נשיא המדינה יצחק הרצוג כינס היום (שני) כ-100 ראשי ערים ומועצות מקומיות על מנת לקדם מתווה להידברות בנוגע למהפכה המשפטית. "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם", אמר הנשיא.
בסביבת הנשיא יש אופטימיות שניתן להגיע להבנות, אחרי שבועות שבהם הרצוג ומכוני המחקר ישבו בחסות בית הנשיא והגיעו למתווה כמעט סופי. גורמים המעורים במגעים אמרו כי הפערים קטנים וכעת עובדים בכל הכוח כדי לסגור את כל הקצוות. "עכשיו זו שעתם של הפוליטיקאים", אמרו הגורמים. לדבריהם, הפוליטיקאים מעורבים ושותפים למגעים האלה.
עם זאת, לא ברור מה יהיה השלב הבא במאמצי הנשיא והאם ראשי האופוזיציה והקואליציה יגיעו לבית הנשיא. לדברי הגורמים, הנשיא שוקל להציג מתווה משלו אם הצדדים לא יגיעו להסכמות. המתווה הזה יהיה מבוסס על המתווים שגובשו בשיח של מכוני המחקר.
3 צפייה בגלריה
הרצוג עם חיים ביבס ושי חג'ג'
הרצוג עם חיים ביבס ושי חג'ג'
"עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו". הרצוג עם ביבס וחג'ג'
(צילום: יח״צ מרכז השלטון המקומי)
במפגש היום אמר הרצוג כי "יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכול. שיממשו את הרגע החוקתי המכונן הזה שאנחנו נמצאים בפניו ויכולים לממש אותו".
הרצוג הוסיף כי "המתווה שאני פועל לגבש נותן מענים לשני הצדדים, לשאיפות של שני הצדדים. הוא כולל גיוון של הרשות השופטת, ושיקוף נרחב של מגוון הדעות והקהילות, הוא מניח יסודות חוקתיים חשובים והיסטוריים, הוא מעגן מבנה בריא של איזון בין הרשויות, הוא שומר על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם מכל משמר. ועל עצמאות ואי תלות של מערכת המשפט. הוא שומר על המיעוטים בתוכנו, ושומר על מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית על בסיס עקרונות מגילת העצמאות".
3 צפייה בגלריה
הרצוג בפגישתו עם ראשי הרשויות
הרצוג בפגישתו עם ראשי הרשויות
הרצוג בפגישתו עם ראשי הרשויות
(צילום: חיים צח, לע"מ )
יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר כי "שום הישג לא ייזקף לזכות הנהגת המדינה אם תהיה פה מלחמת אחים. האחדות יוצרת חוסן. מה שמאחד אותנו זה הערבות ההדדית, שאין לה תנאים וגבולות ואנחנו פסע מלאבד אותה. אני קורא למנהיגים משני הצדדים לעצור ולקחת אחריות למצב. הגענו לחזק תהליך הידברות מיידי ולקרוא לכל מנהיגי המדינה לקחת אחריות, לעזוב את הכול, להגיע לבית הנשיא ולפתור את הבעיה. כל העיניים נשואות אליכם".
יו"ר המרכז לשלטון אזורי, שי חג'ג', אמר כי "אני מאמין שיש לנו את היכולת להשפיע יחד ולהביא לפשרה. את השיח בינינו חובה לקיים. את הוויכוחים והדעות השונות יש לומר. שני הצדדים - שימו את האגו והפוליטיקה בצד למען אזרחי מדינת ישראל. יש להגיע מתוך הידברות להסכמות רחבות שלוקחות בחשבון את כלל אזרחי מדינת ישראל. כולנו תלויים אחד בשני, לקידום המדינה, שמירה על ביטחונה. אין לנו שום דרך אחרת. אין כאן ולא יהיה כאן צד מפסיד וצד מנצח. אנחנו עם אחד. או שכולנו מנצחים או שכולנו מפסידים. אנחנו קוראים לכם, ראשי הקואליציה והאופוזיציה, שבו יחד. הקרע שאתם מייצרים הורס את מה שנבנה פה".
3 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות בבית הנשיא
ראשי הרשויות בבית הנשיא
ראשי הרשויות בבית הנשיא
(צילום: יח"צ השלטון המקומי)
ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ', אמר להרצוג כי "אפשר להגיע להבנות ולהסכמות, אדוני הנשיא אתה לא לבד במערכה. יש פה אחריות של כולם, תושבי המדינה מסתכלים עליך אבל הם גם מסתכלים עלינו. שים מתווה על השולחן, אנחנו נגבה אותך. אנחנו יחד איתך".
אמיר כוכבי, ראש העיר הוד השרון, קרא לעצור את החקיקה. "אף אחד לא יוצא להפגין בגלל הרכב ועדה למינוי שופטים. מאות אלפי הישראליות והישראלים שיוצאים לרחובות להשמיע את קולם, עושים זאת בגלל התחושה הקשה שהממשלה משתמשת בכוחה בצורה אלימה ודורסנית כדי לשנות את אורחות חייהם בכל", הוא אמר. "אם האזרחים שחוששים לאופי חייהם - הטייסים, השריונרים, החובלות, הרופאים, נשות ואנשי ההיי טק, ירגישו שגם אנחנו מנסים למרוח אותם, שכרנו יהיה בהפסד גדול. עלינו להבין את הכאב והחשש שלהם ולפעול כדי שכל פשרה שלא תהיה, לא תאפשר שינוי משטרי שישנה את חוקי המשחק תוך כדי המשחק".
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר כי "האירוע הביטחוני בגבול אתמול קרה רק בגלל הקרע בעם שלנו. אתמול לראשונה אחרי עשור התקהלו חמושים בצד הלבנוני והתגרו בחיילי צה"ל כי הם מזהים את חולשתנו. אסור לתת לזה לקרות. ראשי הרשויות במדינת ישראל צריכים להתאחד ביחד ולזעוק נגד המצב. עלינו להכין מכתב מיידי שכל ראשי הרשויות חתומים עליו שקורא לאופוזיציה ולקואלציה וביחד עם ראש הממשלה לחתום על הסכמות ומתווה משותף, אחרת אנחנו ראשי הרשויות נקיים יום זעם עם השבתה מלאה ברשויות עד שהצדדים יישבו יחדיו".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לדברי הרצוג בציוץ בטוויטר, וכתב: "קורא לקואליציה, תקשיבו לנשיא. תודיעו על עצירה מיידית של החקיקה ונשב לדון במתווה שהוא מכין".