חדש על אדמת הנגב".
בתנועה הקיבוצית הופתעו מפנייתו של יו"ר ועדת השמות הממשלתית, משום שעשרות רבות של יישובים ברחבי המדינה נקראו בעבר על שם דמויות ציבוריות.
"תשובת המדינה מקוממת וההתייחסות המהירה לפרסום בתקשורת לגבי רעיון הצעת השם לקיבוץ החדש תמוהה", אמרו בתנועה. "זכור לנו כי על שמו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, דווקא כן הוחלט לקרוא יישוב חדש, וזאת עוד בחייו. ידלין ז"ל, חתן פרס ישראל, הוא שם נרדף לציונות, התיישבות, חינוך ואהבת הארץ ודוגמה אישית לאדם שדיבר על הנגב וחי בנגב".