ועדת חקירה ממלכתית הייתה צריכה לקום מזמן. הממשלה מסרבת להקים ועדת חקירה ואף מנסה בדרכים שונות ומשונות ליצור גופים מקבילים כגון הצעות שונות שעלו להקמת ועדת חקירה "מיוחדת" או "לאומית" לאירועי 7 באוקטובר, במקום ועדת חקירה ממלכתית. המצאת כלי משפטי של ועדת חקירה "מיוחדת", ועדת קישוט ממלכתית, ביוזמת מי שאת מעשיהם ומידת אחריותם צריכה הוועדה לבדוק היא ניסיון שקוף לברוח מאחריות המקודם בניגוד עניינים מובהק.
במציאות הזו ישנו גוף אחד שביכולתו לקיים בדיקה מקצועית, אובייקטיביות ונטולת פניות של מחדל 7 באוקטובר – מבקר המדינה. ביקורת המדינה פועלת בעצמאות מלאה מכוח חוק יסוד, ויש לה סמכויות רחבות לקבלת מלוא המידע ולבחינה של כלל פעולות הגופים המבוקרים הנתונים לביקורתה. בנוסף, למבקר המדינה יש סמכות ייחודית בחוק מבקר המדינה לגבות עדות בדומה לסמכות של ועדת חקירה ממלכתית.
בעת הזו שהממשלה מסרבת בכל תוקף להקים ועדת חקירה ממלכתית, מבקר המדינה הוא התקווה היחידה של רבים בעם ובהם המשפחות השכולות, משפחות החטופים והקהילות שנפגעו קשות ביישובי עוטף עזה, לקבל תשובות אובייקטיביות על השאלות הקשות: כיצד המדינה עם יכולות המודיעין הטובות בעולם, הופתעה בצורה כזו? כיצד ארגון חמאס פיתח יכולות צבאיות כה משמעותיות בשנים האחרונות? מה התרחש בלילה של 6 באוקטובר? היכן היו כוחות הצבא בבוקר של 7 באוקטובר? כיצד קרסה מערכת ההגנה שנבנתה סביב רצועת עזה במיליארדי שקלים, ומי נושא באחריות למחדלים הנוראיים?
חרף זאת, יש ניסיונות לא ראויים של גופים מבוקרים ובכירים לשעבר בהם, לפי דיווחים שונים בייחוד בצה"ל ובשב"כ, לסכל את עבודתו החשובה של מבקר המדינה. דווח על בכיר שב"כ לשעבר שהודיע שלא יתייצב בפני המבקר, אשר לדבריו הוא "מוטה והנרטיב שלו ידוע מראש".
הסנגוריה הצבאית הראשית פנתה לבג"ץ בניסיון לעצור את עבודת מבקר המדינה, וטענה כי פעולות המבקר עלולות לפגוע בעבודת ועדת החקירה בעתיד, ואף צירפה את חילופי מכתבים של הרמטכ"ל לשעבר הרצי הלוי עם המבקר אנגלמן, בהם מאשמים הלוי את הביקורת ב"טעויות" קשות בטיוטת הפניה אליו.
הטענות כנגד מבקר המדינה, כאילו עבודתו מסכלת ועדת חקירה ממלכתית בעתיד, הן משוללות יסוד. עבודתו של מבקר המדינה, לא רק שלא פוגעת בעבודתה של ועדת חקירה ממלכתית עתידית אלא היא תתרום לעבודתה
הטענות כנגד מבקר המדינה, כאילו עבודתו מסכלת ועדת חקירה ממלכתית בעתיד, הן משוללות יסוד. עבודתו של מבקר המדינה, לא רק שלא פוגעת בעבודתה של ועדת חקירה ממלכתית עתידית אלא היא תתרום לעבודתה.
סלילת הדרך לוועדת חקירה ממלכתית
ראשית, המחוקק צפה מראש את האפשרות שדוח חמור של מבקר המדינה יוביל להקמת ועדת חקירה ממלכתית. בהתאם לחוק מבקר המדינה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת רשאית להחליט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא שנכלל בדוח של מבקר המדינה. עד היום ארבע ועדות חקירה ממלכתיות קמו בדרך זו (ועדות אלה עסקו במשבר מניות הבנקים, בסיוע לניצולי השואה, במשבר המים ובסיוע למפוני גוש קטיף). לפיכך, הטענות שעבודת הביקורת "מזהמת" את החקירה העתידית של ועדת חקירה ממלכתית מנוגדת למסלול הקיים בחוק של ביקורת של מבקר המדינה שמובילה לוועדת חקירה ממלכתית.
שנית, עבודת הביקורת כעת מסייעת בשימור המידע והחומר הרב ביחס לאירועי 7 באוקטובר. במציאות הפוליטית הנוכחית לא נראה שבחודשים הקרובים תוקם ועדת חקירה ממלכתית. בינתיים לא בטוח שחומרים רבים הקשורים לאירועים שיהיו בעתיד תחת הבדיקה של הוועדה ישמרו בצורה נאותה. איסוף החומר ושימורו על ידי מבקר המדינה תבטיח כי בעתיד, ככל שיהיה צורך בכך, ניתן יהיה להעביר את החומרים לידי ועדת החקירה הממלכתית כאשר תקום.
מצר שעבודתו החשובה של מבקר המדינה, הגוף החיצוני והעצמאי היחידי שבודק כיום את האסון הנורא מקום המדינה, הפכה לכלי במאבק פוליטי. כמי שעבד שנים רבות במשרד מבקר המדינה, אני יכול לומר שהטענות המופנות כנגד "הטיה" של הביקורת או חוסר מקצועיות אין לה אחיזה במציאות משום שזו לא דרך עבודתה של ביקורת המדינה, הפועלת באמצעות מאות עובדים מיומנים, ותיקים ומסורים שבודקים לעומק כל מסמך וכל מידע בהתאם לתורת ביקורת מקצועית, ומפרסמים את הדוח רק לאחר מתן זכות עיון וטיעון מלאה למבוקרים.
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הצהיר כי "מצופה ממי שהצהיר על קבלת אחריות למחדלים לא לנסות ולחמוק מהביקורת". הוא צודק, וכולנו צריכים לתת מבטחנו בעבודתו של מבקר המדינה.
הכותב הוא דוקטור למשפטים, עורך דין, ומומחה למשפט ציבורי אוניברסיטת רייכמן. בעבר תחת מבקר המדינה שפירא היה בכיר במשרד מבקר המדינה.







