פורום התחבורה הציבורית, המאגד את כלל חברות האוטובוסים בישראל, פנו בשבועות האחרונים אל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה בבקשה שתאשר להם לצמצם פעילות בתקופת החגים הקרובה - על רקע המחסור הצפוי במאות נהגים. בנוסף, ביקשו החברות להקל בקנסות שיוטלו עליהם על אי עמידה בלוחות הזמנים.
3 צפייה בגלריה
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
נהגים רבים בחופש, החברות דורשות לצמצם פעילות בתקופת הרמדאן
(צילום: מוטי קמחי )
מדובר בריטואל כמעט קבוע. כבכל שנה, בזמן הרמדאן ועיד אל-פיטר מאות נהגי תחבורה ציבורית מוסלמים צפויים להיעדר מעבודתם. מדובר בכ-70% מנהגי התחבורה הציבורית, בין אם אלה נהגי חברות האוטובוסים או חברות קבלן שמסייעות לחברות.
השנה, חודש הרמדאן מתאחד יחד עם חופשת הפסח וחג הפסחא – הכוללים חופשים עבור עובדים מוסלמים, יהודים ונוצרים.
"בחגים המוסלמים נהגים אלו זכאים לחופשה על פי חוק ולא ניתן להתעלם מזכותן זו", ציין יו"ר הפורום יער אמיר. "מניסיון העבר, רובם ככולם מממשים ועומדים על זכות זו".
במכתב ששלח הפורום בשבוע שעבר למשרד התחבורה דרשו חברות האוטובוסים לשנות מהותית את מפת השירות בתקופת הרמדאן והפסח. בשנים עברו החברות עבדו בתקופה זו בהיקף של 40%, באישור המשרד, אך לדברי אמיר יש צורך בשינוי משמעותי יותר.
3 צפייה בגלריה
אוטובוסים בסכנין. "החברות נאלצות למתוח את אבריהן למקסימום ולנצל כל רזרבה קיימת"
אוטובוסים בסכנין. "החברות נאלצות למתוח את אבריהן למקסימום ולנצל כל רזרבה קיימת"
אוטובוסים בסכנין. "החברות נאלצות למתוח את אבריהן למקסימום ולנצל כל רזרבה קיימת"
(ליהי קופניק)
"הפחתת מפות השירות שנעשית על ידכם במשורה, עדיין מותירה את החברות במצב שהן נאלצות 'למתוח את אבריהן' למקסימום ולנצל כל רזרבה קיימת, ואת כל המשאבים על מנת לכסות את היקף השירות הנדרש, ואף זאת בקושי ובדוחק", נכתב במכתב.
החברות דורשות מהמשרד לקבוע את היקף השירות באופן פרטני לכל חברה ולכל אשכול תחבורה ציבורית, בהתאם לכמות הנהגים הזמינה אצל המפעיל ואצל קבלני המשנה שלו.
בנוסף, דורשות החברות לבטל את מדיניות שילוש הקנסות שמשית המשרד על חברות שלא עומדות בלוחות הזמנים שנקבעו. "בהיעדר רזרבה תפעולית זמינה לא ניתן לצפות לאפס תקלות ול-100% ביצוע (או קרוב לכך)", ציינו בפורום.
במכתב התייחס אמיר בהרחבה למחסור הניכר במספר נהגי התחבורה הציבורית במדינה ונטען כי אם היו יותר נהגים לא הייתה בעיה. חברות האוטובוסים הזהירו את המשרד כי ללא ההתאמות הנדרשות השירות לציבור ייפגע ונוסעים יעמדו בתחנות ויחכו לאוטובוס שלא יגיע.
3 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית בדואים נגב בדואי פזורה
תחבורה ציבורית בדואים נגב בדואי פזורה
אוטובוס בנגב. אם לא יצומצמו קווים, נוסעים יעמדו בתחנות ויחכו לאוטובוס שלא יגיע
(צילום: רועי עידן)
"פנייתנו למשרד התחבורה למציאת פתרונות דחופים לחודש הקרוב, שעמוס בחגים לכל הדתות, עדיין לא נענתה", אמר אמיר בשיחה עם ynet. "אם לא יימצא פתרון בקרוב אנחנו צפויים לפגיעה משמעותית בתחבורה הציבורית, באמינות השירות ובנוסעים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הנחתה מבעוד מועד את חברות התחבורה הציבורית, שמפעילות את קווי האוטובוס העירוניים והבינעירוניים, להיערך לתקופת ימי צום הרמדאן, במטרה למזער ככל הניתן פגיעה בשירות כתוצאה מקיצור יום עבודתם של נהגים מוסלמים הנוהגים לצום.
"חברות התחבורה הציבורית מחויבות להעמיד לרשות ציבור הנוסעות והנוסעים את השירות הנדרש בכל ימות השנה, בהתאם לימים וללוחות הזמנים שנקבעו על ידי משרד התחבורה.
"משרד התחבורה אישר שינוי בלוחות הזמנים של קווים בתקופת הרמדאן במהלך שעות הערב, בשעות שבירת הצום בלבד. בקשות דומות לשינויים בלוח הזמנים בשעות היום נבחנות באופן נקודתי ומחמיר, במטרה לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בנוסעות ובנוסעים".