בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב עשויה להיות צעד בדרך ל"עולם בטוח ושפוי יותר", אך האנושות עדיין קרובה מתמיד לאסונות גרעיניים ואקלימיים. כך קבעו המדענים האחראים על "שעון יום הדין", המסמל את גודל האיום הנשקף לאנושות מדי שנה.
"שעון יום הדין" של ארגון "ביטאון מדעני האטום" מתקתק מאז 1947. בשנה שעברה הזיזו המדענים את מחוגי השעון כך שיצביע על 100 שניות לחצות - השעה שמסמלת את האפוקליפסה ואת ההכחדה המוחלטת של המין האנושי. מעולם לא היו מחוגי השעון קרובים כל כך לחצות. היום הודיעו המדענים שבשנה הקרובה יישארו המחוגים במקומם.
2 צפייה בגלריה
 שעון יום הדין ב-2020. גם השנה יצביעו המחוגים על 100 שניות לחצות
 שעון יום הדין ב-2020. גם השנה יצביעו המחוגים על 100 שניות לחצות
שעון יום הדין ב-2020. גם השנה יצביעו המחוגים על 100 שניות לחצות
(צילום: AFP)
בהצהרת המדענים מארגון "ביטאון מדעני האטום", שהוקם ב-1945 על ידי אלברט איינשטיין ומדענים מאוניברסיטת שיקגו, נמסר שמגפת הקורונה חשפה כמה העולם אינו ערוך להתמודד עם מצב חירום עולמי. הארגון הוסיף שהתפשטות תיאוריות קונספירציה ודיסאינפורמציה רק מחריפה את הסכנה הגרעינית והאקלימית שנשקפת לעולם.
"מחוגי שעון יום הדין עדיין מצביעים על 100 שניות לחצות – הכי קרובים שהיו לחצות אי פעם", אמרה רייצ'ל ברונסון, נשיאת הארגון. לדבריה מגפת הקורונה היא "קריאת השכמה היסטורית" לממשלות ולארגונים הבינלאומיים, ודוגמה לכך שהעולם לא ערוך להתמודד עם סכנות חמורות אף יותר שמאיימות על הציוויליזציה - כמו משבר האקלים והנשק הגרעיני.
2 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן במפגש ב-2011. יאריכו את תוקף אמנת הגרעין New Start
(צילום: AP)
נראה שנקודת האור של המדענים היא ניצחונו של ג'ו ביידן וסיום כהונתו של דונלד טראמפ. המדענים בירכו על החלטתו של ביידן להחזיר את ארה"ב להסכם האקלים, ועל הארכת תוקפה של אמנת הנשק הגרעיני New Start בין ארה"ב לרוסיה. "בחירתו של נשיא אמריקני שמכיר בהתחממות הגלובלית כאיום משמעותי ותומך בשיתוף פעולה בינלאומי ובמדיניות מבוססת מדע מציבה את העולם במקום טוב יותר בטיפול בבעיות גלובליות".
כששעון יום הדין החל לתקתק בשנת 1947 הצביעו מחוגיו על שבע דקות לחצות. השנה שבה העולם היה הכי רחוק מ"יום הדין" הייתה ב-1991, בעקבות סיומה של המלחמה הקרה. באותה שנה הצביעו המחוגים על 17 דקות לחצות.