2 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
עמוד תאורה שהופל בכביש 31 ליד חורה
הפרקליטות הגישה היום (חמישי) כתב אישום נגד חמישה תושבי הפזורה הבדואית בנגב, על כך שבזמן הפרעות שהתחוללו בישראל במהלך מבצע "שומר החומות" בעזה הם הפילו 12 עמודי תאורה ענקיים סמוך למחלף חורה, מה שסיכן נהגים בדרך וגרם נזק של כחצי מיליון שקל. בנוסף הם יידו אבנים על יהודים בכביש. הפרקליטות מייחסת להם בין היתר עבירות לפי חוק המאבק בטרור. המשטרה מצאה את טביעות האצבע של החמישה על חלק מהעמודים שהופלו.
בכתב האישום צוין כי מעשיהם של הנאשמים נעשו מתוך מניע לאומני, דתי ואידיאולוגי, במטרה לעורר בהלה או פחד בציבור, והיה במעשים לגרום לסיכון ממשי לפגיעה חמורה בגופו של אדם, וכן לפגיעה חמורה בתשתיות ובשירותים חיוניים, ומשכך מהווים מעשה טרור, כהגדרתו בחוק למאבק בטרור. יש לציין כי הפרקליטות התלבטה לגבי סעיפי העבירה, ורק היום הוחלט לייחס להם עבירות לפי חוק המאבק בטרור.

על פי כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בלילה בין 12 ל-13 במאי אירעו הפרות סדר רבות ואלימות, בין היתר באזור צומת שוקת, שכללו יידוי אבנים, הנחת אבנים וגדרות על הכביש, הבערת צמיגים, השלכת בלון גז, גרימת נזק לתשתיות, ריסוס כתובות לאומניות ועוד.
הנאשמים - פיראס אסביחאת (26), מוחמד אבו מסאלם (41), סארי אלסייד (26), עבד אל פתאח (20) ויוסף אבו קיעאן (23) - יחד עם אחרים, בשעות הלילה ולמשך מספר שעות, הפילו 12 עמודי תאורה בגובה של כ-12 מטר כל עמוד ובמשקל של כ-270 קילוגרם, בקטע כביש 31 שבסמוך למחלף חורה. חלק מהעמודים נפלו על הכביש וחלק נשארו מחוברים בחלקם לבסיס, אך מוטים מעל הכביש, והיוו סיכון ממשי לנהגים. 12 עמודי תאורה נוספים הופלו גם הם באזור על ידי אחרים.
2 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נהגים שנסעו במקום נאלצו לעקוף את העמודים או לעבור תחתם במקומות שהדבר אפשרי בכדי שלא להיפגע מהם. בנוסף, הנאשמים פתחו 24 אומים שמקבעים את תורן התאורה במחלף חורה במשקל של כ-3,500 ק"ג במטרה להפילו על הכביש. בנוסף, שברו את מנעול ארון החשמל של תורן התאורה והציתו את ארון החשמל שנמצא בבסיס תורן התאורה.
עוד עולה כי לאחר הפלת עמודי התאורה, הם עמדו עם אבנים בצידי הכביש, שאלו את המשתמשים אם הם ערבים או יהודים ויידו אבנים על היהודים. כמו כן ריססו על תורן התאורה כתובות בערבית: "אלוהים גדול, ניצחון לפלסטין" וכן את דגל פלסטין. את החקירה נגדם ניהלה תחנת העיירות במשטרה.
הפרקליטות מייחסת להם עבירות מעשה טרור של היזקים מיוחדים, מעשה טרור של הצתה ומעשה טרור של סיכון חיי אנשים במזיד בנתיב תחבורה. בשלב המעצר ציין בית המשפט כי "מדובר במעשים חמורים אשר בנס לא גבו חיי אדם או הובילו לפגיעות בגוף". שווי הנזק המיידי שגרמו הנאשמים במעשיהם הוא 492 אלף שקל.
המעשים אירעו במסגרת גל הפרות סדר והתפרעויות אלימות ברחבי הארץ על רקע לאומני-גזעני בעת מבצע שומר החומות נגד חמאס בעזה, ובעת שישראל מצויה תחת מתקפה של אלפי רקטות. בכתב האישום צוין כי במחוז הדרומי ארעו עשרות הפרות סדר, שהניבו בפרקליטות מחוז דרום עד כה כ-40 כתבי אישום כנגד כ-70 נאשמים.