היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, אמר בצהריים (ראשון) על המגעים להידברות סביב המהפכה המשפטית כי "עדיף לא להגיע לפשרה מאשר פשרה גרועה". לדברי מנדלבליט, "אני תמיד בעד פשרה ובעד הידברות, אבל אי אפשר להתפשר על כך שהממשלה תמנה שופטים משלה ויועצים משפטיים משלה. אי אפשר בשום דרך שהיא להתפשר על העצמאות של מוסד היועץ המשפטי לממשלה ועל עצמאות בית המשפט העליון".
1 צפייה בגלריה
מנדלבליט בפורום בכירי אוניברסיטת חיפה
מנדלבליט בפורום בכירי אוניברסיטת חיפה
מנדלבליט. "כשביקשתי למסד עקרונות מהכרזת העצמאות אמרו שלא יחשבו לפגוע בהם"
(צילום: יניב קופל)
מנדלבליט, שנאם בפורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה במשרד עורכי דין פישר (.FBC & Co), הזהיר כי "אם מדינת ישראל רוצה להיות מנודה ממשפחת העמים - שהממשלה תחליט שהיא מצפצפת על פסק דין או צו מניעה של בית המשפט העליון. המחירים של צעד כזה יהיו הרסניים ולכן אני מאמין שהם לא יעזו לעשות כך. ואם הם כן יעשו זאת, כל אחד ואחת מאיתנו יצטרך לקבל החלטות מאוד קשות".
עוד ציין כי מדינת ישראל הוקמה, כפי שעולה מהכרזת העצמאות, כמדינת הלאום של העם היהודי וכמדינה דמוקרטית וליברלית. "כשביקשי למסד בחוק את העקרונות הללו אמרו לי שאין צורך, שאף אחד לא יחשוב לעולם לפגוע בהם, והנה כעת מבקשים לפגוע בהם", אמר עוד מנדלבליט.
לדבריו, מי שנמצא ב"קו ההגנה הראשון" על ערכי מגילת העצמאות הם מוסד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון, אולם צעדי החקיקה המקודמים כיום מבקשים לפגוע בעצמאות של שני גופים אלה. "פגיעה בעצמאות מוסד היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון יביא למצב שבו נפסיק להיות דמוקרטיה. נהפוך לדיקטטורה. אם היועצים המשפטיים ממונים על ידי הממשלה והשופטים ממונים על ידי הממשלה, מה נשאר ממגילת העצמאות? זה הופך להיות נייר שאפשר לזרוק לפח", אמר.

לשאלה איך יסתיים הוויכוח סביב החקיקה אמר היועמ"ש לשעבר שיש בו "אופטימיות זהירה", והוסיף: "זה מאוד מעודד לראות שיש חלקים גדולים בעם שמבינים את הדבר הזה. אנחנו נמצאים כעת ב'מאני טיים' וזה יקרה מהר מאוד. החוק הראשון, ככל הנראה מינוי שופטים, יעבור בקרוב ואז בית המשפט יוציא נגד ההחלטה הזו צו מניעה. וכמו שאמרתי, במידה שהממשלה לא תקבל את פסיקת בית המשפט העליון, מדינת ישראל סיימה את סיפורה כחלק ממשפחת העמים. המחירים לכך יהיו הרסניים ואני מאמין ומקווה שלא נגיע לכך".
דברי היועמ"ש לשעבר הגיעו בזמן שיו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שמנסה להביא לפשרה לגבי המהפכה המשפטית. בדיון בוועדת החוקה הבוקר כינה רוטמן את ההצעות לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וההצעה שתקבע שבית המשפט לא יוכל לפסול חוקי יסוד "יחסית טריוויאליות".
על נאום נשיא המדינה, שקרא להוריד מסדר היום את מתווה החקיקה שמקודם בוועדה שלו, אמר רוטמן: "מאוד לא הסכמתי עם הדברים שלו, אבל אני עדיין קשוב למה שיגיד. אנחנו לא סוגרים את הדלת, לא משנה כמה מדברים נגדנו וכמה הפערים גדולים. אנחנו מאמינים שבמו"מ אפשר להגיע לפתרון, אם אנשים יחליטו שהם רוצים את טובת המדינה ולא לשרוף את המדינה. מקווה שכך יהיה".