ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה אתמול (חמישי) את התקנות שלפיהן התו הירוק יבוטל בכמה מקומות, ובמקומו יחול התו הסגול - שמגביל את כמות האנשים אך לא מתנה את כניסתם בהיותם מחוסנים, מחלימים או נבדקים. עם זאת, תוך כדי הדיון התגלו שתי תקלות אבסורדיות שגורמות לעוול לבעלי העסקים - שאף העלו זאת בפני הוועדה.

האבסורד התגלה אחרי שלהפתעת איגוד המסעדות, ובניגוד לסיכומים מוקדמים, קבינט הקורונה אישר תקנות שלפיהן במסעדה שבה שטח של עד 100 מ"ר בחוץ לא תהיה מגבלת תפוסה, ואילו במסעדה שבה יש יותר מ-100 מ"ר מקום בחוץ תחול הגבלה של אדם אחד בכל שבעה מ"ר. הדבר מייצר מצב חסר היגיון, שבו דווקא מסעדה גדולה ורחבה תוכל להושיב כ-14 איש בלבד על שטח של 101 מ"ר, בעוד מסעדה קטנה עם פחות מקום תוכל להכניס אנשים ללא שום הגבלה.
קבינט הקורונה אישר את התקנות למרות האבסורד, והן הגיעו אתמול לוועדת החוקה. מי שהסב את תשומת ליבם של משתתפי הוועדה הוא יו"ר איגוד המסעדות שי ברמן, והוא הסביר לחברי הוועדה את הבעיה בהחלטה. נציגי משרד הבריאות בדיון אף הודו כי ישנה טעות, וכי "זה לא הגיוני" - אך התקנות אושרו בכל זאת.
2 צפייה בגלריה
מסעדות בנתניה פתוחות עוד לפני התאריך שיש אישור לפתוח
מסעדות בנתניה פתוחות עוד לפני התאריך שיש אישור לפתוח
"קבינט הקורונה צריך להתכנס מיד ולשנות את האיוולת הזו". מסעדה בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
תקלה נוספת בתקנות החדשות היא שחובת סריקת הברקוד של התו הירוק נדחתה בגלל תקלות טכניות ל-17 באוקטובר, אך ללקוחות בלבד - כלומר, המקום מחויב לבדוק שלעובדיו יש תו ירוק חדש גם אם לא הצליחו להנפיק כזה בשל התקלות.
ברמן אמר כי "ההחלטה שהתקבלה בקבינט הקורונה ואושרה כלשונה בוועדת חוקה, מנוגדת לחלוטין להסכמות בין משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות כפי שהובאה אלינו בימים האחרונים וקיבלה את הסכמתנו. קבינט הקורונה צריך להתכנס מיד ולשנות את האיוולת הזו, טרם כניסת התקנות לתוקף ביום שני הקרוב. אין לנו ספק שהחלטה זו, אם לא תשונה, תגיע לראש מצעד ההחלטות ההזויות שקיבלו ממשלות ישראל האחרונות מאז החל משבר הקורונה - ומדובר בתחרות לא קלה בכלל".
2 צפייה בגלריה
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
מציגים את התו הירוק במקומות בילוי
סריקת התו הירוק החדש נדחתה בגלל תקלה טכנית - אבל לא לעובדים
(צילום: gettyimages)
יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב, מסר בתגובה: "הדיון המעמיק בוועדת החוקה נועד בדיוק על מנת לבחון לעומק את התקנות ולוודא שלא נפלו בהן כשלים. סוגיית ההושבה בשטחים הפתוחים של המסעדות והתו הירוק לעובדים (לשבועיים הקרובים) צריכות לבוא על פתרונן. נושא זה נמצא בדיון בינינו לבין משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה ויימצא לזה פתרון כבר בראשית השבוע".
לדברי קריב, "יש לברך את הממשלה על ההקלות בתו הירוק בשטחים הפתוחים. הדבר יגביר את אמון הציבור במדיניות הממשלה ויקל על בעלי העסקים והציבור הרחב. תיקון התקנות בראשית השבוע יסדיר את הסוגיות הנדרשות ויאפשר את היישום המלא של המדיניות החדשה".
לפי התקנות שאושר בוועדה, התו הירוק יבוטל בחללים פתוחים במסעדות ובבריכות שחייה מקורות מ-11 באוקטובר, ובמקומו ייעשה שימוש בתו הסגול. החל מהלילה בחצות הוסר התו הירוק גם מאטרקציות בחלל פתוח ויוחל בהן תו סגול. התו הירוק הוסר גם מביקור בתי ספר בקפסולות במוזיאונים ומהשאלת ספרים בספריות.
פורסם לראשונה: 23:53, 07.10.21