משרד הבריאות שלל היום (ראשון) לצמיתות את רישיונו של הפסיכולוג יוסף לזר (52), מרצה לשעבר במכללת תל-חי, שריצה שנתיים מאסר לאחר שהורשע כי ניצל וביצע עבירות מין בסטודנט שביקש את עזרתו. בעקבות הרשעתו, ועדת משמעת של המשרד החליטה למחוק את שמו של לזר מפנקס הפסיכולוגים. מאחר שלזר לא ערער על ההחלטה והמועד לכך חלף, החל מהיום הוא לא יוכל לשמש עוד כפסיכולוג.
הפרשה החלה בשנת 2013, אז הצעיר שלמד באותה עת במכללה פנה ללזר וביקש ממנו סיוע כפסיכולוג. לאחר מכן, לזר פעל במשך שנים באופן שיטתי כדי להגביר את הקרבה ביניהם, ולגרום לסטודנט לפתח תלות בו. בין היתר, הוא גרם לו לצמצם את קשריו החברתיים, גם עם בני משפחתו וכן עם צעירה שניהל עימה יחסים רומנטיים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. השופטת מתחה ביקורת על הפסיכולוג: "טענה נלוזה"
אילוסטרציה. השופטת מתחה ביקורת על הפסיכולוג: "טענה נלוזה"
אילוסטרציה. השופטת מתחה ביקורת על הפסיכולוג: "טענה נלוזה"
(צילום: shutterstock)
בהמשך "חשף" לזר בפני הסטודנט כי הוא פועל כסוכן מוסד, וביקש ממנו לטפל במשפחתו ולדאוג לסידורי הלוויה שלו במידה וייהרג במהלך פעילותו. מאוחר יותר בדה סיפור נוסף כי חלה בסרטן סופני, ואף הציג בפני הצעיר מסמך מזויף שעל פיו מינה אותו כאפוטרופוס. עוד טען כי הוא נכנס לניתוח, ובאותה תקופה נשלחו לסטודנט מסרונים מ"אנשי מוסד" שעבדו עמו לכאורה, והדריכו את הצעיר כיצד לנהוג בלזר בעת אשפוזו.
לאחר שכרך את חייו של הסטודנט בחייו שלו עם בדיות אלו, לזר הזמין אותו בשני מקרים ל"טיפולים" בביתו, שבמהלכם עישן עמו מריחואנה וביצע בו עבירות מין. במהלך משפטו, לזר טען כי הסטודנט היה המאהב שלו, אך השופטת דחתה את טענתו זו ואף כינתה אותה "נלוזה". בשנת 2019 בית משפט השלום בקריית שמונה גזר על לזר שנתיים מאסר בפועל, שבעה חודשי מאסר על תנאי, וכן פסק כי יפצה את הסטודנט ב-150 אלף שקלים.
השופטת, רות שפילברג כהן, קבעה בגזר הדין כי מעשיו של לזר היו "על גבול האכזריות והניצול", והוסיפה כי המעשים המיניים עצמם אמנם לא היו מהחמורים ביותר, אך המרמה שנלוותה אליהם הייתה חריגה וקיצונית. "הנאשם בדה אשפוזים וניתוחים שלא היו, ו'סוכני מוסד' שליוו אותו לבית החולים ו'עדכנו' את המתלונן האומלל על כך שהנאשם מרחף בין חיים ומוות", כתבה השופטת. "מצג השווא הממושך נועד לשמר את שליטתו בקורבן ואת תלותו של זה בו", הוסיפה.
התובע הראשי של משרד הבריאות, תומר דגני, אמר כי "אנו רואים בחומרה רבה פגיעה מינית שכזו, ומעמידים את הטיפול בנושא זה בראש סדר העדיפויות שלנו". עוד הוסיף דגני כי "יש חשיבות רבה לכך שהסביבה הטיפולית תהיה בטוחה למטופלים, ובמיוחד בטיפול פסיכולוגי, בו הם חשופים רגשית בפני המטפל. התביעה המשמעתית במשרד הבריאות תפעל למצות את הדין עם בעלי מקצועות בריאות שייפגעו מינית במטופליהם".