יחיאל טפירו ועו"ד אמיר בירמן הורשעו היום (שלישי) בגניבה בידי מורשה בסכום של כ-45 מיליון שקלים, בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות של כספי משקיעים בסך של כ-80 מיליון שקלים, בעבירות מנהלים בתאגיד, ובעבירות של גיוס משקיעים ללא תשקיף בפרשת "קרן אור".
שופט בית המשפט המחוזי בת"א חאלד כבוב קבע כי בשנים 2014-2012 גייסו טפירו ובירמן, באמצעות חברת ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ, שגייסה משקיעים תחת השם "קרן אור", כ-80 מיליון שקלים מכ-600 משקיעים.
1 צפייה בגלריה
גנבו עשרות מיליונים ממשקיעים
גנבו עשרות מיליונים ממשקיעים
גנבו עשרות מיליונים ממשקיעים
(צילום: shutterstock)
כבוב קבע כי הגיוס נעשה ללא פרסום תשקיף כדין, אגב הבטחת תשואה גבוהה וידועה מראש ותוך הצגת מצגי שווא בדבר מאפייני ההשקעה. טפירו ובירמן התחייבו כי הכספים יושקעו בפרויקטים של תמ"א 38 ובאשראי חוץ-בנקאי, אולם בפועל חלק ניכר מהכספים שימש לביצוע החזרים למשקיעים, למימון הוצאות תפעול, לצרכיהם האישיים של טפירו ובירמן וכן לשימושים נוספים שלא תאמו את המצג שניתן למשקיעים.
לפי האישום טפירו גייס את הכספים באמצעות סוכני ביטוח שעבדו בחברה שבבעלותו, ואילו בירמן היה מאתר עסקאות שבהן יושקעו הכספים והיה אחראי על השירותים המשפטיים. לטענת הפרקליטות, שיעור ניכר מהכספים יועד בפועל לפירעון התחייבויות אישיות של השניים, ולשימושים שחורגים מהמצג שהציגו למשקיעים.
בית המשפט קבע כי טפירו "ניצח בגאון על מערך גיוס הכספים של החברה, והיה מעורה בפעילותה עד השקל האחרון". כן ציין כי במעשיו של טפירו היה פן מחמיר, שנבע מכך שהמשיך בפרסומים נרחבים והגדיל את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים, "חרף העובדה שלא הצליח לעמוד בהתחייבויותיו כלפי המשקיעים בתקופה הראשונה מבלי להמשיך ולגייס כספים ממשקיעים חדשים, על שום שלא ידע שובע ולא עצר לחשוב על משקיעיו".
בית המשפט קבע כי טפירו "ניצח בגאון על מערך גיוס הכספים של החברה, והיה מעורה בפעילותה עד השקל האחרון". כן ציין כי במעש יו של טפירו היה פן מחמיר, שנבע מכך שהמשיך בפרסומים נרחבים והגדיל את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים, "חרף העובדה שלא הצליח לעמוד בהתחייבויותיו כלפי המשקיעים בתקופה הראשונה מבלי להמשיך ולגייס כספים ממשקיעים חדשים, על שום שלא ידע שובע ולא עצר לחשוב על משקיעיו". וכלכלה. החקירה נוהלה על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.