ביקור פומבי היסטורי, וגינוי מהמלך לרצף הפיגועים: מלך ירדן עבדאללה השני גינה בפתח פגישתו ההיסטורית היום (רביעי) עם נשיא המדינה הרצוג בארמון אל חוסייניה בעמאן את פיגועי הטרור האחרונים והשתתף בצער המשפחות. עם זאת, בהודעת הארמון הקפידו הירדנים להדגיש שהמלך הביע "גינוי לאלימות על כל צורותיה" וכי "התייחס להתקפות המצערות שכוונות לאזרחים משני הצדדים, כולל המתקפה אתמול".
זאת הייתה הפעם הראשונה שנשיא מדינת ישראל מתקבל לפגישה פומבית בארמון בעמאן עם דגלי ישראל. הרצוג הגיע לעמאן בטיסה במסוק של חיל האוויר והתקבל בטקס רשמי הנפתח במסדר כבוד על רקע דגלי ישראל וירדן. בסיום הפגישה המריא הרצוג חזרה לישראל וחתם את הביקור הקצר במדינה השכנה.
4 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
4 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
עם דגל ישראל בארמון
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
עם הגעתו, קיימו השניים פגישת עבודה בארבע עיניים. בהמשך, קיימו נשיא המדינה ומלך ירדן פגישה מדינית בהשתתפות משלחות שני הצדדים. בפתח פגישתם גינה מלך ירדן את אירועי הטרור האחרונים והשתתף בצער המשפחות.
בפתח הפגישה התייחס נשיא המדינה לגל הפיגועים: "תודה רבה לך, הוד מלכותך, על האירוח החם והחברות, ועל שהזמנת אותי למעמד הייחודי הזה, שלדעתי מבטא את הידידות בין עמנו. סבלנו מהתקפות טרור מתועבות בעשרת הימים האחרונים. 11 חייהם של חפים מפשע נגדעו על ידי התקפות איומות של טרוריסטים שפלים. עלינו להילחם יחד נגד כל סוג של טרור ולשתף פעולה למען ביטחון מדינותינו. זהו יום עצוב בישראל. אזרחים מובאים למנוחות. אני מודה לך על הגינוי שלך כמו של מדינות ומנהיגים רבים, כולל באזורנו, אשר גינו את המתקפה הנתעבת הזו".
לדברי הרצוג, "אנו חולקים ערכים משותפים של שגשוג ושלום, המבוססים על הסכם השלום בינינו, אשר נבנה על ידי המלך חוסיין ז"ל, וכן על ידי ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז״ל. כעת עלינו להתקדם יחד, ואנחנו מציעים אלטרנטיבה. לעומת המראות הנוראיים של אתמול, אנחנו מציעים אלטרנטיבה אחרת של דיאלוג בין אנשים, של כבוד, של שיח אחד עם השני, של להראות לאזור שיכולה להיות דרך אחרת.
"אני תמיד אומר, העובדה שמנהיגים מוסלמים נפגשים יחד עם מנהיגים יהודים ומנהיגים ישראלים היא אלטרנטיבה לתהום השנאה ושפיכות הדמים. ולכן אנו מתקדמים עם השותפויות והדיאלוג בינינו, לעבר שלום ושגשוג לטובת כל עמי האזור, כולל האומות שלנו וכולל שכנינו הפלסטינים".
4 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
נשיא המדינה בארמון המלך
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
4 צפייה בגלריה
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
הרצוג בארמונו של עבדאללה מלך ירדן
(צילום: חיים צח/ לע"מ)
הרצוג אמר בסיום דבריו כי "כאשר אנחנו נכנסים לימים אלו, שקדושים עבור כל שלוש הדתות, עם חג הפסחא, הפסח, וכמובן חג הרמדאן, עלינו לאפשר לכולם לממש את אמונתם בביטחון, בבטחה ובשלווה. לשם כך אנחנו צריכים לפעול. אנחנו יודעים שיש דיאלוג מתמיד בין ממשלת ישראל לממשלתך לעבר המטרה הזו, כמו בין שאר השותפים באזור".
המלך עבדאללה הדגיש את הצורך של כולם לפעול להשגת שלום, כדי שהפלסטינים והישראלים לא ימשיכו לשלם את המחיר, וכדי שהאזור כולו יכול לממש את הפוטנציאל שלו. עוד אמר המלך כי הסכסוך הזה נמשך זמן רב, והאלימות הנובעת מכך ממשיכה לגרום לכאב רב ולהוות כר פורה להקצנה. הוא הביע את הגינוי של ירדן לאלימות על כל צורותיה, והאובדן כתוצאה מכך של קורבנות חפים מפשע. "כל החיים חשובים", אמר המלך.
עוד אמר המלך עבדאללה כי הוא רואה בביקורו של הנשיא הרצוג הזדמנות לדיון מעמיק כיצד להתקדם במאמצים להשגת שלום צודק ובר קיימא, ולבנות עתיד המכיל הזדמנויות מבטיחות לכולם, בו מושג ביטחון משותף, הרחק ממשברים ואלימות. הוא ציין כי לאזור יש הזדמנויות גדולות לשיתוף פעולה ושילוב כלכלי: "עם זאת, תהליך זה אינו יכול להיות מוגבל להיבט אחד על פני השני, כך שכולנו נוכל לעצב את עתידו של המזרח התיכון, וזה חייב לכלול את אחינו הפלסטינים".
לדברי מלך ירדן, "זה מצריך פעולה כדי לשמור על השקט ולהפסיק את כל הצעדים החד-צדדיים המערערים את סיכויי השלום". המלך חזר על הצורך להימנע מכל אמצעי שעלול להפריע לגישה של מתפללים למסגד אל-אקצא במיוחד עם כניסתו של חודש הרמדאן והדגיש את הצורך לא לפגוע במעמד ההיסטורי והמשפטי בירושלים ובמקומות הקדושים לה".
בפגישה נכחו מהצד הישראלי מנכ"ל בית הנשיא איל שויקי, שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס, היועץ המדיני של הנשיא צבי אבינר, המזכיר הצבאי של הנשיא תא"ל עלא אבו-רוכן, יועצת הנשיא לקשרי חוץ שירלי הלר ודוברו של הנשיא נאור יחיא. מהצד הירדני השתתפו, בין השאר, בן דודו של המלך הנסיך ראזי בן מוחמד המשמש כיועצו של המלך לענייני דת, שר החוץ הירדני איימן ספדי ומנהל לשכת המלך ד"ר ג'עפר חסן.