בעקבות מתקפת הפתע רחבת הממדים של חמאס מרצועת עזה אל תוך שטח ישראל הכריז הבוקר (שבת) דובר צה"ל על פתיחת מבצע "חרבות ברזל". לקראת השעה 10:30 הודיע תת-אלוף דניאל הגרי בעקבות פשיטת המחבלים ישנם עדיין שבעה מוקדי לחימה פתוחים בתוך שטח ישראל. הוכרזה כוננות מלחמה בישראל.

בארבע השעות הראשונות של האירועים שוגרו כ-2,200 רקטות לישראל – רובן לעוטף עזה, אך גם לשפלה, גוש דן ואזור ירושלים. על פי הדיווחים, נרשמו הרוגים בחדירות לעוטף וחטיפת ישראלים לתוך הרצועה.
"הבוקר ב-6:30 יצא חמאס להתקפה כנגד מדינת ישראל", אמר תא"ל הגרי. "בוצעו פשיטות של מחבלים לשטח הארץ מהיבשה, במצנחי רחיפה ומהים. אנו בכמה מוקדים פתוחים בכפר עזה, שדרות, סופה, בסיס זיקים, נחל עוז, בארי, מגן ומחנה רעים. יש לנו שם כעת אירועי לחימה. הקפצנו כוחות גדולים לדרום כולל יחידות מובחרות ומפקדים בכירים. נחלק את אוגדת עזה לכמה מוקדים בפיקוד מפקדים בכירים. הכרזנו על גיוס מילואים נרחב, חסימות צירים ומצב מיוחד בעורף.
לפני כן הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי אל-קסאם: "כוחותינו הצליחו ללכוד יותר מ-35 חיילים ואזרחים ישראלים מתוך ההתנחלות הציונית שדרות, והם הועברו לרצועת עזה".
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בשדרות
כוחות צה"ל בשדרות
כוחות צה"ל בשדרות, הבוקר
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
תושבים בעוטף עזה ממשיכים להתחנן לעזרה ומדווחים על ירי של מחבלים בתוך היישובים. בסטורי באינסטגרם כתבה תושבת כפר עזה: "מתחננת!!! לא מצליחים לתפוס אף גורם! יש מחבלים בכפר עזה, תשלחו כוחות לקיבוץ כפר עזה!!!".
שר הביטחון יואב גלנט אמר בתום הערכת המצב בקריה כי "חמאס עשה טעות חמורה הבוקר ופתח במלחמה נגד מדינת ישראל. חיילי צה"ל נלחמים בכל נקודות החדירה כנגד האויב. מדינת ישראל תנצח במלחמה הזו".