ממשלת הונגריה הדיחה אתמול (יום ב') את ראש השירות המטאורולוגי ואת הסגן שלה, יומיים אחרי שהמדינה דחתה מופע זיקוקים חגיגי בגלל חשש לסופות רעמים. שר הטכנולוגיה לאסלו פלקוביץ', שהשירות המטאורולוגי הלאומי נמצא תחת אחריותו, הדיח את נשיאת השירות קורנליה ראדיץ' ואת הסגן גיולה הורבאט.
השר אמנם לא ציין את הסיבה להדחה, אך ההודעה הייתה יום אחרי שכלי תקשורת שמזוהים עם השלטון מתחו ביקורת על השירות המטאורולוגי בגלל תחזית שגויה – שהתריעה מסופות רעמים ורוחות עזות בבודפשט. התחזית הזאת הובילה לביטול מופע זיקוקים שאמור היה להתקיים ביום שבת על גדות הדנובה בבירת הונגריה, בזמן שבמדינה מציינים את "יום סטפן הקדוש" – חג לאומי. שבע שעות לפני המופע המתוכנן הודיעה הממשלה על דחיית האירוע. היא ציינה שהמופע נדחה בגלל תחזית למזג אוויר סוער. בסופו של דבר הסערה לא הגיעה לבודפשט והיכתה במזרח המדינה.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בודשפט הונגריה
אילוס אילוסטרציה בודשפט הונגריה
החזאים הזהירו מסערה - הממשלה ביטלה את מופע הזיקוקים בבודפשט
(צילום: Shutterstock)
הונגריה הציגה את מופע הזיקוקים המתוכנן כ"גדול ביותר באירופה", ודיווחה שהוא יכלול כ-40,000 זיקוקים. היא הודיעה שהמופע יתקיים במהלך השבוע הנוכחי. האופוזיציה קראה לביטול המופע ואמרה שמדובר בבזבוז מיותר של כסף – בתקופה של קשיים בכלכלה ההונגרית. יותר מ-100,000 הונגרים חתמו על עצומה שקוראת לביטול מופע הזיקוקים.
באתר החדשות ההונגרי "אוריגו" תקפו את החזאים ואמרו שהשירות המטאורולוגי סיפק "מידע מטעה" על מזג האוויר. אנשי השירות המטאורולוגי התנצלו אתמול, וציינו כי "גורם אי-הוודאות" הוא חלק בלתי נפרד מהמקצוע שלהם.
2 צפייה בגלריה
האי מרגרט שנחשף ב נהר הדנובה בעקבות ה מפלס הנמוך ב בודפשט הונגריה בצורת
האי מרגרט שנחשף ב נהר הדנובה בעקבות ה מפלס הנמוך ב בודפשט הונגריה בצורת
החודש בבודפשט: אי נחשף בנהר הדנובה בעקבות הבצורת וירידת מפלס המים
(צילום: AP)
אנדרש פקטה-גיור, מחוקק מהמפלגה הליברלית "מומנטום", לעג להחלטת הממשלה של ויקטור אורבן ומפלגת השלטון הלאומנית "פידס", ואמר: "הם לא יכלו לספק את התחזית הרצויה – ופוטרו. לא, זו לא דיקטטורה במרכז אסיה, זו הונגריה של 'פידס'".
ב-2006 נהרגו חמישה אנשים כסופה השתוללה בחגיגות "יום סטפן הקדוש", וכמה מאות נפצעו. הסופה הובילה לבהלה גדולה בקרב מיליון המשתתפים שהגיעו לחגיגות על גדות הדנובה.