בעוד עדות למתיחות ההולכת וגוברת בין הכוחות הרוסיים לכוחות האמריקניים הפועלים בסוריה, רוסיה האשימה הבוקר (יום ה') כי יש לה מידע על כך שארה"ב מתגברת את הנוכחות הצבאית שלה בארצו של בשאר אסד. את ההאשמה השמיע שליחו המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסוריה, אלכסנדר לברנטייב, ובדבריו שצוטטו בסוכנות הידיעות הרוסית RIA הוא טען כי תגבור הכוחות האמריקניים נעשה הן בצפון-מזרח סוריה והן בבסיס א-תנף שבדרום-מזרח המדינה. לברנטייב טען גם שאותו בסיס נמצא תחת "כיבוש לא-חוקי וממושך" על ידי האמריקנים.
3 צפייה בגלריה
מטוס קרב F-22 ארכיון
מטוס קרב F-22 ארכיון
מטוס קרב מדגם F-22. "מפגן כוח" אמריקני בתגובה להתנהגות האגרסיבית של הטייסים הרוסים בשמי סוריה
(צילום: BlueBarronPhoto/shutterstock)
הטענה החדשה שמשמיעה כעת מוסקבה מגיעה על רקע האשמותיה של ארה"ב בחודשים האחרונים ולפיהן טייסי קרב רוסים מפרים את כללי ההתנהגות המוסכמים בין הצדדים בשמי סוריה – שמטרתם למנוע עימות ישיר בין המעצמות הגרעיניות – ומתקרבים בצורה מסוכנת, כשהם חמושים בפצצות וחימושים אחרים, למטוסי הקרב האמריקניים ו"מטרידים" אותם, או חולפים מעל הכוחות האמריקניים שעל הקרקע.
בחודש שעבר דווח בתקשורת האמריקנית כי בתקרית נדירה ביותר – הראשונה מסוגה שידוע עליה בסוריה – טיל נ"מ רוסי שוגר בנובמבר אשתקד לכיוונו של מל"ט אמריקני מדגם MQ-9, והתפוצץ במרחק של 12 מטר בלבד מכלי הטיס המתקדם. המל"ט, כך דווח, לא הופל – אבל ניזוק בעקבות הפיצוץ.
3 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים בסוריה
חיילים אמריקנים בסוריה
מוצב אמריקני בסוריה, ארכיון. ממשיכים להיאבק בדאעש, ומסייעים לכורדים
(צילום: AFP)
ארה"ב מזהירה מהתנגשות שעלולה להתרחש בשל ההתנהגות האגרסיבית לדבריה של הכוחות הרוסיים, ובשבוע שעבר הודיעה כי בתגובה תשלח לסוריה מטוסי קרב חמקניים מדגם F-22. בהודעה על המהלך מסר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, CENTCOM, כי הוא נעשה כמפגן כוח "רב שכבתי" בעקבות ההתנהגות הרוסית, אותה כינה "לא מקצועית ומסוכנת", והוסיף כי המטוס המדובר הוא "הטוב ביותר בעולם" מבין דגמי הדור החמישי של מטוסי הקרב.
רק אתמול האשים גנרל אמריקני בכיר, אלקסוס גרינקוויץ', שעומד בראש הכוחות האוויריים המשולבים של פיקוד המרכז האמריקני, כי הרוסים מתנהגים בצורה "ליצנית" בשמי סוריה, באופן שעלול להביא לתאונות או עימות לא-מכוון. לדבריו תקריות שבהן טייסים רוסים מתנהגים בצורה מסוכנת או מתגרה בשמי סוריה מתרחשות לעתים כמה פעמים ביום אחד. הוא הביע חשש שהדבר רק יחמיר בעתיד.

בארה"ב מקשרים בין ההתנהגות הרוסית האגרסיבית בשמי סוריה למתיחות השיא מול מוסקבה בעקבות המלחמה באוקראינה. בשיחה אתמול עם כתבים טען הגנרל גרינקוויץ' כי תרמה לכך התקרית שאירעה בשמי הים השחור במרץ השנה, לא הרחק מאוקראינה, שבה מטוס קרב רוסי התנגש במל"ט אמריקני וגרם לו להתרסק. הטייסים הרוסים מאותה תקרית קיבלו אחר כך אות כבוד, ולדברי גרינקוויץ' בכך נתנה ההנהגה הרוסית עידוד להתנהגות שכזו גם מצד הטייסים שלה בסוריה.
גרינקוויץ' סבור כי גם לברית המתהדקת בין מוסקבה לאיראן – שתיהן בעלות בריתו של הרודן הסורי אסד – יש קשר להתנהגות המסוכנת של הרוסים. לדבריו, כיוון שרוסיה משתמשת יותר ויותר במל"טים מתאבדים מתוצרת איראן במסגרת המלחמה באוקראינה, היא נאלצת לפעול באופן שייטיב עם האינטרסים האיראניים. "שניהם רוצים לראות אותנו מחוץ לסוריה", אמר הגנרל האמריקני בכנס ביטחוני בשבוע שעבר בקליפורניה. "אין שום סיכוי שהם ידחקו אותנו אל מחוץ למרחב האווירי", הדגיש, "אני לא חושב שהם רוצים סכסוך ישיר עם ארה"ב, ואנחנו בהחלט לא רוצים סכסוך ישיר עם רוסיה".
3 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים צבא ארה"ב  ב צפון-מערב סוריה ליד מעבר הגבול סמלקה עם האזור הכורדי האוטונומי בעיראק ב-1 בנובמבר
חיילים אמריקנים צבא ארה"ב  ב צפון-מערב סוריה ליד מעבר הגבול סמלקה עם האזור הכורדי האוטונומי בעיראק ב-1 בנובמבר
הלוחמים האמריקנים בסוריה. נמצאים שם בסביבות 900, לצד קבלנים פרטיים וכוחות מיוחדים
(צילום: AFP)
ארה"ב מחזיקה בסביבות 900 לוחמים על אדמת סוריה, לצד מספר לא ידוע של קבלנים פרטיים. גם כוחות אמריקניים מיוחדים פועלים מעת לעת במדינה מוכת הקרבות, אבל לרוב הדבר נעשה ביחידות קטנות, והם לא נכללים במניין הרשמי. ארה"ב פועלת בסוריה מאז 2015, כחלק מהקואליציה הבינלאומית שהוקמה אז במטרה להביס את "החליפות האיסלאמית" שהקים ארגון הטרור דאעש. מאז הבסתו ב-2019, הכוחות האמריקניים ממשיכים לפעול שם על מנת לסייע לבעלי בריתם הכורדים ולמנוע מדאעש דריסת רגל מחודשת.