תחת הכותרת "בדיקטטורה אין חופש תנועה", מפגינים נגד המהפכה המשפטית חסמו הבוקר (יום חמישי) במשך כשעתיים את נמל חיפה לכניסת אוניות ויציאתן - כחלק מ"יום ההתנגדות" שבו מתקיימות מחאות בשורת מוקדים ברחבי הארץ. בין המוחים גם מפקדי חיל הים לשעבר, עמי איילון ודודו בן בעש"ט, לצד יוצאי החיל והשייטת.
בהפגנה בנמל חיפה משתתפים עשרות כלי שיט, יאכטות, סאפים וקייאקים. המוחים הדליקו אבוקות בים, וקראו סיסמאות נגד המהפכה המשפטית. במקביל, השיטור הימי חילק קנסות לכלי השיט החוסמים. כל נתיבי התעבורה הימית לנמל כבר נפתחו מחדש, ומטעם חברת "תעבורה ימית חיפה" שמנהלת את הנמל נמסר כי "כניסה ויציאה של אוניות מהרציפים מתבצעת כסדרה על פי לוחות הזמנים ותוכניות העבודה היומיות, ובהתאם לכללי השיט".

עמי איילון, מפקד חיל הים וראש השב"כ לשעבר, אמר כי "הפלגנו בשביל מדינת ישראל כדי להגן עליה, אבל לדיקטטורה אנחנו לא מפליגים. מי שגורם לשיבושים זה לא אנחנו. אנחנו פשוט אומרים לנתניהו לעצור, כי אנחנו לא רוצים להיות שם". לדברי איילון, "אנחנו יצאנו, הפלגנו, נלחמנו ונהרגנו על מנת שמדינת ישראל תהיה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות. תמונת הניצחון היא היום שאחרי, שבו כולנו נמשיך לחיות את המפעל הציוני ברוח מגילת העצמאות ביחד".
6 צפייה בגלריה
חסינת נמל בחיפה
חסינת נמל בחיפה
החסימות בנמל חיפה
(צילום: רויטרס)
מוטי דיאמנט, יוצא שייטת שהגיע להפגין, אמר לאולפן ynet כי המפגינים קוראים לשר הביטחון יואב גלנט להשמיע קול ברור נגד התוכנית להחלשת מערכת המשפט. "באנו לסגור את הנמל כי יואב גלנט נמצא בצלילה ובכיוון הלא נכון. אני הייתי חניך כשגלנט היה מפקד השייטת ולכן אני עדיין לא מצליח להבין איך הוא לא איתנו במאבק הזה".
רס"ן במיל' אורה פלד נקש, החובלת הראשונה בצה"ל אמרה כי "כל אחד זועק פה מדם ליבו. כולנו רוצים לעשות את הטוב ביותר, הדאגה שאתם רואים ביום השיבוש הזה היא סביב דמותה היסודית של המדינה שלנו". פלד נקש הוסיפה כי "אנחנו מרגישים שהמדינה לכיוון עלייה על שרטון. הים הוא עורק חשוב לכניסה לישראל, ואנחנו רוצים להפגין ולהראות מה משמעות ניתוק המדינה באמצעות שיבוש הכניסה אליה".
6 צפייה בגלריה
משט בחיפה
משט בחיפה
מפקדי חיל הים לשעבר בהפגנה
6 צפייה בגלריה
חסינת נמל בחיפה
חסינת נמל בחיפה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חוסמים אונייה בנמל חיפה
חוסמים אונייה בנמל חיפה
( צילום: אביהו שפירא)
כשיצאו הסירות מהמעגן, קראו בצעקות כמה דייגים לעבר המפגינים: "לא צריך לערבב פוליטיקה וצבא. חבל שאתם עושים ככה". פלד נקש השיבה להם כי "זה לא אנחנו התחלנו. אנחנו שומרים על המדינה ששטה לכיוון מסוכן". עם זאת, לאחר מכן ציינה כי "אני באופן אישי לא חושבת שזה ששירתתי שירות משמעותי נותן לי איזשהו קול או זכות יותר מהאיש בנמל שחושב אחרת ממני. להיפך, הוא אחי, בוא, בוא נפגיש ביחד. אתה תפגין בעד הדברים שאתה חושב שיקדמו את מדינת ישראל ואני אפגין נגד הדברים. אני חושבת שבאמת בסוף כולנו פה באותה סירה".
ליאור נצר, לשעבר מפקד סירת טילים ומפתח מערכות לחימה בחיל הים, אמר כי "אנחנו מרגישים שאנחנו נלחמים על המדינה שלנו. המדינה מאבדת את הצביון שלשמה יצאתי להגן עליה ואני מרגיש את אותה תחושת ציונות שליוותה אותי אז". הוא הוסיף כי "אנחנו בתקופת משבר חברתי, אבל אני מאמין שנדע לצאת מהמשבר הזה. אנחנו לא מחפשים תמונת נצחון, כולנו אחים וצריכים לחפש את ההסכמות והמכנה המשותף ולהבין שחלק ממה שאנחנו חווים זו אידאלוגיה קיצונית שאיננה נחלת הרוב. אני קורא למנהיגים לחוקק חוק שמגן על מגילת העצמאות, זה צו השעה".
שחף קושינסקי, בן 34 מתל אביב, סיפר כי הגיע לחסום את נמל חיפה מכיוון ש"כשרכבת הדיקטטורה מתקדמת קדימה, אנחנו לא יכולים לתת למדינה להמשיך לסדרה, לא במשמרת שלנו. לעומת מה שקורה במדינה, זה באמת שיבוש זניח". לדברי קושינסקי, "תמונת הניצחון זה שתהיה לנו מדינה דמוקרטית ולא שסועה ושלא נגיע למצב של קרע בעם. יש לי בבית ילד בן ארבעה חודשים ואני מאוד מאוד מקווה שאני אמשיך להיות גאה במדינה הזאת, ושאני ארצה לחנך אותו פה".