אל בית העלמין הצבאי בבאר שבע הגיעו במהלך היום (שני) כמה משפחות שכולות שהחליטו להפוך את ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ליום ההתייחדות עצמו. חלק מקרובי הנופלות והנופלים לא רוצים לראות את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שצפוי לנאום בטקס הממלכתי, אחרים לא רצו לשמש תפאורה למחאה שצפויה באתר הקדוש, ויש גם כאלה שחוששים מעימותים ולא מסוגלים להיות עדים לכך.
במשך כל הימים האחרונים ניסו כמה קרובים של נופלים להניא את בן גביר מכוונתו להגיע לטקס ולנאום בו, אולם השר ממשיך להתעקש ולא נראה כי בכוונתו לסגת מכוונותיו. אתמול הוא פרסם הודעה שבה ציין: "אני אוהב את המשפחות השכולות אהבת נפש ואני מגיע לאחר פניות של רבות מתוכן. אשא בטקס נאום ממלכתי ואחבק גם את אלה שלא אוהבים אותי".
4 צפייה בגלריה
זיוה גפן, אחותו של שאול אפריק שנהרג במלחמת יום הכיפורים
זיוה גפן, אחותו של שאול אפריק שנהרג במלחמת יום הכיפורים
"הבת שלי תסביר למה לא הגעתי". זיוה גפן על קבר אחיה
(צילום: חיים הורנשטיין)
זיוה גפן, אחותו של סגן שאול אפריק (20) ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973, לא פספסה מעולם את הטקס מאז שהצטרפה למשפחת השכול. החלטתו של גן גביר לנאום בבית העלמין הובילה אותה להישאר בפעם הראשונה בבית. "הגעתי לכאן היום כי אני לא רוצה לפגוש מחר את איתמר בן גביר. זה איש שביזה את צה"ל, איש שזרק אבנים על חיילי צה"ל, איש שבא לנאום ביום הכל-כך קדוש הזה".
גפן אמרה עוד: "הבת שלי יעל תגיע כדי לפגוש את נציגי בה"ד 1 וגם את כל החברים של שאול שהיום הם בני 70 ולפני 50 שנה איבדו את החבר הכי טוב שלהם. הבת שלי תסביר להם מדוע אני לא הגעתי לבית העלמין. זה כל כך מתאים לבן גביר שהוא מתריס נגד כל דבר. התריס כשהיה כהניסט, התריס כשפיאר את ברוך גולדשטיין, והתריס כשבא לבאר שבע והבטיח משילות, אבל אין משילות".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
ישיבת סיעה עוצמה יהודית
השר בן גביר
(צילום: AFP)
אחד מצעדי המחאה שאותם מתכננים אלה שבכל זאת יעלו מחר לבית העלמין הוא לשיר את שיר הרעות ואת ההמנון הלאומי התקווה בזמן נאומו של בן גביר. "יש לי חברות שאף פעם לא באו לבית העלמין בבאר שבע, ומחר את מתכננות להגיע לכאן בגללו", אמרה האחות השכולה. היא הוסיפה: "שאול היה ילד מאוד מוכשר, ניגן בכינור, שיחק כדורעף, היה אהוב הבנות. הוא הגיע הביתה לחופשה, ולאחר מכן פרצה המלחמה. שאול נהרג בקרב נגד חוליות קומנדו של המצרים".
בני נדלר, תושב כפר סבא, היה מפקדו של סמל דוד (דודו) שרון בן-משה (22) ז"ל שגם הוא נפל במלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973. נדלר מגיע מדי שנה לבית העלמין ביום הזיכרון, אבל הפעם החליט להקדים. "נעשה את יום הזיכרון היום במקום מחר, אמרתי לעצמי שלא ניקח סיכון. אני משער שמחר יהיה פה לא שקט, במיוחד שהבמה המרכזית 20 מטר מאיתנו. לא חששתי פיזית, אבל חששתי מהמהומות, שאנשים לא יקבלו את מה שקורה כאן. העדפתי להגיע בזמן שקט ולהיות עם דודו".
4 צפייה בגלריה
בני נדלר, מפקדו של דוד (דודו) שרון שנהרג במלחמת יום הכיפורים
בני נדלר, מפקדו של דוד (דודו) שרון שנהרג במלחמת יום הכיפורים
"העדפתי להגיע בזמן שקט". בני נדלר על קבר פקודו
(צילום: חיים הורנשטיין)
בקרב המשפחות השכולות יש גם מי שסבורים שאסור להכניס פוליטיקה לבית העלמין ויש לכבד נוכחות של נציג הממשלה. "מה שקורה זה שיגעון, פשוט שיגעון, המדינה איבדה את הדרך", אמר יהודה מרגי, אחיה של סמלת מרסל מרגי (20) ז"ל, שנהרגה בעת מילוי תפקידה בחיל האוויר במרץ 1977. "אני בעד שייתנו לכל נציג ממשלה את הכבוד הראוי.
"הוא לא צריך לדבר על פוליטיקה. אם נמדר נציגים רשמיים, אז בכל פעם תתעורר הבעיה ואין לזה סוף. מספיק אנחנו נמצאים בבוץ של הפוליטיקה, אסור להמשיך ככה. זה לא שאני בעד בן גביר, זה יום קדוש לחללים. הוא נבחר כחוק, והוא מגיע לכבד את החללים. אני אצטער אם יאמר דברים לא ראויים. אני מקווה שהוא חכם מספיק".
לדעתו של מרגי מצטרף גם מאיר אסולין, אביו של לוחם גבעתי סמל-ראשון דורון אסולין (20) ז"ל שנפל בקרב ברצועת עזה במרץ 2008. "אני עוד מעט בן 71, 15 שנה אב שכול, ובמפגש לוחמים שעשינו אתמול החבר'ה סיפרו דברים כל כך הזויים ומטורפים", אמר אסולין בריאיון לאולפן ynet. "אף אחד לא שאל את הבן שלי ואת החבר שלו שנהרג גם הוא (סמל-ראשון ערן דן גור ז"ל) מה הדעה הפוליטית שלהם. אין להם ימין ואין שמאל, כולם אחים שם".
האב השכול הוסיף: "כמו שבקרב כולם חיבקו אחד את השני, ואחרי שדורון נהרג כולם בכו איתנו, ככה צריך לזכור שהיום הזה הוא קדוש. במשך כל השנים, אף פעם לא שאלתי מי נציג הממשלה שמגיע לטקס. אף פעם לא שאלנו את מי שמגיע אם הוא ממפלגה כזאת או אחרת. יש לנו יותר מ-24 אלף חללים, תכבדו את היום הזה. תנו לנו את החצי שעה להתייחס עם זכר היקרים לנו".

4 צפייה בגלריה
עדי גולן, אחות של אסף גולן שנפל בלבנון ב- 2018
עדי גולן, אחות של אסף גולן שנפל בלבנון ב- 2018
"צריך פשוט לדעת לכבד ולהכיל דעות של אחרים". עדי גולן על קבר אחיה
(צילום: חיים הורנשטיין)
עדי גולן, אחותו של אסף (חנן) גולן (19) שנפל בקרב בלבנון באוקטובר 1992, החליטה לעלות היום לבית העלמין הצבאי בבאר שבע כדי להימנע מהמראות והקולות שעלולים להפר את קדושת יום הזיכרון בטקס. הוריה, כך אמרה גולן, לא מסוגלים להיעדר ביום הזיכרון עצמו.
"אני לא יודעת מה בן גביר הולך להגיד מחר, אבל צריך פשוט לדעת לכבד ולהכיל דעות של אחרים", אמרה גולן. "אי אפשר להגיע למצב שבגלל שאנחנו לא אוהבים שר או דמות ספציפית לדרוש שלא יבוא. אם רק נכיל אחד את השני קצת יותר יהיה הרבה יותר נחמד". גולן הוסיפה כי בעבר היו דמויות שלא חיבבה, כאלה שגם נאמו נאומים פוליטיים, אך בכל זאת קיבלה אותם ביום הזיכרון.
אוולין כהן, סבתו של אלמוג לוי פתחי (22) ז"ל שנפל בעת מילוי תפקידו באוגוסט 2018, אמרה: "זה לא קל, ולא קל שלא נוכל לבוא. אמרו שיהיה בלגן, אז אנחנו באים לפה היום. זה כואב שלא אוכל לתמוך בבת שלי. אנחנו לא מסוגלים לעמוד וללכת קילומטרים. לא מעניין אותנו כלום. רק להיות עם הנכד והמשפחה. לא מעניין אותי בן גביר. ההורים השכולים מעניינים אותי. ואני לא אהיה ליד הבת שלי מחר".