נסיעה על כלי חשמלי מתחת לגיל 16 תגרור קנס של אלף שקלים: ועדת הכלכלה בראשות חבר הכנסת איתן גינזבורג אישרה הבוקר (יום שני) חלקית את צו הקנסות של משרד התחבורה. במרכז הצו שאושר נמצאת החמרת הענישה לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שיעברו על החוק. כעת על השרה מיכאלי לחתום על הצו. מדובר בתקנות שהיו אמורות להיות מאושרות כבר ב-2018, אך קודמו רק עתה.
על פי הצו החדש, הקנס על אי חבישת קסדה באופניים, קורקינט או אופנוע יעלה מ-250 שקלים ל-1,000 שקלים. בנוסף, במטרה למנוע כמה שיותר תאונות דרכים, אישרה הוועדה את התקנה שלפיה נסיעה מתחת לגיל 16 על כל כלי חשמלי תגרור קנס של 1,000 שקלים. שימוש בכלים לא-תקניים או שדרוג המנוע בכלל הכלים החשמליים יביא לקנס בגובה זהה.
5 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
"השלב הראשון במהלך מציל חיים". נוסע בתל אביב ללא קסדה, ארכיון
(צילום: אביגיל עוזי)
5 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
5 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
הוועדה אישרה גם כי רכיבה על כלי חשמלי בלי הכשרה, למי שאין רישיון לרכב, תביא לקנס של 750 שקל. רכיבה על כלי חשמלי במצב לא-תקין תעלה למבצע העבירה 250 שקלים, כאשר קנס זהה יינתן למי שיבצע רכיבה על כלי חשמלי בלילה או בתנאי ראות לקויה ללא פנס מאיר ומחזירי אור.
בתוך כך, בשל חילוקי דעות בין חבריה במספר נושאים, הוועדה בחרה שלא לטפל בהם על אף שהיו בצו. כך לדוגמה, ההצעה להעלות את הקנס על דיבור בטלפון נייד בנהיגה מ-1,000 ל-1,500 שקלים נדחתה, כי לא הובאו בפני חברה הוועדה נתונים. חוק נוסף שנדחה הינו הענישה בקנס של 250 שקל על אי-עטיית מחזיר אור על קסדה, וזאת משום שלפי חברי הוועדה הציבור אינו מכיר מספיק את ההנחיה הזו.
5 צפייה בגלריה
ח"כ איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג
"כל יום שעובר ללא אכיפה, עלול לגרום לנפגעים". ח"כ איתן גינזבורג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הוועדה טענו במהלך הדיון כי תקנות אלו ישתלבו היטב עם תקנות נוספות שאמורות לעבור בוועדה בשבוע הבא, הנוגעות לאישור שיקבלו פקחים עירוניים לתת דוחות על רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. אם יעבור הצו, יוכלו הפקחים העירוניים לתת דוחות גם על אי חבישת קסדה, איסור רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16, רכיבה ללא אישור הכשרה למי שרוכב ללא רישיון נהיגה, איסור הרכבת נוסע נוסף, שימוש באוזניות או מכשיר נייד בכלים חשמליים ורכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ בשבילים.
"העברנו הבוקר צו שהוא השלב הראשון במהלך מציל חיים, שבא לשים סוף לסכנה היומיומית של כלל משתמשי הדרך כתוצאה מנסיעה פרועה של רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים", אמר ח"כ גינזבורג, שעמד זמנית בראשות הוועדה, ל-ynet. "לצד הגברת הענישה, מחויבת גם הגברת האכיפה שתציל חיי אדם בכבישים, בשבילי אופניים ובמדרכות. כדי לייעל את האכיפה יש להעביר סמכויות למי שנמצא בשטח - הפקחים העירוניים. לכן אעמוד על כך שיאושר כמה שיותר מהר צו נוסף שיסדיר זאת. כל יום שעובר ללא יכולת אכיפה משמעותית עלול לגרום לעוד נפגעים".