נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען הערב (שישי) כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אינו יהודי, ואמר כי חבריו מאמינים שהוא "חרפה" לעם היהודי. "יש לי הרבה חברים יהודים עוד מהילדות. הם אומרים 'זלנסקי אינו יהודי, הוא חרפה לעם היהודי'", אמר פוטין בפורום הכלכלי בסנט פטרסבורג. "זה לא בדיחה ולא אירוניה".
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין, היום
(צילום: רויטרס)
שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אמר ל-ynet בתגובה לדברי פוטין: "אני חושב שזאת פרובוקציה ברורה בסגנון קג"ב ותעמולה עלובה. צריך לקחת בחשבון שהוא מנסה לחבל ביחסים בין ישראל לאוקראינה לפני ביקור רעיית הנשיא זלנסקי בישראל ועשה את זה במכוון לפני שבת. אנו מצפים מממשלת ישראל לגנות בלשון חריפה את הדברים של הנשיא פוטין, אחרת זה עלול להביא לדחייה או ביטול של ביקור רעיית הנשיא זלנסקי בישראל". רעייתו של זלנסקי, אולנה, אמורה להגיע לישראל בשבוע הבא.
עוד אמר קורניצ'וק: "זלנסקי לוקח באופן אישי את הדברים של פוטין. הדברים של פוטין הם אנטישמיים והם נגד העם היהודי. אני חושב שהעם בישראל צריך להיות גאה בנשיא אוקראינה שהוא ממוצא יהודי שמגן באומץ לב על מולדתו. כשהוא תוקף את זלנסקי הוא תוקף את העם היהודי. אנו באותו צד של המתרס".
בדבריו בסנט פטרסבורג, הוסיף פוטין כי "היום ממוקמים על הפודיום של גיבורי אוקראינה נאו נאצים, שהמשיכו את דרכו של היטלר. בשואה הושמדו שישה מיליון יהודים - ומיליון וחצי מהם הושמדו באוקראינה. בעיקר בידי אנשי בנדרה (סטפן בנדרה - לאומן אוקראיני ששיתף פעולה עם הנאצים)". זלנסקי עצמו, שאמר בעבר שכמה מהאחים של סבו נרצחו בשואה, דחה בחריפות את הטענות הרוסיות לפיהן הוא תומך בנאו נאצים באוקראינה.
2 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
השגריר בישראל יבגן קורניצ'וק. "כשזלנסקי מותקף - העם היהודי מותקף"
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
השר לשעבר וחתן פרס ישראל נתן שרנסקי כתב בחשבון הפייסבוק שלו בתגובה לדברי פוטין כי"האוקראינים יכולים להתגאות בבחירתם בנשיא יהודי, שמאחד את העם האוקראיני במאבק קשה נגד תוקפנות ברברית. אנחנו היהודים יכולים להיות גאים בכך שנציג של עמנו ממלא תפקיד היסטורי ייחודי כל כך בגיוס - לא של העם האוקראיני - אלא של כל העולם החופשי כדי להגן על עתידנו המשותף".
מי שאמר דברים דומים בעבר בממשלו של פוטין היה שר החוץ שלו, סרגיי לברוב, שטען כי יהדותו של זלנסקי אינה שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים נאצים. הצהרתו החריגה של לברוב בשנה שעברה כללה טענות שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב צוטט בתקשורת האיטלקית באומרו: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי". שר החוץ דאז יאיר לפיד אמר באולפן ynet אחר כך כי "זו התבטאות בלתי נסלחת, שערורייתית, שגיאה היסטורית איומה ואנחנו מצפים להתנצלות".
התבטאות חריגה נוספת שהשמיע לברוב הייתה בחודש ינואר האחרון, אז אמר כי ארה"ב הרכיבה קואליציה של מדינות אירופאיות במטרה לפתור את "השאלה הרוסית" - כפי שאדולף היטלר רצה לפתור את "השאלה היהודית". אותה "שאלה" הובילה ליצירת "הפתרון הסופי" להשמדת יהודי אירופה, ולהקמת מחנות ההשמדה.
בדבריו בפורום הכלכלי בסנט פטרסבורג הוסיף פוטין כי רוסיה יכולה להשמיד חלקים במרכז קייב אם תבחר לעשות זאת, אבל טען שרוסיה החליטה שלא - ממגוון סיבות. עוד אמר פוטין כי רוסיה יכולה באופן תיאורטי להשתמש בנשק גרעיני אם תרגיש איום על שלמותה הטריטוריאלית או על קיומה, אך אין לה צורך להשתמש בהם.